Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1363
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبوعافية, عيدة-
dc.date.accessioned2021-11-23T13:55:50Z-
dc.date.available2021-11-23T13:55:50Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1363-
dc.description.abstractRorty is best known for insisting that the idea of language as a mirror of nature must be abandoned and with it the idea that philosophy can provide us with foundational truths. Instead, by separating the private and public square, he advocated a "self-creation" and a re-imagining of society through his creation of a new vocabulary. He called for the privatization of religion and made it a private matter to create a common collective identity, and he also called for philosophy to be a mere literary genre, so he defended “solidarity” and called for expanding the sense of “we” to those we thought were “them”, the marginalized people in our society. His goal was to extend our understanding of the forms of humiliation we can inflict on other human beings by recognizing our common capacity to suffer, to feel pain, and to try to overcome this suffering and cruelty. The focus in terms of the self was on creativity, freedom, individuality, and selfcreation through new vocabulary, and this is what Rorty's democratic utopia allows, which is achieved in the context of literary culture, as this culture appears through the overcoming of religion and philosophy. اشتهر رورتي بإصراره على ضرورة التخلي عن فكرة اللغة كمرآة للطبيعة ومعها فكرة أن الفلسفة يمكن أن تزودنا بالحقائق التأسيسية وبدلا عن ذلك، دافع، من خلال فصله بين المجال الخاص والعام، عن "خلق الذات" واعادة تصور للمجتمع من خلال إبداعه لمجموعة من المفردات الجديدة، فقد دعا إلى خصخصة الدّين وجعله شأنا خاصا من أجل إنشاء هوية جماعية مشتركة، كما دعا إلى اعتبار الفلسفة مجرد نوع أدبي، لذلك دافع عن "التضامن" ودعا إلى توسيع الإحساس ب"النحن" لمن كنا نعتقد أنهم "هم"، المهمشون في مجتمعنا. كان هدفه توسيع فهمنا لأشكال الإذلال التي يمكن أن نلحقها بغيرنا من البشر عن طريق التعرف على قدرتنا المشتركة على المعاناة والشعور بالألم والسعي للتغلب على هذه المعاناة والقسوة، كان التركيز من حيث الذات على الإبداع والحرية والتفرد وخلق الذات من خلال مفردات جديدة وهذا ما تتيحه يوتوبيا رورتي الديمقراطية والتي تتحقق في ظل ثقافة أدبية، حيث أن هذه الثقافة تظهر من خلال التغلب على الدّين والفلسفة.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectريتشارد رورتيfr_FR
dc.subjectالمنعطف اللغويfr_FR
dc.subjectالبراغماتية الجديدةfr_FR
dc.subjectالعارضيةfr_FR
dc.subjectالسخريةfr_FR
dc.subjectما بعد المنعطف اللغويfr_FR
dc.subjectفلسفة اللغةfr_FR
dc.subjectالفلسفة التحليليةfr_FR
dc.subjectالحقيقةfr_FR
dc.subjectالتقدم الفلسفيfr_FR
dc.subjectالأدبfr_FR
dc.subjectالروايةfr_FR
dc.titleما بعد المنعطف اللغوي من خلال أعمال ريتشارد رورتيfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Aida Bouafia.pdffichier PDF2,32 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.