Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/357
Titre: المنحى الثقافي في النقد العربي المعاصر
Autre(s) titre(s): دراسة في التحولات النقدية والثقافية
Auteur(s): سايحي, جمال
Mots-clés: النقد العربي المعاصر
التحولات النقدية
التحولات الثقافية
العولمة الثقافية
جماليات النقد الثقافي
الرقمنة
النص الرقمي
Contemporary Arab criticism
Monetary transformations
Cultural transformations
Cultural globalization
Aesthetics of cultural criticism
Digitization
Digital text
Date de publication: 2020
Editeur: UB1
Résumé: In his thesis, the researcher attempted to follow the articulated axes that contemporary Arab criticism went through, so he began to demystify a set of critical terms in the research entrance, then he discussed the views of Taha Hussein, Muhammad Abid Al-Jabri, Adonis, Taha Abdul Rahman and others in the first chapter, as these opinions represent the first roots For the critical practice of cultural studies, after which the researcher moved to the Western critics who established cultural criticism in his contemporary concept, then presented the ideas of Edward Said, who read the critical discourse in the post-colonial period a new reading, and the views of Abdullah Al-Thadhami, who tried to establish a critical theory of trust In Arabic, it is a substitute for classical literary criticism. Finally, the researcher tried to go beyond the theory of standing to reveal the ugliness hidden behind the texts to reach a critical conclusion that the origin in the critical process is beauty and the pursuit of textual quality, through the views of Abdullah Ibrahim, Youssef Olimat and Abdel Al-Fattah Ahmed Youssef, Abdel-Qader Al-Ribai and others. حاول الباحث في أطروحته أن يتتبع المحاور المفصلية التي مر بها النقد العربي المعاصر، فبدأ بإزالة الغموض عن مجموعة من المصطلحات النقدية في مدخل البحث، ثم قام بمناقشة آراء طه حسين ومحمد عابد الجابري وأدونيس وطه عـبـد الـرحـمـان وغـيـرهم في الـفـصـل الأول باعـتـبـار هذه الآراء تمثل الـجـذور الأولـى للممـارسـة الـنـقـدية للـدراسـات الـثـقـافية، وبـعـدهـا انـتـقـل الـبـاحث إلـى النقاد الغربيين الذين أسسوا للنقد الثقافي بمفهـومه المعـاصـر، ثـم عـرض أفـكــار إدوارد سـعـيـد الـذي قرأ الخطاب النقدي في مرحلة ما بعد الكولونيالية قراءة جديدة، وآراء عبد الله الغذامي الذي حـاول أن يؤسس لنظرية نقدية ثقافية عربية تكون بديلا عن النقد الأدبي الكلاسيكي، وأخيرا فـإن الـبـاحث حاول أن يتجاوز النظرية القائلة بالوقوف عند كشف القبحيات المخبوءة وراء الأنساق الثقافية إلـى بلـوغ نتيجة نقـدية مفـادها أن الأصل في العملية الـنـقـدية هـي الـجـمـال والسـعـي إلـى تـحـقـيـق الجـودة النصية، من خـلال آراء عـبد الله إبـراهـيـم ويـوسف عـلـيـمــات وعـبـد الـفتاح أحمد يوسف وعبد القادر الرباعي وغيرهم.
URI/URL: http://localhost/xmlui/handle/123456789/357
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
le Djamal Saihi.pdffichier PDF4,15 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.