Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1255
Titre: فاعلية برنامج تعليمي محوسب في علاج صعوبات تعلم (القراءة، الكتابة) في مادة اللغة الفرنسية لدى تلاميذ السنة الخامسة إبتدائي
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية على مستوى إبتدائية هواري بومدين بولاية ورقلة
Auteur(s): جغوبي, الأخضر
Mots-clés: التعليم
التعلم
الحاسوب
البرمجيات التعليمية
البرمجيات التعليمية المحوسبة
القراءة
الكتابة
صعوبات التعلم
صعوبات تعلم القراءة
صعوبات تعلم الكتابة
صعوبات تعلم اللغات الأجنبية
التشخيص
اللغة الفرنسية
تلاميذ السنة الخامسة إبتدائي
الجنوب الجزائري
ولاية ورقلة
إبتدائية هواري بومدين بولاية ورقلة
Date de publication: 2018
Editeur: UB1
Résumé: The present study aims to test the effectiveness of a computerized programme in treating French-language literacy difficulties for fifth-year students, for so the researcher used the experimental approach, producing a software of design and programming, containing a set of lessons for reading and writing teaching ( Letters and sounds) in a CD-ROM, and after their arbitration, they were presented to the search group (one set) which was deliberately selected: pupils with learning difficulties in reading and writing, 17 of the same level (Year 5 primary) and close to age (11-12 years) and in intelligence (average, Above average) they were taught by the education programme (12 45-minute classes) to determine its effectiveness in addressing the difficulties of reading and writing in French, depending on the measurement tools: the difficulties test, the scale of the modified learning, the interview, the IQ of the Color matrices of: ( Raven (Raven) after the completion of the teaching and computation of the differences, the results result in the following: 1. The computerized educational programme to address the difficulties of learning to read and write in French is highly effective for fifth-year primary students: there are statistically significant differences between tribal and high-level measurement in French-language research group (reading and writing) . The effect was considered after calculating the magnitude of the impact. 2. There are no statistically significant differences in the measurement of the dimensional between the grades of the sample in French (reading and writing) that are due to the gender variable. 3. There are no statistically significant differences in the measurement of the dimensional in the sample scores in the French material (reading and writing) due to the IQ variable. These results demonstrate the effectiveness of the computerized education programme in addressing the difficulties of learning to read and write in French in the fifth-year elementary school. In the light of the findings, the study recommended that the educational process should pay attention to the dissemination of modern technologies in education, to work to raise awareness of their importance among professors and pupils, and to work for the production of quality educational programmes in their content and in the way they are presented Attention to the design and programmatic aspect, and the need to work on the preparation and composition of the teacher in keeping with contemporary developments.. هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار فاعلية برنامج محوسب في علاج صعوبات القراءة والكتابة في اللغة الفرنسية لتلاميذ السنة الخامسة ابتدائي، لذلك استخدم الباحث المنهج التجريبي، فقام بإنتاج برمجية من تصميمه وبرمجته، تحتوي على مجموعة من الدروس لتعليم القراءة والكتابة (الحروف والأصوات) وذلك في قرص مضغوط، وبعد تحكيمها، قدمت لمجموعة البحث (مجموعة واحدة) والتي تم اختيارها بشكل قصدي: تلاميذ يعانون من صعوبات التعلم في القراءة والكتابة، وعددهم 17 من نفس المستوى (السنة الخامسة ابتدائي) ومتقاربين في العمر(11 - 12 سنة)، وفي الذكاء(متوسط، فوق المتوسط) وتم تدريسهم بالبرنامج التعليمي(12 حصة ذات 45 دقيقة) لمعرفة فاعليته في علاج صعوبات القراءة والكتابة في اللغة الفرنسية، وهذا بالاعتماد على أدوات القياس: الاختبار التحصيلي، مقياس صعويات التعلم المعدل، والمقابلة، اختبار الذكاء المصفوفات الملونة ل: (رافن) Raven وبعد الانتهاء من التدريس بالبرمجية وحساب الفروق أسفرت النتائج على ما يلي: 1. يتصف البرنامج التعليمي المحوسب لعلاج صعوبات تعلم القراءة والكتابة في مادة الفرنسية لتلاميذ السنة الخامسة ابتدائي بدرجة كبيرة من الفعالية حيث أنه: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي في درجات مجموعة البحث في مادة اللغة الفرنسية (القراءة والكتابة). وكان الأثر معتبرا بعد حساب حجم الأثر. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في القياس البعدي بين درجات أفراد العينة في مادة اللغة الفرنسية (القراءة والكتابة) تعزى لمتغير الجنس. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في القياس البعدي في درجات أفراد العينة في مادة اللغة الفرنسية (القراءة والكتابة) تعزى لمتغير الذكاء. وهذه النتائج تثبت فاعلية البرنامج التعليمي المحوسب في علاج صعوبات تعلم القراءة والكتابة في اللغة الفرنسية لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة اهتمام القائمين على العملية التعليمية، بالعمل على تعميم التكنولوجيات الحديثة في التربية والتعليم، والعمل على بعث روح الوعي بأهميتها لدى الأساتذة والتلاميذ، و العمل على إنتاج برامج تعليمية، جيدة في محتواها، وفي طريقة عرضها بالاهتمام بالجانب التصميمي والبرمجي، وضرورة العمل على إعداد المعلم وتكوينه تكوينا يتماشى مع مستجدات العصر.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1255
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi elakhdar jaghoubi.pdffichier PDF5,99 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.