Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1343
Titre: إدارة الصورة الذهنية للمؤسسات الإعلامية عبر شبكات التواصل الإجتماعية
Auteur(s): همال, فاطمة
Mots-clés: الصورة الذهنية
الإدارة
إدارة الصورة الذهنية
المؤسسة الإعلامية
شبكات التواصل الإجتماعية
مؤسسة شبكة الجزيرة الإعلامية
Date de publication: 2022
Editeur: UB1
Résumé: تناولت هذه الدراسة التحليلية موضوع "إدارة الصورة الذهنية للمؤسسات الإعلامية عبر شبكات التواصل الاجتماعية"، وذلك باختيار منشورات صفحات مؤسسة شبكة الجزيرة الإعلامية على شبكات التواصل الاجتماعي مجتمعا للدراسة، واعتماد "تحليل المضمون" بأسلوب الحصر الشامل لكل منشورات صفحة "هنا الجزيرة" على الفيسبوك-كصفحة رسمية لقسم العلاقات العامة بشبكة الجزيرة-والمتعلقة بموضوع الدراسة والتي بلغت 113 منشورا، بحيث انطلقت هذه الدراسة من تساؤل مفاده " كيف تجلت إدارة الصورة الذهنية لمؤسسة شبكة الجزيرة الإعلامية من خلال منشورات صفحتها "هنا الجزيرة" على الفيسبوك؟، ليعتمد تحليل المضمون كأداة ضمن المنهج الوصفي التحليلي المعتمد، ويجيب على تساؤلين فرعيين هما: ما هي محتويات إدارة صورة مؤسسة شبكة الجزيرة الإعلامية عبر صفحتها "هنا الجزيرة" على موقع الفيسبوك؟ (ماذا قيل؟)، وما هي أشكال إدارة صورة مؤسسة شبكة الجزيرة الإعلامية عبر صفحتها "هنا الجزيرة" على موقع الفيسبوك؟ (كيف قيل؟). وقد تجلت إدارة الصورة الذهنية لمؤسسة شبكة الجزيرة الإعلامية ضمن مرحلتين: صيانة الصورة، واستعادة وترميم الصورة، حيث اعتمدت في صيانة صورتها على تفعيل القيم والأهداف والهوية المؤسسية والبصرية كمكونات أساس، لتقديم صورتها الهدف والمرغوبة متمثلة في الريادة والعالمية والتفرد والتجديد، وفي ظل شبكات التواصل الاجتماعي؛ أكدت شبكة الجزيرة تعزيز هويتها الرقمية ومواكبتها للتكنولوجيا، ليكون دعمها لمسؤوليتها الاجتماعية والإعلامية من خلال تعزيز اللغة العربية ونشر المعرفة ودعم التراث الحضاري ودعم ما يتعلق بأدائها الإعلامي من مهنية واحترافية وغيرها، ومؤكدة كذلك ريادتها وعالميتها كصورة لها من خلال إنجازاتها والجوائز العالمية المتعددة التي حصلت عليها، في حين اعتمدت الدفاع عن السمعة وقياس اتجاهات الجمهور في ترميم واستعادة صورتها. كما تعتمد شبكة الجزيرة الإعلامية على استراتيجيات اتصالية للمرحلتين في إدارة صورتها منها الاستراتيجيتان الإعلامية والمعلوماتية عادة، وفي حالة الأزمات: العداء، الإجراءات التصحيحية والصمت، في حين أكدت مواكبتها لمتطلبات بيئة الرقمنة وشبكات التواصل الاجتماعي باعتماد آليات لإدارة صورتها كالتفاعل الوظيفي واعتماد الوسائط المتعددة وتنوع أساليب الخطاب ضمن منشورات صفحتها. This paper analyses the topic of ‘mental image management of media corporations via social media’. Al Jazeera Media Corporation’s posts on social media has been chosen as a community for study. We have adopted the content centered analysis approach. For this, we have compiled most of ‘This Is Al Jazeera’ facebook page as an official page of the public relations department of Al Jazeera corporation in connection with the topic of the study totalizing 113 publications. The research paper posed the following question ‘How zqs the management of Al Jazeera news corporation Image manifested throug its facebook page’s posts ‘This is Al Jazeera’? The content analysis has been adopted for the case study involved. These answers to two sub-quetions that are: what is the content of the management of Al Jazeera media corporation Image on its facebook page “This is Al Jazeera”? “What has been said”, “What are the forms of administrating Al Jazeera media corporation Image on its facebook page “This is Al Jazeera”? “How has been said”? The management of Al Jazeera media corporation image has been depicted in two phases. Nurturing the Image; Image repair and restoration. In order to restore its corporative and visual image it has adopted values, objectives and image actuation as basic components to show up its wanted targeted image depicted in being pioneer, global, typical and innovative. As far as social media are concerned, Al Jazeera corporation has developed its digital image along with the latest technological advances just to consolidate its social and informational responsibility throughout sustaining Arabic, disseminating knowledge, supporting the civilizational heritage and its informational performance such as professionalism and son on. Stressing its pioneeristic and global traits as an image throughout its achievement as well as many world prizes it has won. Meanwhile, it has adopted the defense for its image and measure the public’s tendencies in repairing and restoring its image. Al Jazeera media corporation adopts also communicative stratigies in the both phases of administrating its image among which the usual information and informatics strategies. In case of crises, enmity as well as repair procedures and silence. Meanwhile, it has confirmed having adopted the need for digital requirements and social media using image management mechanisms such as functional interaction and various media and multifarious discourses in its page publication.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1343
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Fatima Hemal.pdffichier PDF5,08 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.