Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/2615
Titre: المقصدية و نظام الخطاب عند الأستاذ الجامعي بين منطق العبارة و الإشارة
Autre(s) titre(s): كلية اللغة و الأدب العربي و الفنون - جامعة باتنة 1 - أنموذجا
Auteur(s): مصباح, حنان
Mots-clés: المقصدية
الخطاب
العبارة
الإشارة
التداولية
العرفانية
Intentionality
Discourse
Phrase
Signal
Pragmatic
Cognition
Date de publication: 2022
Editeur: UB1
Résumé: تسعى هدذه الدراسة إلى إثبات مدى تحقيق الأستاذ الجامعي للمقصدية في الخطاب التعليمي و هو يراوح بين منطق العبارة و الإشارة حيث نشتغل بمنهج عرفاني على سيرورة العمليات الاستدلالية داخل الذهن و كيفية إنتاج القولات و تأويلها و تمظهرها خطابيا عبر ثلاثة دوائر مقصدية و هي: العرفان و التبالغية و التداولية كما نوضح دور المناسبة و الجهد التواصلي و الإيضاحي في حصول التاثيرات التي من شانها أن تضمن نجاعة الخطاب. This study seeks to prove the extent to which the university professor achieves intentionality in the educational discourse, which varies between the logic of phrase and signal, where we work with a cognitive approach on the process of inferential operations within the mind and how to produce Utterance, interpret and manifest rhetorically through three intentional circles : cognitive, exaggeration and pragmatic, as we explain the role relevance and the communicative effort and clarification in the occurrence of cognitive influences that wouls ensure the pedestal of the speech.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/2615
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
le Hanane Mesbah.pdffichier PDF5,91 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.