Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1261
Titre: الغمر العاطفي وعلاقته بصورة الذات و ظهور السلوك الجانح لدى الابن الوحيد المراهق (12-21 سنة)
Autre(s) titre(s): دراسة عيادية لبعض الحالات في ولاية باتنة
Auteur(s): يحي, فتيحة
Mots-clés: الطفل الوحيد
الطفل الوحيد المراهق (12-21 سنة)
السلوك الجانح
صورة الذات
الغمر العاطفي
ولاية باتنة
The only child
The only teenage child (12-21 years old)
Delinquent behavior
Self image
Emotional immersion
State of Batna
Date de publication: 2019
Editeur: UB1
Résumé: The study aimed to identify the relationship between emotional immersion and the appearance of delinquent behavior among the only child ( from 12 to 21) years old. By searching at this relationship and answering the following questions: 1. Is there a relationship between emotional immersion and the formation of the self image among the only child? 2. Is there a relationship between emotional immersion and the appearance of delinquent behavior among the only child? The study was based on the clinical approach, which includes the case study. The study sample consisted of three (03) cases. The study tools include the following: 1. Observation. 2. Interview. 3 - Tests and scales, which are: Emotional Immersion Scale. Self - Image Scale: translated by researcher. - Detection form of delinquent behavior (researcher's design). - Drawing person test. The results are : 1 - Immersion can lead to form a negative image of the only child and teenager where the result appeared in case (1) and case (3) did not appear in the case (2). 2 - Emotional immersion led to occurance of delinquent behavior among the only child with the three cases. هدفت الدراسة الى الكشف عن العلاقة بين الغمر العاطفي بصورة و ظهور السلوك الجانح لدى الابن الوحيد المراهق (12-21) سنة. و ذلك بالبحث في هذه العلاقة من خلال التساؤلين التاليين: 1. هل توجد علاقة بين الغمر العاطفي و تشكيل صورة الذات لدى الابن الوحيد؟. 2. هل توجد علاقة بين الغمر العاطفي و ظهور السلوك الجانح لدى الابن الوحيد؟ و اعتمدت الدراسة على المنهج العيادي الذي من ادواته دراسة الحالة، و قد شملت الدراسة على حالات قوامها (03) حالات من الجنسين، و من ادوات الدراسة ما يلي: 1- الملاحظة. 2- المقابلة. 3- الاختبارات و المقاييس و المتمثلة في : - مقياس الغمر العاطفي. - مقياس صورة الذات: ترجمة الباحثة. - استمارة الكشف عن السلوك الجانح من تصميم الباحثة. - اختبار رسم الشخص. و قد اسفرت الدراسة على النتائج التالية: 1- ان الغمر يمكن ان يؤدي الى تشكيل الصورة السلبية لدى الابن الوحيد المراهق حيث ظهرت النتيجة لدى الحالة (1) و الحالة (3) و لم تظهر لدى الحالة (2). 2- ان الغمر العاطفي ادى الى ظهور السلوك الجانح لدى الابن الوحيد المراهق و تحققت مع الحالات الثلاثة.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1261
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Fatiha Yahia.pdffichier PDF48,61 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.