Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/2600
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبن شدة, كلتوم-
dc.date.accessioned2022-10-23T13:38:26Z-
dc.date.available2022-10-23T13:38:26Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/2600-
dc.description.abstractسعت الدراسة الحالية إلى تحقيق هدف رئيسي و هو إعداد برنامج إرشادي لتحسين جودة الحياة الدراسية لدى التلاميذ المتفوقين بالمرحلة الثانوية و يستند إلى فنيات و أساليب الإرشاد بالمعنى، و الكشف عن فعاليته و مدى استمرارية أثره بعد انتهاء جلساته و أثناء فترة المتابعة، و ذلك من خلال تطبيقه على عينة من التلاميذ المتفوقين الذين يدرسون بثانوية علي النمر باتنة خلال الموسم الدراسي 2020 - 2021 م.و كذا الكشف عن الفروق بين أفراد المجموعتين التجريبية و الضابطة في القياسين القبلي و البعدي للبرنامج الإرشادي على مقياس جودة الحياة الدراسية. استخدمت الباحثة المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين (تجريبية و ضابطة) باختبار قبلي و بعدي و القياس التتبعي بعد مرور فترة شهر و نصف للوقوف على استمرار أثر البرنامج الإرشادي تكونت عينة الدراسة من (10) تلاميذ متفوقين دراسيا و ممن تحصلوا على درجات منخفضة على مقياس جودة الحياة الدراسية و الذين أبدوا مشاركتهم في البرنامج الإرشادي، تم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية من مجتمع الدراسة. و تمت مراعاة التجانس بين أفراد عينة الدراسة، من حيث العمر الزمني، و التخصص الدراسي، كما تم تطبيق البرنامج في حدود مكانية بثانوية علي النمر باتنة و في حدود زمنية امتدت من 18 نوفمبر إلى 24 جانفي 2021 . و استخدمت الباحثة الأدوات التالية: - استمارة مقابلة من إعداد الباحثة. - استبيان جودة الحياة الدراسية من إعداد الباحثة. - البرنامج الإرشادي من إعداد الباحثة. أسفرت نتائج الدراسة على فاعلية البرنامج الإرشادي المقترح في تحسين جودة الحياة الدراسية و قدرته على تحقيق الهدف من تصميمه لدى عينة الدراسة. و خلصت النتائج إلى ما يلي: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس جودة الحياة الدراسية لصالح المجموعة التجريبية. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية قبل و بعد تطبيق البرنامج الإرشادي على مقياس جودة الحياة الدراسية. لصالح القياس البعدي. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة الضابطة في القياسين القبلي و البعدي على مقياس جودة الحياة الدراسية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي و التتبعي على مقياس جودة الحياة الدراسية. The current study endeavoured to achieve a main goal which is to prepare a counseling program to improve the quality of school life for outstanding students in the secondary stage. It is based on the techniques and methods of logo counseling, as well as to reveal its effectiveness and the extent of its continuity of impact after the end of its sessions and during the follow-up period, it is applied to a sample of outstanding students who are studying at Ali El-Nimer High School in Batna during the 2020-2021 school season.Furthermore, the study presents the differences between members of the experimental and control groups in the pre and post measurements of the counseling program on the quality of school life scale. The researcher has used the quasi-experimental approach by designing the two equivalent groups (experimental and control) with a pre- and post- and follow-up measurements after a period of a month and a half to determine the continuity of the impact of the counseling program andthose who showed their participation in the counseling program, the study sample was selected intentionally from the study society. However, the homogeneity of the study sample wastaken into consideration, in terms of chronological age, and academic specialization .Furthermore, the program was applied within spatial limits at Ali El-Nimer High School in Batna and within time limits that extended from November 18 to January 24, 2021. The researcher used the following tools: - An interview form prepared by the researcher. - The quality of academic life questionnaire prepared by the researcher. - The counseling program was prepared by the researcher. The results of the study revealed the effectiveness of the proposed counseling program in improving the quality of the study sample and its ability to achieve the goal of its design in the study sample. The results concluded the following: - There are statistically significant differences between the scores of the experimental group and the control group in the post measurement on the academic quality of life scale in favor of the experimental group. - There are statistically significant differences between the scores of the experimental group members before and after the application of the counseling program on the quality of academic life scale. in favor of dimensional measurement. - There are no statistically significant differences between the mean scores of the control group members in the pre and post measurements on the academic quality of life scale. -There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the post and follow-up measurements on the academic quality of life scale.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالإرشاد بالمعنىfr_FR
dc.subjectالجودةfr_FR
dc.subjectجودة الحياةfr_FR
dc.subjectجودة الحياة الدراسيةfr_FR
dc.subjectالتفوق الدراسيfr_FR
dc.subjectLogo counselingfr_FR
dc.subjectQualityfr_FR
dc.subjectQuality of lifefr_FR
dc.subjectQuality of school lifefr_FR
dc.subjectAcademic excellencefr_FR
dc.titleفاعلية برنامج إرشادي قائم على الإرشاد بالمعنى لتحسين جودة الحياة الدراسية لدى التلاميذ المتفوقين بالمرحلة الثانويةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Keltoum Ben Chadda.pdffichier PDF4,06 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.