Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3200
Titre: أثر إستراتيجية تدريس مقترحة في تنمية الحس العددي و الثقة بالنفس و الإتجاه نحو الرياضيات لدى تلاميذ السنة الأولى من التعليم المتوسط
Autre(s) titre(s): دراسة تجريبية في ضوء نظرية معالجة المعلومات
Auteur(s): بن سعد, أحمد
Mots-clés: معالجة المعلومات
التعليمية
الرياضيات
تعليمية الرياضيات
الحس العددي
الثقة بالنفس
تلاميذ السنة الأولى من التعليم المتوسط
Date de publication: 2011
Editeur: UB1
Résumé: The present study aimed primarily at identifying the effects of a strategy instruction suggested for promoting sense number and attitude towards mathematics and self-confidence amongst middle school first year pupils. The study also was concerned with diagnosing the effects of two variables, gender and achievement in mathematics. To achieve the goals of the study, the researcher made use of a variety of research tools: a sense number test, test of attitude towards mathematics and a confidence test. These were applied on a surveying sample to ensure their psychometric competence. This study, which lies itself to an experimental approach, was applied on a sample chosen randomly from middle school first year pupils, in the town of Laghouat, Algeria. The 161 pupils formed the experimental group (88 pupils) and the reference group (73 pupils). Data for the research was collected and analyzed statistically using the Social Sciences Statistics Software (SPSS version 19) in which a set of tests was applied: (Independent-Samples T-Test, One-Sample TTest, GLM repeated measures, One Way Analysis of Variance, Correlation Bivariate, Test of Homogeneity of Variances) The results were as follows: Pre-test: - The absence of statistically significant differences between the experimental and reference groups in terms of sense number, attitude towards mathematics and confidence. - A lower level in sense number among the whole sample. - Positive attitudes towards mathematics among all subjects of study. - The confidence level is low amongst the whole sample of pupils. Post-test: - The presence of statistically significant differences between the experimental and reference groups in terms of sense number and confidence level but not in the attitude towards mathematics. - The absence of statistically significant differences between the two groups, males and females, in terms of sense number, attitude towards mathematics and confidence. - The results revealed a clear cut difference, statistically significant, in the various levels of achievement amongst the members of the experimental group in all of sense number, attitude towards mathematics and confidence. Follow-up-test: - The presence of statistically significant differences between the experimental and reference groups in terms of sense number and confidence level but not in the attitude towards mathematics. - The presence of statistically significant differences among the experimental group members during the three tests (pre-test, post-test and follow-up-test) in all three variables: sense number, confidence level and the attitude towards mathematics. هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على اثر استرتيجية تدريس مقترحة في تنمية: الحس العددي و الاتجاه نحو الرياضيات و الثقة في النفس لدى تلاميذ السنة الاولى من التعليم المتوسط. كما اهتمت الدراسة بفحص اثر كل من متغيري الجنس و مستوى التحصيل في الرياضيات. و لتحقيق اهداف الدراسة اعد الباحث مجموعة من الادوات تمثلت في اختبار الحس العددي، و مقياس الاتجاه نحو الرياضيات، و مقياس مؤشر الثقة، حيث تم تجريبها على عينة استطلاعية من التلاميذ للتاكد من كفاءتها السيكومترية. و في الدراسة الاساسية المستندة الى المنهج التجريبي تم التطبيق على عينة عشوائية من تلاميذ السنة الاولى من التعليم المتوسط بمدينة الاغواط قوامها (161) تلميذا و تلميذة، منها (88) تمثل المجموعة التجريبية، و (73) تمثل المجموعة الضابطة. و قد تم جمع البيانات و تحليلها احصائيا اعتمادا على نظام رزمة الاحصاء للعلوم الاجتماعية (SPSS.19) و ذلك باستخدام الاختبارات التالية: ( تحليل التباين الاحادي، تحليل التباين للقياسات المتكررة، اختبار (ت) للعينات المستقلة، اختبار (ت) لعينة واحدة، معامل ارتباط بيرسون، اختبار تجانس التباين). و قد اسفرت الدراسة عن النتائج التالية: القياس القبلي: - عدم وجود فروق دالة احصائيا بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في كل من الحس العددي و الاتجاه نحو الرياضيات و مؤشر الثقة. - وجود مستوى متدني للحس العددي عند العينة الكلية. - وجود اتجاهات موجبة نحو الرياضيات عند العينة الكلية. وجود مؤشر منخفض للثقة عند العينة الكلية. القياس البعدي: - وجود فروق دالة احصائيا بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في كل من الحس العددي و مؤشر الثقة لصالح المجموعة التجريبية، و عدم وجود فروق في الإتجاه نحو الرياضيات. - عدم وجود فروق دالة احصائيا بين الجنسين من المجموعة التجريبية و ذلك من كل من الحس العددي و الإتجاه نحو الرياضيات و مؤشر الثقة. وجود تباين دال احصائيا بين المستويات المختلفة للتحصيل من المجموعة التجريبية و ذلك في كل من الحس العددي و مؤشر الثقة اما الإتجاه نحو الرياضيات فلم يكن التباين دالا. القياس التتبعي: - وجود فروق دالة احصائيا بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في كل من الحس العددي و مؤشر الثقة لصالح المجموعة التجريبية، و عدم وجود فروق في الإتجاه نحو الرياضيات. - وجود تباين دال احصائيا عند المجموعة التجريبية في القياسات الثلاثة (الفبلي، البعدي، و التتبعي) و ذلك على كل من الحس العددي و الاتجاه نحو الرياضيات و مؤشر الثقة.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3200
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi بن سعد أحمد.pdffichier PDF5,25 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.