مصطفى بلعباس2025-07-162025-07-162024-09-30مجلة الإحياء، كلية العلوم الإسلامية، جامعة باتنة1، المجلد 24، العدد 2، الرقم التسلسلي للعدد 35، سبتمبر 2024، ص-ص: 345-3641112-4350https://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/8470إن صراع الفكر الديني مع الفلسفة والعلم في المنظور الأوربي الغربي ولّد فلسفات وضعية نقدية وقراءات تحرّرية؛ قراءاتٌ تؤسّس لنسق مفاهيمي مبني ومُؤمن بالعقلنة والأرخنة والعلمنة والأنسنة. فقد قامت المادية والفلسفة الإنسيّة والوجودية والنسبية على أنقاض الفكر الديني الكلاسيكي، وهي تمثّل الملامح الجذرية الأولى التي أسّست لنقد ونقض وقراءة النصوص الدينية. لتبرز إشكالية التاريخية بتجليّاتها، وتأخذ أبعاداً فلسفية جديدة في المنهج التاريخي الإنساني، لتصبح مسألة القراءة متعلقة بتأويل وفهم الشرائع والأديان مادياً وتطوّرياً ونسبيّاً وتاريخياً، بعيداً عن كلّ غيب أو ميتافيزيقا. لنصل ببحثنا إلى حقيقة تاريخية الأديان؛ باعتبارها فلسفة تنطوي تحتها نظرة عقلانية للكون والوجود، متجاوزة للميتافيزيقا متمرّدة عن اللاهوت، وفق أرضية تضع الإنسان في قلب العملية التاريخية، بهدف التحرّر التدريجي للإنسان عن طريق جدل إيديولوجي وثورة ثقافية يتجاوز بها الموروث والقديم عبر فلسفة واقعية تبلورها التاريخية، ويمهّد من خلالها لتدشين مشروع العلمانية العالمية. The struggle of religious thought with philosophy and science in the Western European perspective has generated critical positivist philosophies and emancipatory readings; readings that establish a conceptual paradigm based on rationalisation, historicisation, secularisation and humanisation. Materialism, humanism, existentialism, and relativism were founded on the ruins of classical religious thought and represent the first radical features that laid the foundation for critiquing, refuting, and reading religious texts. The issue of historicity emerges in its manifestations and takes on new philosophical dimensions in the human historical method, and the issue of reading becomes related to the interpretation and understanding of laws and religions in a material, evolutionary, relativistic, and historical manner, away from any unseen or metaphysical reality. Our research leads us to the reality of the historicity of religions as a philosophy that encompasses a rational view of the universe and existence, transcending metaphysics and rebelling against theology, on a platform that places man at the centre of the historical process, with the aim of gradually liberating man through an ideological debate and a cultural revolution that overcomes the inheritance and the old through a realistic philosophy crystallised by history, and paves the way for the launch of the global secularism project.otherالفلسفات التنويرية؛ نقد الأديان؛ القراءة التاريخية؛ النصوص الدينية-أثر الفلسفات التنويرية في بعث تاريخية ونقد الأديان - دراسة تأسيسة نقدية لمشروع العلمانية العالميةArticle