Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1451
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorقوارف, رانية-
dc.date.accessioned2022-05-19T10:11:10Z-
dc.date.available2022-05-19T10:11:10Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1451-
dc.description.abstractThis study aims to identify the differences between the pupils who chose the specialization with a personal desire and the pupils who chose the specialization with other factors in the mind habits and learning styles, to determine the effect size of mind habits and learning styles on the selection process of the academic specialization. The student used the descriptive comparative method. The total study sample consisted of (341) male and female students, (118) of whom were pupils of the middle school fourthyear, and (163) were pupils of the secondary school first year (scientific and literary). The study tools were: Mind Habits questionnaire , Feder and Silverman's Learning Styles Scale. The results are : _ There are diffrences in the mind habits between students who chose the specialization according to a personal desire and students who chose the specialization according to other factors in favor for the ones who chose it according to their personal desire (perseverance, control on recklessness, listen with understanding and sympathy, flexible thinking, thinking and metathinking, striving for accuracy, the questions and poses Problems dimension, applying past knowledge to new situations, perception, innovation and renewal, thinking and communicating clearly and accurately, taking responsible risks, finding a joke, being prepared for continuous learning). _There are no diffrences between the students who chose the specialization according to their personal desire and students who chose it according to other factors in learning techniques (contemplative practical, visual and verbal). _ There are no diffrences between the students who chose the specialization according to their personal desire and students who chose it according to other factors in learning techniques (the sensory intuitive dimension, the total consecutive) in favor of those who chose the specialization. _ The mind habits affect the selection process of study specialization.. _ The learning styles affect the selection process of the academic specialization (intuitive dimension, the total dimension). تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن الفروق بين التلاميذ الذين إنتقوا التخصص برغبة شخصية و التلاميذ الذين إنتقوا التخصص بعوامل أخرى في عادات العقل و أساليب التعلم، الكشف عن حجم تأثير عادات العقل و أساليب التعلم على عملية إنتقاء التخصص الدراسي، إستخدمت الطالبة المنهج الوصفي المقارن. و تكونت عينة الدراسة الكلية من ( 341 ) تلميذ و تلميذة، ( 118 ) منهم من تلاميذ السنة الرابعة متوسط، و ( 163 ) من تلاميذ السنة أولى ثانوي ( علميين، أدبيين)، إستخدمت الطالبة مجموعة من الأدوات التي تتفق مع أهداف الدراسة، و تمثلت هذه الأدوات في: إستبيان عادات العقل، مقياس أساليب التعلم لفدر و سلفيرمان، و توصلت الدراسة الحالية إلى النتائج الآتية: توجد فروق في عادات العقل بين التلاميذ الذين إنتقوا التخصص وفق رغبة شخصية و التلاميذ الذين إنتقوا التخصص وفق عوامل أخرى لصالح التلاميذ الذين إنتقوا التخصص برغبة شخصية (المثابرة، التحكم بالتهور، الإصغاء بتفهم و تعاطف، التفكير بمرونة، بعد التفكير و ما وراء التفكير، بعد الكفاح من أجل الدقة، في بعد التساؤلات و طرح المشكلات، بعد تطبيق المعارف الماضية على أوضاع جديدة، بعد التصور و الإبتكار و التجديد، بعد التفكير و التواصل بوضوح و دقة، بعد الإقدام على مخاطر مسؤولة، بعد إيجاد دعابة، بعد الإستعداد الدائم للتعلم المستمر). - لا توجد فروق بين التلاميذ الذين إنتقوا التخصص وفق رغبة شخصية و التلاميذ الذين إنتقوا التخصص وفق عوامل أخرى في أساليب التعلم (العملي التأملي، البصري اللفظي). - توجد فروق بين التلاميذ الذين إنتقوا التخصص وفق رغبة شخصية و التلاميذ الذين إنتقوا التخصص وفق عوامل أخرى في (بعد الحسي الحدسي، التتابعي الكلي) لصالح الذين إنتقوا التخصص وفق رغبة شخصية. - تؤثر عادات العقل على عملية الإنتقاء التخصص الدراسي. - تؤثر أساليب التعلم على عملية الإنتقاء التخصص الدراسي (بعد الحدسي، الكلي).fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectعادات العقلfr_FR
dc.subjectأساليب التعلمfr_FR
dc.subjectإنتقاء التخصصfr_FR
dc.subjectMind habitsfr_FR
dc.subjectLearning stylesfr_FR
dc.subjectSpecailization selectionfr_FR
dc.titleتأثير عادات العقل و أساليب التعلم على إنتقاء التخصصات الدراسيةfr_FR
dc.title.alternativeدراسة ميدانية بدائرة عين التوتةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Rania Ghouaref.pdffichier PDF5,35 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.