Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3953
Titre: ممارسة النشاط الطلابي و علاقته بالدافعية للإنجاز، التحصيل الدراسي و إتجاه الطلبة نحو الدراسة
Auteur(s): شوشان, عمار
Mots-clés: النشاط الطلابي
التحصيل الدراسي
الدافعية للإنجاز
الإتجاه نحو الدراسة
Date de publication: 2016
Editeur: UB1
Résumé: هدفت هذه الدراسة الموسومة ب:" ممارسة النشاط الطلابي، و علاقته بالدافعية للإنجاز، التحصيل الدراسي، و اتجاه الطلبة نحو الدراسة" للتعرف على مدى ممارسة الطلاب للأنشطة الطلابية، و علاقة ذلك بكل من تحصيلهم الدراسي، دافعيتهم للإنجاز، و اتجاههم نحو الدراسة، هذا من جهة و من جهة أخرى التعرف على الفروق في هذه الممارسة بحسب الجنس و كلية الانتماء. و قد اعتمدت المنهج الوصفي، القائم على وصف الظاهرة، و ابراز عناصرها، و لفت النظر الى أبعادها، من خلال دراسة نظرية و ميدانية، اختبرت الفرضيات التالية تبعا لمشكلة الدراسة و متغيراتها: 1- يمارس الطلبة الانشطة الطلابية بدرجة ضعيفة، تحصيلهم الدراسي متوسط، دافعيتهم للإنجاز ضعيفة و اتجاههم نحو الدراسة سلبي. 2- توجد علاقة ارتباطية موجبة بين ممارسة الانشطة الطلابية و التحصيل الدراسي لدى الطلبة الجامعيين. 3- توجد علاقة ارتباطية موجبة بين ممارسة الانشطة الطلابية و الدافعية للإنجاز لدى الطلبة الجامعيين. 4- توجد علاقة ارتباطية موجبة بين ممارسة الانشطة الطلابية و اتجاه الطلبة الجامعيين نحو الدراسة. 5- توجد علاقة ارتباطية بين كل من التحصيل الدراسي، الدافعية للإنجاز و الاتجاه نحو الدراسة. 6- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الذكور و الاناث في ممارسة الانشطة الطلابية، في التحصيل الدراسي، في الدافعية للإنجاز، في الاتجاه نحو الدراسة. 7- توجد فروق ذات دلالة احصائية في ممارسة الانشطة الطلابية، في التحصيل الدراسي، في الدافعية للإنجاز، في الاتجاه نحو الدراسة تعزى لكلية الانتماء. حيم استهدفت الدراسة النظرية: تحديد المفاهيم الاجرائية و صورة العلاقة الخطية بين متغيرات الدراسة، و استهدفت الدراسة الميدانية: الفحص الكمي للبيانات و المعلومات الامبريقية عبر تطبيق استمارتين من تصميم الباحث، الاولى تقيس ممارسة الانشطة الطلابية و الثانية تقيس اتجاه الطلبة نحو الدراسة و استمارة ثالثة لقياس الدافعية للإنجاز من تصميم محمود عبد القادر محمد، على عينة متكونة من (700) طالب تم اختيارهم بالطريقة الطبقية من الكليات - الثمانية لجامعة باتنة - 1 و بعد استخدام الاساليب الاحصائية المناسبة بالاعتماد على البرنامج الاحصائي SPSS20 توصل الباحث الى النتائج التالية: 1- لم تتحقق الفرضية الاولى سوى في شقها المتعلق بممارسة الانشطة الطلابية حيث توصل الباحث الى ان هناك عزوفا ( ضعف اقبال الطلبة) عن ممارسة الانشطة الطلابية، اما ما تعلق بتحصيلهم الدراسي فهو حسن و دافعيتهم للإنجاز مرتفعة و اتجاههم نحو الدراسة إيجابي. 2- تحقق الفرضية الثانية اذ توصل الباحث الى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين ممارسة الانشطة الطلابية و التحصيل الدراسي لدى الطلبة الجامعيين. 3- تحقق الفرضية الثالثة حيث توصل الباحث الى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين ممارسة الانشطة الطلابية و التحصيل الدراسي لدى الطلبة الجامعيين. 4- تحقق الفرضية الرابعة حيث توصل الباحث الى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين ممارسة الانشطة الطلابية اتجاه الطلبة الجامعيين نحو الدراسة. 5- تحقق الفرضية الخامسة حيث توصل الباحث الى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين كل من التحصيل الدراسي، الدافعية للإنجاز، و اتجاه الطلبة نحو الدراسة. 6- تحقق الفرضية السادسة حيث توصل الباحث الى وجود فروق بين الذكور و الاناث في كل من ممارسة الانشطة الطلابية، في تحصيلهم الدراسي، في دافعيتهم للإنجاز، و في اتجاههم نحو الدراسة. 7- لم تتحقق الفرضية السابعة في شقها المتعلق بممارسة الانشطة الطلابية حيث توصل الباحث الى عدم وجود فروق بين الطلبة في ممارسة الانشطة الطلابية تعزى لكلية الانتماء، بينما تحققت في شقها المتعلق ببقية المتغيرات حيث توصل الباحث الى وجود فروق بين الطلبة في كل من التحصيل الدراسي، دافعيتهم للإنجاز، و اتجاههم نحو الدراسة تعزى لكلية الانتماء. و بعد مناقشة هذه النتائج و التعليق عليها في ضوء الاطار النظري، قدم الباحث مجموعة من الاقتراحات للنهوض بمؤسساتنا و تحسين مستوى أبنائنا معرفيا و وجدانيا و اجتماعيا من خلال الاهتمام أكثر بالانشطة الطلابية كما و نوعا. This study, which is marked by practicing student activities and its relation with educational achievement, motivation and the desire to study, aimed at identifying the extent to which learners practice students' activities and the relation of all this with their educational achievenmt, their motivation and their attitude towards studying. It also aims at identifying the differences in such a practice according to their sex and membership. I have adopted a desrciptive approach that emphasises on describing the phenomenon, and highliting its elements and sheding light on its dimentions. Through a theoritical and a field study, I have tested the following hypotheses : 1-Students' practice of student activities is very low, and their educational achievement is average, while their motivation is weak and they have a negative attitude toward studying. 2-There is a positive coorelation between practicing sudent activities and educational achievement among university students. 3-There is a positive coorelation between practicing sudent activities and motivation to achieve among universty students. 4-There is a positive coorelation between practicing sudent activities and university students' attitude towards studying. 5-There is a coorelation between educational achievement, motivation and their attitude towards studying. 6-There are statistically significant differences between males and females in practicing student activities , in educational achievement , motivation and their attitude towards studying . 7-There are statistically significant differences in practicing student activities, educational achievement and thier attitude towards studying related to the whole membership. The theoritical study has targeted : the identification of the procedural notions and how is the linear relation between the variables of the study. The field study has targeted : the quantitative examination of the dta and emperical information through iving two questionnaires designed by the researcher . The first one measures the practice of student activities the second one meaures the students' attitude towards study, while a third one designed by Mahmoud AbdElkader Mouhamed measures the motivation to achieve. The sample is composed of 700 students chosen according to the stratified random sample method from the 8 faculties of the Unuversity of Batna 1. After using the adequate statistical tools, relying on the statistical software SPSS20, the researcher has obtained the following results : 1- The first hypothesis wasn't fulfiled except the part of practicing student activities, in a way that the researcher found that there is relactance from students' part to practice student activities .And concerning their educational achievement, it is good and their motivation to achieve is high and their attitude towards study is positive. 2- The second hypothesis is fulfiled as the researcher foud that there is positive coorelation between practicing student activities and educational acievement among university students. 3-The third hypothesis was fulfiled. The researcher found a positive coorelation between student activities and educational achievement among university students. 4- The fourth hypothesis was fulfiled. The researcher has found a positive coorelation between practicing student activities and university students' attitude towards studying. 5-The fifth hypothesis was fulfiled, the researcher has found a positive corelation between educational achievement, motivation to achieve and students' attitude towards studying. 6- The fulfilment of the sixth hypothesis. The researcher has found big differences between males and females in practicing student activities, their educational achievements, motivation as well as their attitudes towards studying. 7- The seventh hypothesis wasn't fulfiled concerning practicing student activities. The researcher has found that there are no differences between students in practising student activities related to membership. After discussing those results and commenting them in theoritically , the researcher has given some suggestions to the advancement of our institutions and improve the level of our sons intelectually , emotionally and socially through giving more importance to student activities in terms of quantity and quality.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3953
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi عمار شوشان.pdffichier PDF11,6 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.