العدد 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/4107
Browse
Recent Submissions
Item مدى حجية التوقيع الإلكتروني في الإثبات(مخبر أبحاث ودراسات متعددة التخصصات في القانون التراث والتاريخ جامعة باتنة 1, 2021-02-01) حامدي, بلقاسم; بيطام, أحمدللتجارة الإلكترونية مخاطر كثيرة، وكلما كانت حماية هذه التجارة من هذه المخاطر التي تهددها تكون هناك ثقة كبيرة في هذه التجارة، مما يساعد على نموها وتطورها. وحماية التجارة الإلكترونية لا تكون حماية جنائية عموما بقدر تكون حماية مدنية كذلك باتخاذ إجراءات وقائية، بحيث تكون بيانات هذه التجارة ومعلوماتها في مأمن من العبث بها، عند تداولها. كما انه عند إبرام العقد الذي يتم عبر شبكة الإنترنت، يتطلب التوقيع للتأكد من صحة هذا التصرف، والتأكد من أنه يخص الشخص المتعاقد، قدم العلم وتقنياته حلا لمشكلات تزوير التوقيع وتقليده، وذلك عن طريق ما يسمى " بالتوقيع الإلكتروني ". E-commerce has many risks, and the more this trade is protected from these dangers, the more confidence there will be in this trade, which helps its growth and development. And the protection of electronic commerce is not generally criminal protection as much as it is civil protection as well by taking preventive measures, so that the data and information of this commerce are safe from tampering, when circulating. Also, when concluding a contract that is made over the Internet, a signature is required to verify the validity of this behavior, and to ensure that it belongs to the contracting personItem البعد العالمي لجرائم العنف الأسري - ظاهرة العنف الممارس ضد المرأة أنموذجا-(مخبر أبحاث ودراسات متعددة التخصصات في القانون التراث والتاريخ جامعة باتنة 1, 2021-02-01) بن بو عبد الله, وردة; بن بو عبد الله, مونيةيعد العنف الاسري ظاهرة منتشرة في جميع البلدان، وأغلب ضحاياه هم النساء والاطفال، فالمرأة تعاني من أشكال وأعمال عدوانية، وتتعرض للإيذاء، لذا تم الاهتمام بهذه القضية على المستوى الداخلي والدولي، وتم عقد العديد من الاتفاقيات من بينها، إعلان الأمم المتحدة للقضاء على العنف ضد المرأة (1993)، واتفاقية الأمم المتحدة للقضاء على جميع أشكال التمييز ضد المرأة (1979)، وبرنامج العمل المعتمد في الدورة الرابعة المؤتمر العالمي المعني بالمرأة (بيجين 1995). Domestic violence is a widespread phenomenon in all countries, and most of its victims are women and children. Women suffer from forms and acts of aggression, and are exposed to abuse. Therefore, attention has been paid to this issue at the domestic and international levels, and many agreements have been concluded, including the United Nations Declaration on the Elimination of Violence against Women (1993), the United Nations Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (1979), and the Program of Action adopted at the fourth session of the World Conference on Women (Beijing 1995).Item القضية الكردية والقانون الدولي: قراءة في موقف بريطانيا من مخرجات النصوص الدولية(مخبر أبحاث ودراسات متعددة التخصصات في القانون التراث والتاريخ جامعة باتنة 1, 2021-01-01) دريدي, وفاءتهدف هذه الدراسة إلى تقديم قراءة قانونية للقضية الكردية في ضوء أحكام القانون الدولي مع كشف موقف بريطانيا إزاءها من خلال الاتفاقيات الدولية التي أعقبت الحرب العالمية الأولى، حيث حظيت القضية الكردية بمكانتها في القانون الدولي منذ مطلع القرن 20 بعد تفكك الخلافة العثمانية وانعقاد معاهدة سيفر لعام 1920، التي منحت الشعب الكردي الحق في تقرير المصير أو الاستقلال وإنشاء دولة كردية، وكانت المقومات الاجتماعية والاقتصادية والجغرافية والسياسية والقانونية وفق اتفاقية مونتفيديو متوفرة لبناء الدولة الكردية. ورغم نيل كردستان الاعتراف من السلطة العثمانية نفسها، إلا أن هذه الوعود سرعان ما تلاشت بإبرام معاهدة لوزان عام 1923، وتراجع بريطانيا عن موقفها في دعم القضية الكردية وسعيها وراء تحقيق مصالحها لاسيما بعد تخصيص أراضي الموصل للعراق بصدور الرأي الاستشاري للمحكمة الدائمة للعدل الدولي. ولما كان القانون الدولي في تلك الفترة يشترط تقليديا لقيام اي دولة توفر ثلاثة أركان تتمثل في الشعب، الإقليم والسلطة السياسية وفي بعض الاحيان الاعتراف الدولي، فإن هذه العناصر متوفرة في الحالة الكردية، لكن الإشكال المطروح هو أنه على الرغم من توفر هذه العناصر إلا أن بريطانيا أبت تطبيق قواعد القانون الدولي المتعلقة بتقرير مصير الأكراد، مراعية مصالحها في منطقة غرب آسيا دون إيلاء الاعتبار للأكراد وتطلعاتهم إلى إقامة دولة خاصة بهم.This study aims to provide a legal reading of the Kurdish cause in the light of the provisions of international law while revealing Britain’s position towards it through international agreements that followed the First World War, where the Kurdish issue gained its place in international law since the beginning of the 20th century after the dissolution of the Ottoman Caliphate and the conclusion of the Treaty of Sevres of 1920. which granted the Kurdish people the right to self-determination or independence and the establishment of a Kurdish state, and the social, economic, geographic, political and legal components according to the Montevideo Convention were available to build the Kurdish state. Although Kurdistan was recognized by the Ottoman authority itself, these promises quickly faded with the conclusion of the Treaty of Lausanne in 1923, and Britain retreated from its position in supporting the Kurdish cause and its pursuit of its interests, especially after the allocation of Mosul lands to Iraq by issuing the advisory opinion of the Permanent Court of International Justice. Since international law in that period traditionally required the establishment of any state that provides three pillars represented in the people, the territory and political authority and in some cases international recognition, these elements are available in the Kurdish cause, but the problem is that despite the availability of these elements, Britain refused to apply the rules of international law related to the self-determination of the Kurds, taking into account its interests in the West Asia region without regard for the Kurds and their right to establish a state of their ownItem المفتي الحنفي الجزائري ابن العنابي وإسهاماته في مجال الثقافة، السياسة، الإصلاح والمقاومة(مخبر أبحاث ودراسات متعددة التخصصات في القانون التراث والتاريخ جامعة باتنة 1, 2021-02-01) أجقو, عليتهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على دور أحد رجال الفكر والإصلاح في العالم الإسلامي هو المفتي الحنفي الجزائري ابن العنابي في مجال الثقافة، السياسة، الإصلاح ومقاومة الاستعمار الفرنسي. وذلك بالتطرق إلى بدايات التواجد الحنفي بالجزائر في العصر الحديث، ثم التعريف بهذا القطب البارز من أقطاب الجزائر، فدوره في الإفتاء والقضاء ومن ثم على النظام القضائي والافتائي في الجزائر، انتهاءا بدور ابن العنابي في مقاومة مشاريع الاحتلال الفرنسي. وذلك للإجابة على الإشكالية المتعلقة بالدور الذي لعبه هذا العالم والمفكر الجزائري الفذ في المجتمع الجزائري والمغاربي والإسلامي دينيا، ثقافيا، سياسيا وفكريا؟ This study aims to shed light on the role of one of the men of thought and reform in the Islamic world, the Algerian Hanafi Mufti Ibn al-Annabi in the field of culture, politics, reform and resistance to French colonialism, by addressing the beginnings of the Hanafi presence in Algeria since the modern era, and then introducing this prominent pole of Algeria, then to his role in the fatwa and the judiciary, and then the judicial and advisory system in Algeria,ending with the role of Ibn al-Annabi in resisting the projects of the French occupation. And in order to answer the problem related to the role played by this distinguished Algerian intellectual scientist in the Algerian, Maghreb and Islamic society religiously, culturally, politically and intellectually?Item التراث المشترك خلال الوحدة السياسية في العهد الحفصي "محور بجاية، قسنطينة، تونس"(مخبر أبحاث ودراسات متعددة التخصصات في القانون التراث والتاريخ جامعة باتنة 1, 2021-02-01) عشي, عليتهدف هذه الدراسة إلى البحث في التراث المشترك خلال الوحدة السياسية في العهد الحفصي خط بجاية، قسنطينة وتونس، حيث شكلت الوحدة بين الشعبين محورا هاما للتبادل الثقافي والتعاون السياسي، أدى إلى وحدة سياسية. من هذا المنطلق جاءت الإشكالية لتجيب على تساؤل محوري يدور حول كيف تمكنت الدولة الحفصية من جعل خط بجاية تونس في وحدة سياسية، وكيف انعكس ذلك على التراث المشترك؟ This study aims to research the common heritage during the political unity in the Hafsid era, the Bejaia, Constantine and Tunisia line, where the unity between the two peoples formed an important axis for cultural exchange and political cooperation, which led to political unity. From this point of view, the problem came to answer a central question revolving around how the Hafsid state managed to make the Bejaia line Tunisia into a political unity, and how was this reflected on the common heritage