Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/357
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorسايحي, جمال-
dc.date.accessioned2020-10-27T14:08:59Z-
dc.date.available2020-10-27T14:08:59Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://localhost/xmlui/handle/123456789/357-
dc.description.abstractIn his thesis, the researcher attempted to follow the articulated axes that contemporary Arab criticism went through, so he began to demystify a set of critical terms in the research entrance, then he discussed the views of Taha Hussein, Muhammad Abid Al-Jabri, Adonis, Taha Abdul Rahman and others in the first chapter, as these opinions represent the first roots For the critical practice of cultural studies, after which the researcher moved to the Western critics who established cultural criticism in his contemporary concept, then presented the ideas of Edward Said, who read the critical discourse in the post-colonial period a new reading, and the views of Abdullah Al-Thadhami, who tried to establish a critical theory of trust In Arabic, it is a substitute for classical literary criticism. Finally, the researcher tried to go beyond the theory of standing to reveal the ugliness hidden behind the texts to reach a critical conclusion that the origin in the critical process is beauty and the pursuit of textual quality, through the views of Abdullah Ibrahim, Youssef Olimat and Abdel Al-Fattah Ahmed Youssef, Abdel-Qader Al-Ribai and others. حاول الباحث في أطروحته أن يتتبع المحاور المفصلية التي مر بها النقد العربي المعاصر، فبدأ بإزالة الغموض عن مجموعة من المصطلحات النقدية في مدخل البحث، ثم قام بمناقشة آراء طه حسين ومحمد عابد الجابري وأدونيس وطه عـبـد الـرحـمـان وغـيـرهم في الـفـصـل الأول باعـتـبـار هذه الآراء تمثل الـجـذور الأولـى للممـارسـة الـنـقـدية للـدراسـات الـثـقـافية، وبـعـدهـا انـتـقـل الـبـاحث إلـى النقاد الغربيين الذين أسسوا للنقد الثقافي بمفهـومه المعـاصـر، ثـم عـرض أفـكــار إدوارد سـعـيـد الـذي قرأ الخطاب النقدي في مرحلة ما بعد الكولونيالية قراءة جديدة، وآراء عبد الله الغذامي الذي حـاول أن يؤسس لنظرية نقدية ثقافية عربية تكون بديلا عن النقد الأدبي الكلاسيكي، وأخيرا فـإن الـبـاحث حاول أن يتجاوز النظرية القائلة بالوقوف عند كشف القبحيات المخبوءة وراء الأنساق الثقافية إلـى بلـوغ نتيجة نقـدية مفـادها أن الأصل في العملية الـنـقـدية هـي الـجـمـال والسـعـي إلـى تـحـقـيـق الجـودة النصية، من خـلال آراء عـبد الله إبـراهـيـم ويـوسف عـلـيـمــات وعـبـد الـفتاح أحمد يوسف وعبد القادر الرباعي وغيرهم.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالنقد العربي المعاصرfr_FR
dc.subjectالتحولات النقديةfr_FR
dc.subjectالتحولات الثقافيةfr_FR
dc.subjectالعولمة الثقافيةfr_FR
dc.subjectجماليات النقد الثقافيfr_FR
dc.subjectالرقمنةfr_FR
dc.subjectالنص الرقميfr_FR
dc.subjectContemporary Arab criticismfr_FR
dc.subjectMonetary transformationsfr_FR
dc.subjectCultural transformationsfr_FR
dc.subjectCultural globalizationfr_FR
dc.subjectAesthetics of cultural criticismfr_FR
dc.subjectDigitizationfr_FR
dc.subjectDigital textfr_FR
dc.titleالمنحى الثقافي في النقد العربي المعاصرfr_FR
dc.title.alternativeدراسة في التحولات النقدية والثقافيةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
le Djamal Saihi.pdffichier PDF4,15 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.