Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1366
Titre: علاقة مخرجات مؤسسات التعليم العالي بالإبداع التكنولوجي في المؤسسات الصناعية في ظل تغيرات البيئة الخارجية
Autre(s) titre(s): ببرج بوعريريج Condor دراسة ميدانية بمؤسسة
Auteur(s): شبيلي, وهيبة
Mots-clés: التعليم العالي
مؤسسات التعليم العالي
مخرجات مؤسسات التعليم العالي
الإبداع التكنولوجي
المؤسسة الصناعية
البيئة الخارجية
ببرج بوعريريج Condor مؤسسة
Higher education
Higher education institutions
Outputs of higher education institutions
Technological creation
Industrial corporation
External environment
Condor corporation Bordj Bou Arreridj
Date de publication: 2018
Editeur: UB1
Résumé: تعتبر عملية الإبداع التكنولوجي في المؤسسة الصناعية رهينة بمخرجات مؤسسات التعليم العالي بكل أنواعها موارد بشرية و بحوث علمية و خدمات استشارية و تدريبية. لذلك هدفت هذه الدراسة للكشف عن طبيعة العلاقة بين مخرجات مؤسسات التعليم العالي بالإبداع التكنولوجي بمؤسسة كوندور. و قد حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية: 1. ما طبيعة العلاقة بين استقطاب و تعيين المؤسسة محل الدراسة للمخرجات التعليمية (الخريجين) لمؤسسات التعليم العالي و الإبداع التكنولوجي داخلها؟ 2. ما طبيعة العلاقة بين ما توفره المؤسسة محل الدراسة لبيئة عمل ملائمة لعمل الإطارات و الإبداع التكنولوجي داخلها؟ 3. ما طبيعة العلاقة بين تبني المؤسسة محل الدراسة لنتائج البحوث العلمية لمؤسسات التعليم العالي و الإبداع التكنولوجي داخلها؟ 4. ما طبيعة العلاقة بين الخدمات (الاستشارية و التدريبية) التي تقدمها مؤسسات التعليم العالي بالإبداع التكنولوجي في المؤسسة محل الدراسة؟ و كإجابة مبدئية على هذه الأسئلة تمت صياغة الفرضيات التالية: 1. توجد علاقة قوية بين استقطاب و تعيين المؤسسة محل الدراسة للمخرجات التعليمية (الخريجين) لمؤسسات التعليم العالي و الإبداع التكنولوجي بالمؤسسة محل الدراسة. 2. توجد علاقة قوية بين تكفير المؤسسة محل الدراسة لبيئة ملائمة لعمل الإطارات بالإبداع التكنولوجي داخلها. 3. توجد علاقة قوية بين تبني المؤسسة محل الدراسة لنتائج البحوث العلمية لمؤسسات التعليم العالي و الإبداع التكنولوجي داخلها. 4. توجد علاقة قوية بين الخدمات (الإستشارية و التدريبية) التي تقدمها مؤسسات التعليم العالي و الإبداع التكنولوجي في المؤسسة محل الدراسة. أما عن حدود هذه الدراسة فقد تم إجراء هذه الدراسة بمؤسسة كوندور بولاية برج بوعريريج في الفترة الممتدة من 2014/10/23 إلى غاية 2015/02/28، أما مجتمع الدراسة فيتكون من الإطارات الذي يبلغ عددهم (312) إطار موزعين على كل المؤسسة، و الدراسة الحالية تم أخذ عينة من أقسام الإنتاج و الذي يبلغ عددهم (144) إطار. أما عن عينة الدراسة فقد تم اختيار العينة القصدية لمدى ملاءمتها للدراسة و قد بلغ عدد مفردات العينة (110) مفردة. و لضبط التوجيه العلمي للدراسة تم اعتماد المنهج الوصفي و التاريخي لمدى ملاءمتهما لطبيعة هذه الدراسة. و للاجابة على أسئلة الدراسة و اختبار الفروض تم الاعتماد على بعض الأساليب بدءا من الملاحظة البسيطة، و المقابلة غير موجه، و مقابلتين موجهتين، و الاعتماد على الوثائق. كما تم الاعتماد على بعض الأساليب الإحصائية مثل المتوسط الحسابي للفئات العمرية و الأقدمية للمبحوثين، اختبار كا، معامل التوافق، كما تم الاستعانة ببرنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية. و قد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - التعليم العالي في الجزائر يعاني من جملة من العوائق على كل المستويات المادية و البيداغوجية و أداء الأساتذة و الطلبة و المناهج و عملية التقويم. - تتميز المخرجات التعليمة للتعليم العالي التي يتميز بها سوق العمل الجزائري بكونها خريجين يتمتعون بكم معرفي هائل دون الخبرة المهنية. - أن السياسات التعليمية المطبقة في الجزائر قاصرة عن تلبية احتياجات سوق العمل رغم كل الاصلاحات و القوانين الرامية لذلك. - البحث العلمي في الجزائر لا يزال بحثا أكاديميا يجرى بهدف الحصول على الشهادة أو الترقية، و لا يزال يتخبط في العديد من العقبات، كل هذه العقبات انعكست على الانتاج العلمي. - وجود قطيعة بين مؤسسات التعليم العالي و المؤسسات الصناعية. - من أجل تأسيس نظام وطني للابداع لا بد من تأسيس منظومة تعليم ذات جودة عالية، و صناعة قوية تتبنى ثقافة البحث و التطوير و الإبداع، و دعم قوي من مختلف مؤسسات الدولة. - هناك علاقة منخفضة بين استقطاب و تعيين المؤسسة محل الدراسة للمخرجات التعليمية لمؤسسات التعليم العالي و الإبداع التكنولوجي داخلها. - وجود علاقة قوية بين توفير المؤسسة محل الدراسة لبيئة ملائمة لعمل الإطارات بالإبداع التكنولوجي داخلها. - استفادة المؤسسة محل الدراسة من نتائج البحوث العلمية لمؤسسات التعليم العالي لم تساهم إلا في تحسين المنتجات و عمليات الانتاج و حل بعض المشاكل التي تواجه العمليات الإنتاجية. - وجود علاقة قوية بين مشاركة إطارات المؤسسة في مؤتمرات و ندوات تقوم بها مؤسسات التعليم العالي و استفادة المؤسسة من نتائج هذه المؤتمرات و الندوات. - وجود علاقة بين استعانة المؤسسة بمهارات و خبرات المستشارين بحل المشكلات التي تعيق الإبداع التكنولوجي. - عدم وجود علاقة بين استعانة المؤسسة بالخدمات التدريبية التي تقدمها مؤسسات التعليم العالي و تحسين الأداء الإبداعي للموارد البشرية لديها. - وجود علاقة منخفضة بين مخرجات التعليم العالي (موارد بشرية مؤهلة علميا (الخريجين)، بحوث علمية، خدمات استشارية و تدريبية) و الإبداع التكنولوجي في المؤسسات الصناعية. The technological innovation operation within the scientific corporation depends on graduates of higher education institutions with all their types : human resources, scientific research and consulting and training services. This is why this study aims to reveal the nature of the relationship between outputs of higher education institution and technological innovation within CONDOR. The study attempted to answer the following questions: 1- What is the relationship between the attraction and the appointment of the company subject of this study, of graduates of higher education institutions with the technological innovation in it? 2- What is the nature of the relationship between what the company, subject of this study, provides for a suitable work environment for executives work and technological innovation in it? 3- What is the nature of the relationship between the adoption of the company, subject of this study, and the technological innovation in it? 4- What is the nature of the relationship between the services (consulting and training) that higher education institutions and technological innovation within the company subject of the study? As initial answers to these questions, the following hypotheses were made: 1- There is a very strong relationship between the attraction and the appointment of the company subject of the study, of outputs from higher education institutions and the technological innovation within the company subject of the study. 2- There is a very strong relationship between the provision of the company subject of the study, of a convenient environment for executives work and company, subject of this study, provides for a suitable work environment for executives work and technological innovation in it. 3- There is a very strong relationship between the adoption of the company, subject of the study, of the scientific research results of higher education institutions and the technological innovtion in it. 4- There is a very strong relationship between the services (consulting and training) that higher education institutions and technological innovtion within the company subject of the study. As for the limits of the present study, it was carried out in CONDOR corporation in the Province of Bordj Bou Arreridj during the period from 23/10/2014 to 28/02/2015 while the study population consists of 312 executives distributed on each company. In the present study, a sample was taken from the production sections of 144 executives. For the study sample, a intentional sample was selected that corresponds to the study. The terms of the sample are 110 terms. In order to adopt the scientific orientation of the study, the descriptive and historical approach was used because it corresponds to the nature of the present study. To answer the questions of the study and the hypothesis tests, we adopted some styles starting from the simple observation, the non-directive interview, two directive interviews and the documents. Besides, some statistical methods such as the arithmetic mean for calculating the age categories, seniority of the researches, test K², the correspondence coefficient. Also, the statistical package program for social science was used. The study reached in the following results: -Higher education in Algeria suffers from a set of constraints in material, educational, performance of teachers and students, programs and the operation of evaluation terms. The graduates of higher education that characterize the Algerian labor market by graduates with a significant amount of cognitive experience without professional experience. -The educational policies applied in Algeria are limited to satisfying the needs of the labor market despite all the reforms and laws that target it. Scientific research in Algeria has remained an academic research carried out in order to obtain a diploma or a promotion and still encounters many obstacles that have influenced the scientific production. -The existence of a break between institutions of higher education and industrial corporations. -In order to establish a national system for creation, it is necessary to create a high quality education system, a strong industry adopting the culture of research, development and creation as well as strong support from the different institutions of State. -There is a reduced relationship between the attraction and the appointment of the business subject of the business subject of the study of the leavers of the education of institutions of higher education and the technological innovation in it. -The company that was the subject of the study, has benefited from the results of scientific research conducted by higher education institutions , which only helped to reinforce products and production operations and to solve problems encountered in operations of production. -There is a strong relationship between business use skills and consultants' experiences in solving problems preventing technological innovation. -There is no relationship between the company's use of training services provided by higher education institutions and the improvement of the performance of the innovation of its human resources. -There is a low relationship between outputs of higher education (scientifically competent human resources (graduates, scientific research, consulting and training services) and technological creation in industrial corporations.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1366
Collection(s) :Sciences sociales

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Ouahiba Chebili.pdffichier PDF7,95 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.