Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1148
Titre: العلاقات الإجتماعية في المؤسسة التربوية بين العرف الإجتماعي و القانون
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية بمتقن محمد الصالح جبايلي - خنشلة / الجزائر
Auteur(s): فكرة, عبد العزيز
Mots-clés: العلاقات الإجتماعية
المؤسسة التربوية
الأسرة
المدرسة
العرف
العرف الإجتماعي
القانون
متقن محمد الصالح جبايلي - خنشلة / الجزائر
Date de publication: 2018
Editeur: UB1
Résumé: The study aims at investigating the social relations in the educational institutions between the social custom and the law. The study was conducted in Mohammed Al- SalehJbaily high school in khenchela. The problematic is: How to understand and explain social relations Within educational institutions through custom and law? The study started with four hypotheses: - The nature of the relationship between the teacher and his colleague is governed by the law in the fields of training and supervision, while it is governed by custom in extra-curricular activities - The relationship between the teacher and the administration is a subordination relationship in its formal form, and a relationship of consultation and participation in informal activities - Relationship between the teacher and the student is protected by both custom and law. - The relationship between the parents and the director of the institution and the President of the Association of the parents of students is an integrative interdependence relationship governed by law and custom. The researcher relied on the functional structural approach. This study belongs to the field of descriptive research, and for this, the researcher has used the descriptive method. The observation, interview and questionnaire are used as tools of research. The study population consisted of several layers. The comprehensive survey was devoted to all the teachers of the institution inthe field of study. As for the parents, a stratified sample of 20% was conducted. Whereas the interview is used with the director of the institution and the President of the Association of the parents of students In this study, two methods were used to verify the validity of the questionnaire, namely, the apparent honesty and constructive honesty of the questionnaire, as well as the calculation of the stability of the questionnaire through the Alpha Kronbach and the Laoshi coefficient. The study lasted five months. The data was based on statistical packages (spss / 20). The obtained results confirmed the hypotheses of the study. يتمثل موضوع البحث في دراسة العلاقات الاجتماعية في المؤسسة التربوية بين العرف الاجتماعي والقانون، وأجريت الدراسة بمتقن محمد الصالح جبايلي بخنشلة، و هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقات الاجتماعية في المؤسسة التربوية تسيرها القوانين أو الأعراف الاجتماعية، وتمحورت إشكالية الدراسة فيما يلي: كيف يمكن فهم وتفسير العلاقات الاجتماعية داخل المؤسسات التربوية من خلال العرف والقانون؟ وانطلقت الدراسة من صياغة أربع فرضيات من خلال تفكيك متغيرات الدراسة إلى أبعاد ومؤشرات: - طبيعة العلاقة بين الأستاذ و زميله يحكمها القانون في مجالات التكوين و الاشراف، في حين يحكمها العرف في الأنشطة اللاصفية. - العلاقة بين الأستاذ والإدارة علاقة امتثال في شكلها الرسمي، و علاقة تشاور وتشارك في النشاطات غير الرسمية. - العلاقة بين الأستاذ و التلميذ علاقة يحمها العرف والقانون. - العلاقة بين أولياء التلاميذ و مدير المؤسسة و رئيس جمعية أولياء التلاميذ هي علاقة ترابطية تكاملية تحكمها القوانين و الأعراف الاجتماعية و قد استند الباحث إلى على المدخل البنائي الوظيفي في هذه الدراسة، أما عن المنهج المتبع في الدراسة فتم الاعتماد على المنهج الوصفي بمراحله المختلفة: مرحلة الاستكشاف والصياغة، التشخيص والوصف المعمق، وأيضا إجراء الدراسة الاستطلاعية و كان الهدف منها هو بناء أدوات الدراسة لذلك تم الاعتماد على أدوات جمع البيانات المتمثلة في الملاحظة و المقابلة بأنواعها والاستمارة، وكان مجتمع الدراسة مكون من عدة طبقات، حيث خصص المسح الشامل على كل أساتذة المؤسسة مجال الدراسة، أما بالنسبة لأولياء التلاميذ عينة طبقية بنسبة 20 % ما مدير المؤسسة و رئيس جمعية أولياء التلاميذ أجريت معهم المقابلة العلمية. تم في هذا البحث استخدام طريقتين للتأكد من صدق محتوى الاستمارة و هما الصدق الظاهري و الصدق البنائي، و أيضا حساب ثبات الاستمارة من خلال ألفا كرونباخ و معامل لاوشي. و دامت الدراسة في مجالها .(spss/20) الزمني ب: خمسة أشهر.و تبويب البيانات كان بالاعتماد على الحزم الاحصائية
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1148
Collection(s) :Sciences sociales

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi abd aziz fikra.pdffichier PDF3,15 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.