Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1191
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبزوح, إبتسام-
dc.date.accessioned2021-06-06T14:12:02Z-
dc.date.available2021-06-06T14:12:02Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1191-
dc.description.abstractThe present study aims to identify the relationship between social support forms, self-assertion and aggressive behavior among adolescents, and to determine the differences in levels of self-assertion, aggressive behavior and social support due to gender and academic level. The stratified random sample of this correlation comparative study consisted of (382) adolescents and adolescents from secondary stage in Batna, (159) males, and (223) females, their ages ranged between (15-18) years. The study tools were The self- assertion Questionnaire prepared by the researcher, The aggressive Behavior Questionnaire prepared by Amal Abdel Sami Abada and The Social Support Questionnaire Prepared by the researcher. The results are : _ There is a medium level of self-assertion and aggressive behavior, and a high level of social support among the study sample. _ There is no a statistically significant correlation between self-assertion and the aggressive behavior dimensions among the study sample. _ There is a positive statistically significant relationship between the social support forms and self-assertion, and a negative statistically significant relationship between the social support forms and the aggressive behavior among the study sample. _ There are no statistically significant differences in the level of self-assertion due to gender, and there are statistically significant differences due to the academic level among the study sample. _ There are statistically significant differences in the level of aggressive behavior among the study sample due to gender and academic level. _ There are statistically significant differences in the level of social support among the study sample due to the gender in the two dimensions of informational support and discretionary support for females. _ There are statistically significant differences in the level of social support among the study sample due to academic level in the discretionary support and social companionship dimensions for third-year students. _ The discretionary social support dimension contributes to predicting the degrees of self- assertion, and social companionship dimension in predicting the degrees of aggressive behavior among the study sample. هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين أشكال المساندة الاجتماعية وتأكيد الذات والسلوك العدواني لدى عينة من المراهقين، والفروق في مستويات تأكيد الذات والسلوك العدواني، والمساندة الاجتماعية حسب متغير الجنس والمستوى الدراسي، ولتحقيق أهداف الدراسة والتحقق من فرضياتها تمت الدراسة على عينة من المراهقين من ولاية باتنة قوامها (382) مراهق ومراهقة من المرحلة الثانوية، بواقع (159) ذكور، و(223) إناث تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، تراوحت أعمارهم بين (15-18) سنة، وتم الاعتماد في الدراسة على ثلاثة مقاييس بعد التحقق من خصائصها السيكومترية والمتمثلة في: مقياس تأكيد الذات (إعداد الطالبة الباحثة)، ومقياس السلوك العدواني (أمال عبد السميع اباضة) ومقياس المساندة الاجتماعية (إعداد الطالبة الباحثة) وبعد المعالجة الاحصائية توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: - يوجد مستوى متوسط من تأكيد الذات والسلوك العدواني، ومستوى مرتفع من المساندة الاجتماعية لدى أفراد عينة الدراسة. - عدم وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين تأكيد الذات وأبعاد السلوك العدواني لدى أفراد عينة الدراسة. - توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيا بين أشكال المساندة الاجتماعية وتأكيد الذات، وعلاقة ارتباطية سالبة دالة احصائيا بين أشكال المساندة الاجتماعية والسلوك العدواني لدى أفراد عينة الدراسة. - عدم وجود فروق دالة احصائيا في مستوى تأكيد الذات تعزى لمتغير الجنس، ووجود فروق دالة احصائيا تعزى لمتغير المستوى الدراسي لدى أفراد عينة الدراسة. - توجد فروق دالة احصائيا في مستوى السلوك العدواني لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيري الجنس المستوى الدراسي. - توجد فروق دالة احصائيا في مستوى المساندة الاجتماعية لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس في بعدي المساندة المعموماتية والمساندة التقديرية، لصالح الإناث. - توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى المساندة الاجتماعية لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير المستوى الدراسي في بعدي المساندة التقديرية والصحبة الاجتماعية، لصالح تلاميذ السنة الثالثة. - يسهم بعد المساندة الاجتماعية التقديرية في التنبؤ بدرجات تأكيد الذات، وبعد الصحبة الاجتماعية في التنبؤ بدرجات السلوك العدواني لدى أفراد عينة الدراسة.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالمراهقةfr_FR
dc.subjectتأكيد الذاتfr_FR
dc.subjectالسلوك العدوانيfr_FR
dc.subjectالمساندة الإجتماعيةfr_FR
dc.subjectولاية باتنةfr_FR
dc.subjectAdolescencefr_FR
dc.subjectSelf-assertionfr_FR
dc.subjectAggressive behaviorfr_FR
dc.subjectSocial supportfr_FR
dc.subjectWilaya de Batnafr_FR
dc.titleأشكال المساندة الإجتماعية وعلاقتها بتأكيد الذات والسلوك العدواني لدى عينة من المراهقينfr_FR
dc.title.alternativeدراسة ميدانية بولاية باتنةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Ibtissam Bezzouh.pdffichier PDF5,12 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.