Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/101
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorمدور, ليلى-
dc.date.accessioned2020-03-03T09:17:51Z-
dc.date.available2020-03-03T09:17:51Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://localhost/xmlui/handle/123456789/101-
dc.description.abstractThe present study aimed to prepare a counseling program to reduce the psychological burnout among middle school teachers, through developing some personality variables (psychological hardiness and psychological resilience), based on cognitive behavioral counseling techniques and methods, and to identify its effectiveness and its effect after the end of the sessions and during the follow-up period, among middle school teatcher in Tegargarh-Batna during the academic year 2018-2019. The researcher used the quasi-experimental method, with one group design, by pre, post tests and follow-up test after two months . The program took 12 sessions with two sessions per week from 60 to 120 minutes, and included lecture and discussion techniques of relaxation training, problem-solving training, self-reinforcement and homework. The purposive sample of this study consisted of 10 teatchers who obtained high scores on the psychological burnout questionnaire and low scores in both the psychological hardiness and psychological resilience questionnaires, who showed their participation in the counseling program. Where the study community amounted to 137 of the total middle schools in Manaa. The study tools are :  Psychological Burn out Questionnaire prepared by the researcher.  Psychological Resilience Questionnaire prepared by the researcher.  Counseling Program prepared by the researcher.  Psychological Hardiness Questionnaire prepared by Imad Mohammad Mukhaimar. The study results are :  There are statistical significant differences between the pre and the post tests scores on the psychological resilience questionnaire for post test.  There are statistical significant differences between the pre and the post tests scores on the psychological hardiness questionnaire for post test.  There are statistical significant differences between the pre and the post tests scores on the psychological burnout questionnaire for post test.  There are statistical significant differences between the post and follow-up tests scores on the psychological resilience for the follow-up test.  There are statistical significant differences between the post and the follow-up tests scores on the psychological hardiness for follow-up test.  There are statistical significant differences between the post and the follow-up tests scores on the psychological burnout for follow-up test.  The effect of the proposed counseling program on the experimental sample members by reducing the level of psychological burnout.  The proposed behavioral cognitive counseling program is effective in reducing psychological combustion among the study sample individuals.  The proposed behavioral cognitive counseling program is effective in developing personality variables (psychological rigidity, and psychological resilience) among the study sample individuals. اهداف الدراسة:سعت الدراسة الحالية الى تحقيق هدف رئيس و هو التاكد من فعالية برنامج ارشادي لتخفيف الاحتراق النفسي لدى اساتذة التعليم المتوسط، من خلال تنمية بعض متغيرات الشخصية (الصلابة النفسية و المرونة النفسية)، يستند الى فنيات و اساليب الارشاد المعرفي السلوكي، و الكشف عن فعاليته و مدى استمرارية اثره بعد انتهاء جلساته و اثناء فترة المتابعة، من خلال تطبيقه على عينة من الاساتذة الذين يدرسون بمتوسطة -تيغرغار- باتنة خلال الموسم الدراسي 2018-2019م. منهج الدراسة: استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، بتصميم المجموعة الواحدة، كما تم اجراء القياس القبلي لمقاييس الدراسة، ثم طبق البرنامج الارشادي و تم القياس البعدي عند الانتهاء من تطبيق البرنامج، و القياس التتبعي بعد مرور شهرين للوقوف على استمرار اثر البرنامج الارشادي. و الذي استغرق 12 جلسة بواقع جلستين في الاسبوع تراوحت مدتها من 60 الى 120 دقيقة، و تضمن فنيات المحاضرة و المناقشة و التدريب على الاسترخاء و التدريب على حل المشكلات، و التعزيز الذاتي و الواجبات المنزلية. عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من 10 استاذات ممن تحصلن على درجات مرتفعة على مقياس الاحتراق النفسي و درجات منخفضة في كل من مقياس الصلابة النفسية و المرونة النفسية و التي ابدين مشاركتهن في البرنامج الارشادي. تم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية من مجتمع الدراسة و الذي بلغ 137 من مجموع المتوسطات التابعة لدائرة منعة و البالغ عددها خمس متوسطات. ادوات الدراسة: استخدمت الباحثة الادوات التالية في البحث:- استبيان الاحتراق النفسي، من اعداد الباحثة. -استبيان المرونة النفسية، من اعداد الباحثة. - البرنامج الارشادي، من اعداد الباحثة. - مقياس الصلابة النفسية من اعداد عماد محمد مخيمر. و قد تم التحقق من صلاحية المقاييس المستخدمة قبل التطبيق النهائي لها من حيث صدقها و ثباتها. نتائج الدراسة: توصلت الباحثة من خلال الدراسة الحالية الى النتائج التالية: توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس القبلي و القياس البعدي على مقياس المرونة النفسية لصالح القياس البعدي. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس القبلي و القياس البعدي على مقياس الصلابة النفسية لصالح القياس البعدي. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس القبلي و القياس البعدي على مقياس الاحتراق النفسي لصالح القياس البعدي. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس البعدي و التتبعي على مقياس المرونة النفسية لصالح القياس التتبعي. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس البعدي و التتبعي على مقياس الصلابة النفسية لصالح القياس التتبعي. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس البعدي و التتبعي على مقياس الاحتراق النفسي لصالح القياس التتبعي. للبرنامج الارشادي المعرفي السلوكي المقترح فعالية في تخفيف الاحتراق النفسي لدى افراد عينة الدراسة. للبرنامج الارشادي المعرفي السلوكي المقترح فعالية في تنمية متغيرات الشخصية (الصلابة النفسية، و المرونة النفسية) لدى افراد عينة الدراسة.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالفعاليةfr_FR
dc.subjectالبرنامج الإرشادي المعرفي السلوكيfr_FR
dc.subjectمتغيرات الشخصيةfr_FR
dc.subjectأساتذة التعليم المتوسطfr_FR
dc.subjectPersonalityfr_FR
dc.subjectVariablefr_FR
dc.subjectBurnoutfr_FR
dc.subjectIntermédiation éducation teachersfr_FR
dc.subjectCounseling programfr_FR
dc.titleفعالية برنامج إرشادي (معرفي - سلوكي) في تنمية بعض متغيرات الشخصية للتخفيف من الإحتراق النفسي لدى عينة من أساتذة التعليم المتوسطfr_FR
dc.title.alternativeدراسة شبه تجريبيةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Leila Meddour.pdffichier PDF11,55 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.