Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1261
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorيحي, فتيحة-
dc.date.accessioned2021-10-06T10:43:48Z-
dc.date.available2021-10-06T10:43:48Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1261-
dc.description.abstractThe study aimed to identify the relationship between emotional immersion and the appearance of delinquent behavior among the only child ( from 12 to 21) years old. By searching at this relationship and answering the following questions: 1. Is there a relationship between emotional immersion and the formation of the self image among the only child? 2. Is there a relationship between emotional immersion and the appearance of delinquent behavior among the only child? The study was based on the clinical approach, which includes the case study. The study sample consisted of three (03) cases. The study tools include the following: 1. Observation. 2. Interview. 3 - Tests and scales, which are: Emotional Immersion Scale. Self - Image Scale: translated by researcher. - Detection form of delinquent behavior (researcher's design). - Drawing person test. The results are : 1 - Immersion can lead to form a negative image of the only child and teenager where the result appeared in case (1) and case (3) did not appear in the case (2). 2 - Emotional immersion led to occurance of delinquent behavior among the only child with the three cases. هدفت الدراسة الى الكشف عن العلاقة بين الغمر العاطفي بصورة و ظهور السلوك الجانح لدى الابن الوحيد المراهق (12-21) سنة. و ذلك بالبحث في هذه العلاقة من خلال التساؤلين التاليين: 1. هل توجد علاقة بين الغمر العاطفي و تشكيل صورة الذات لدى الابن الوحيد؟. 2. هل توجد علاقة بين الغمر العاطفي و ظهور السلوك الجانح لدى الابن الوحيد؟ و اعتمدت الدراسة على المنهج العيادي الذي من ادواته دراسة الحالة، و قد شملت الدراسة على حالات قوامها (03) حالات من الجنسين، و من ادوات الدراسة ما يلي: 1- الملاحظة. 2- المقابلة. 3- الاختبارات و المقاييس و المتمثلة في : - مقياس الغمر العاطفي. - مقياس صورة الذات: ترجمة الباحثة. - استمارة الكشف عن السلوك الجانح من تصميم الباحثة. - اختبار رسم الشخص. و قد اسفرت الدراسة على النتائج التالية: 1- ان الغمر يمكن ان يؤدي الى تشكيل الصورة السلبية لدى الابن الوحيد المراهق حيث ظهرت النتيجة لدى الحالة (1) و الحالة (3) و لم تظهر لدى الحالة (2). 2- ان الغمر العاطفي ادى الى ظهور السلوك الجانح لدى الابن الوحيد المراهق و تحققت مع الحالات الثلاثة.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالطفل الوحيدfr_FR
dc.subjectالطفل الوحيد المراهق (12-21 سنة)fr_FR
dc.subjectالسلوك الجانحfr_FR
dc.subjectصورة الذاتfr_FR
dc.subjectالغمر العاطفيfr_FR
dc.subjectولاية باتنةfr_FR
dc.subjectThe only childfr_FR
dc.subjectThe only teenage child (12-21 years old)fr_FR
dc.subjectDelinquent behaviorfr_FR
dc.subjectSelf imagefr_FR
dc.subjectEmotional immersionfr_FR
dc.subjectState of Batnafr_FR
dc.titleالغمر العاطفي وعلاقته بصورة الذات و ظهور السلوك الجانح لدى الابن الوحيد المراهق (12-21 سنة)fr_FR
dc.title.alternativeدراسة عيادية لبعض الحالات في ولاية باتنةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Fatiha Yahia.pdffichier PDF48,61 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.