مسعودي, حسامحجاج, محمد الهاشمي2023-06-202023-06-202022-06-17كلية الحقوق والعلوم السياسية2352-975Xhttps://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/6358مقال منشور في المجلد 09- العدد 02 (العدد التسلسلي 25) جوان 2022- مجلة الباحث للدراسات الأكاديمية – جامعة باتنة 1تهدف الدراسة إلى إبراز الأثر الإيجابي لابتكار منتج جديد ممثلا في الإسمنت المقاوم للأملاح(CPA-CEM I 42,5 ES) على أداء شركة إسمنت عين التوتة (باتنة) ممثلا في حجم المبيعات، وأثبتت النتائج المتحصل عليها أنّ المنتج الجديد المبتكر قد أسهم في رفع حجم المبيعات والنتائج المالية. قدم الباحثان بعضا من المقترحات أبرزها: أن تحاول المؤسسة العمل على توسيع تجربة إنتاج الإسمنت المقاوم للأملاح ليشمل مناطق أخرى في الجنوب الجزائري وخاصة التي تعاني من ظاهرة صعود المياه الجوفية، بالإضافة إلى تطوير بقية وحدات إنتاج الرمل والحصى للعمل وفق الشروط البيئية. The study aims to highlight the positive impact of the innovation of a new product represented by the salt-resistant cement (CPA-CEM I 42,5 ES) on the performance of Ain Touta Cement Company (Batna) represented in the volume of sales, and the results obtained showed that the innovative new product has contributed to raising the volume of sales and financial results. The two researchers presented some proposals, the most prominent of which are: The corporation should try to work on expanding the experience of producing salt-resistant cement to include other regions in the Algerian south, especially those suffering from the phenomenon of the rise of groundwater, in addition to developing the rest of the sand and gravel production units to work according to environmental conditions.otherالمنتج المبتكرالجودةالأداءالهندسة البيئية المستدامةالابتكار في المؤسسات كأداة لتحقيق الميزة التنافسية والحد من المشاكل البيئيةInnovation in Enterprises as a tool to achieve competitive advantage and reduce environmental problemsArticle