Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3861
Titre: إقتراح برنامج علاجي - تطويري لذوي صعوبات التعلم النمائية البصرية (الإنتباه، الإدراك البصري و الذاكرة البصرية)
Autre(s) titre(s): دراسة تجريبية على عينة من الأطفال (8 - 10سنة)
Auteur(s): دليل, سميحة
Mots-clés: البرامج المعلوماتية
البرنامج العلاجي - التطويري
الجهاز البصري
العين
صعوبات التعلم
صعوبات التعلم النمائية البصرية
الإنتباه البصري
الإدراك البصري
الذاكرة البصرية
الأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية البصرية (8 - 10سنوات)
Date de publication: 2017
Editeur: UB1
Résumé: تنتمي هذه الدراسة إلى العلوم العصبية المعرفية الحديثة، حيث تهدف إلى الوصول لتصميم و التأكد من فعالية البرنامج معلوماتي الذي يهدف إلى علاج ذوي صعوبات التعلم النمائية البصرية و تطوير هذه القدرات عند الطفل العادي و هذه القدرات هي الانتباه البصري، الإدراك البصري و الذاكرة البصرية. و لاختبار فعالية البرنامج المصمم في هذا البحث اعتمدت الباحثة على المنهج التجريبي، بعينة قوامها 40 تلميذ مقسمة على مجموعتين، 20 في العينة الضابطة و 20 في العينة التجريبية، و قد لضبط المتغيرات للإدراك RYE و اختبار راي Stroop التابعة للبرنامج تم استعمال اختبار ستروب للانتباه البصري البصري و الذاكرة البصرية. و اعتمدنا على التطبيق القبلي و البعدي. و قد توصلت النتائج إلى تحقيق فرضيا البحث و هي: الفرضية الأساسية: - قد يكون البرنامج المعلوماتي فعالية في تطوير و علاج صعوبات التعلم النمائية البصرية (الانتباه البصري، الإدراك البصري و الذاكرة البصرية) الفرضيات الفرعية: فرضيات التطبيق القبلي: 1- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس القبلي في اختبار للانتباه البصرية. 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس القبلي في اختبار الإدراك البصري. 3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس القبلي الذاكرة البصرية. فرضيات التطبيق البعدي: 4- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس البعدي في اختبار الانتباه البصري لصالح المجموعة التجريبية. 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس البعدي في اختبار الإدراك البصري لصالح التطبيق العينة التجريبية. 6- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس البعدي في اختبار الذاكرة البصرية لصالح العينة التجريبية. و قد اتضح من خلال النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدرجات المجموعة التجريبية و الضابطة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. و للمعرفة حجم تأثير البرنامج قمنا بحساب معامل الأثر مربع ايتا، و من خلال النتائج المحصل عليها أتضح أن حجم تأثر البرنامج كان بين كبير و ضخم حسب نتيجة مختلف بنود الاختبارات المطبقة. و هذا دليل على فعالية البرنامج المصمم في هذا البحث في علاج ذوي صعوبات التعلم النمائية البصرية و تطوير هذه القدرات عند الطفل العادي و هذه القدرات هي الانتباه البصري، الإدراك البصري و الذاكرة البصرية. This study belongs to the modern cognitive neuroscience. It aims to elaborate and verify the effectiveness of a computer program designed to treat kids with Visual and Developmental Learning Difficulties (VDLD), and it can also be used to improve learning skills (visual attention, visual memory and visual perception) of normal kids. To test out the effectiveness of the designed program, the researcher has relied on an experimental method, using a sample of 40 pupils, divided into two groups, 20 in the control sample and 20 in the experimental sample. In order to adjust the program’s variables, we have used Stroop’s visual attention test and the test of RYE for visual memory and visual perception. We gathered and analyzed our experimental data using prior and post treatment tests. The main hypothesis The main hypothesis of our study is that the designed software may be effective in the development and treatment of Visual and Developmental Learning Difficulties (visual attention, visual perception and visual memory) Secondary hypothesizes: Pre-treatment Hypothesizes: 1. Statistically, there are no significant differences between the scores of the Experimental Group and the Control Group in the pre-treatment test of Visual Attention. 2. Statistically, there are no significant differences between the scores of the Experimental Group and the Control Group in the pre-treatment test of Visual Perception. 3. Statistically, there are no significant differences between the scores of the Experimental Group and the Control Group in the post-treatment test of Visual Memory. Post-treatment Hypothesizes: Hypotheses dimensional application: 4. Statistically, there will be differences between the scores of the Experimental Group and the Control Group in the post-treatment test of Visual Attention, with advantage for the Experimental Group. 5. Statistically, there will be differences between the scores of the Experimental Group and the Control Group in the post-treatment test of Visual Perception, with advantage for the Experimental Group. 6. Statistically, there will be differences between the scores of the Experimental Group and the Control Group in the post-treatment test of Visual Memory, with advantage for the Experimental Group. Results and Conclusion The analysis of the experimental results we obtained has confirmed significant differences between the scores of the “Experimental Group” and the “Control group” in the posttreatment tests, with a statistically significant advantage of EG over CG. To clearly know the impact of the program we calculated the impact coefficient (ETA square), and this showed that the program gives contribution ranging from relatively big impact to very big impact, depending on the type of tests involved. This gives evidence about the effectiveness of the program being developed in the treatment of pupils with VDLD, and improving the normal kids capabilities regarding Visual Attention, Visual Memory and Visual Perception.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3861
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi سميحة دليل.pdffichier PDF33,24 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.