Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1362
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorنومار, مريم نريمان-
dc.date.accessioned2021-11-23T10:51:58Z-
dc.date.available2021-11-23T10:51:58Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1362-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن تمثلات المرأة لذاتها عبر مواقع الشبكات الاجتماعية، من خلال دراسة تحليلية وصفية لهوية المرأة الجزائرية عبر موقع فيسبوك، في ظل مقترب الدراما الاجتماعية. باستخدام المنهج المختلط، تم المزج بين الاستبانة كأداة لجمع البيانات الكمية والمجموعة البؤرية لجمع البيانات الكيفية؛ ومن ثم تفسيرها وذلك با لاعتماد على التصميم التفسيري المتتابع. شملت الدراسة الكمية 550 امرأة جزائرية من مستخدمات موقع فيسبوك قمن بالإجابة على استبانة تم توزيعها إلكترونيا، إلى جانب مقابلة مجموعة بؤرية عن طريق الفيسبوك شملت 12 مشاركة، و توصلنا الى عدد من النتائج نورد اهمها فيما يلي: - تؤدي اغلب المبحوثات هوياتهن الافتراضية امام جمهور يتم اختياره على اساس علاقة القرابة و الصداقة بالدرجة الاولى. لا تتمثل اغلبهن لذواتهن من خلال صورهن الشخصية الحقيقية بسبب العادات و التقاليد و خوفا من التحرش. تستخدم اغلب المبحوثات اسماءهن الحقيقية. - تعتقد اغلب المبحوثات ان الفيسبوك يصور هوياتهن كما هي عليها في الواقع. و تقوم المراة الجزائرية بمحاولة ادارة الانطباع حول هويتها الافتراضية حتى تقدم صورة ايجابية عنها لكن دون ان تقدم معلومات خاطئة. يتاثر تمثل المراة الجزائرية لذاتها بالعامل الاجتماعي، الديني، النفسي و التعليمي و لكن بدرجات متفاوتة. - هناك علاقة بين العامل الاجتماعي والديني واستخدام الاسم المستعار والصورة الشخصية، في حين لا توجد علاقة بين العامل النفسي والتعليمي واختيار الاسم والصورة الشخصية. الدراسة في الاخير قدمت ابعادا جديدة و اتجاهات مستقبلية لاستخدام مقترب الدراما الاجتماعية في دراسة التمثل على فيسبوك و مواقع الشبكات الاجتماعية. Using Goffman’s dramaturgical theory, this study aims to reveal the way Algerian women represent themselves through social networking websites. As to how they are depicting their virtual identities and managing them through Facebook, while exploring the way they construct identities and realize online presence. Through mixed method approaches, both quantitative and qualitative information has been materialized which is furthered interpreted utilizing explanatory sequential design. A total of 550 Algerian women who practice Facebook were involved in the study by responding to an electronic questionnaire and 12 women participated for a focus group discussion. This methodology revealed that the majority of respondents perform there virtual identity role in front of chosen audience but that is not neutral; it depends on the kind of relationship they are supposed to interact like stranger, kin, friends and family. The majority of respondent claim to use real name but fake profile pictures, because of cultural pressure of the Algerian society to the extent that they fear of harassement for showing real photo. Most respondents believe that Facebook portrays their virtual identities as they really are. Algerian women try to manage their virtual identities to pervade a positive image without compromising self-respect of being truthful in dispersing information.The self-representation of the Algerian women is influenced by the social, religious, psychological and educational background. The study revealed that there exist a degree of central relation between social & religious factors and the use of name and profile picture on Facebook. In contrast psychological and educational factors depict no influence or correlation into the choices of name and profile pictures. The core finding of this research adds new optimistic ways in the philosophy and approach of the use of dramaturgy theory in the study of self-representation on virtual platform.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالمرأةfr_FR
dc.subjectالمرأة الجزائريةfr_FR
dc.subjectالتمثل الذاتيfr_FR
dc.subjectالدراما الإجتماعيةfr_FR
dc.subjectإدارة الإنطباعfr_FR
dc.subjectالهوية الإفتراضيةfr_FR
dc.subjectمواقع الشبكات الإجتماعيةfr_FR
dc.subjectموقع الفايسبوكfr_FR
dc.subjectWomanfr_FR
dc.subjectAlgerian womanfr_FR
dc.subjectSelf-representationfr_FR
dc.subjectSocial dramafr_FR
dc.subjectImpression managementfr_FR
dc.subjectVirtual identityfr_FR
dc.subjectSocial networking sitesfr_FR
dc.subjectFacebook sitefr_FR
dc.titleتمثلات المرأة لذاتها عبر مواقع الشبكات الإجتماعيةfr_FR
dc.title.alternativeدراسة وصفية تحليلية لهوية المرأة الجزائرية عبر موقع فيسبوكfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi nomar narimene meriem.pdffichier PDF3,79 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.