Sciences commerciales

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/25

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 18 of 18
  • Item
    الإنترنت ودورها في تفعيل إستراتيجية الإتصال التسويقي
    (UB1, 2017) حلاسي, هجيرة
    This study aims to identify the role played by the Internet in making communication strategy effective in a sample of companies through identifying the degree of adoption of these companies as a marketing communication tool, and the degree of contribution of the internet in activating marketing communication activity, and challenges faced by the companies when using the internet as a marketing communication tool. In order to reach the objectives of the study, we have developed and distributed a questionnaire upon a sample of study, it has chosen from a society composed of companies by a random sample, it has distributed 140 questionnaire, received 81, 77 of them are analyzable. We have used SPSS V21 program, then we have reached the following result: the companies under study didn't adopt the internet as a marketing communication tool, so it didn't contribute in activating marketing communication. Otherwise, the companies under study faced difficulties limit the use of the internet such as: the lack in qualified and competent human resources, the decrease of client awareness about the importance of internet in making transactions, lack of client trust confidentiality and security. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي تلعبه الإنترنت في تفعيل إستراتجية الاتصال التسويقي بعينة من المؤسسات، من خلال معرفة درجة تبني هذه المؤسسات للإنترنت كأداة اتصالية تسويقية، ودرجة مساهمة الإنترنت في تفعيل نشاط الاتصال التسويقي بهذه المؤسسات، والتحديات التي تواجه هذه المؤسسات عند استخدامها للإنترنت كأداة اتصالية تسويقية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير إستبيان وتوزيعه على عينة الدراسة، والتي تم إختيارها من مجتمع مكون من كل المؤسسات الناشطة على التراب الوطني بطريقة العينة العشوائية العنقودية، وتم بعد ذلك توزيع 140 استمارة، استرجع منها 81 استمارة كانت الصالحة منها للتحليل 77 استمارة، تم التوصل إلى مجموعة من SPSS V وبعد ترتيبها وتبويبها بإدخالها على برنامج التحليل الإحصائي 21 النتائج، والتي كان من أهمها: أن المؤسسات المدروسة لا تعتمد على الإنترنت كأداة اتصالية تسويقية، ومن ثم فإن الإنترنت لا تساهم في تفعيل نشاط الاتصال التسويقي بها، كما أن المؤسسات المدروسة تواجه صعوبات تحد من استخدام الإنترنت كأداة اتصالية تسويقية كان من أهمها النقص في الموارد البشرية المؤهلة والكفوءة، وانخفاض وعي العميل بأهمية الإنترنت في إجراء المعاملات، وقلة ثقة العميل بالسرية والأمان.
  • Item
    تطبيق المعرفة التسويقية الحديثة وأثرها على المركز التنافسي للمؤسسة
    (UB1, 2016) نطور, بلال
    Cette étude vise à identifier l'impact de l'application de knowledge marketing sur la position concurrentielle de l’entreprise, les dimensions principales du variable indépendant de l'étude est l'ensemble des systèmes d'informations marketing, le management des connaissances marketing et la co-création des connaissances marketing, Aussi bien que les dimensions du variable dépendant est l'avantage concurrentiel et la part de marché. Pour répondre à la problématique de l'étude ont été présentés trois hypothèses testées en divisant la recherche en deux parties principales, la première concernant la recherche théorique et la deuxième consiste à étudier la relation entre les variables de cette étude dans (06) entreprises qui produisent les laitiers ont été sélectionnées au hasard, Où ont été distribués aléatoirement sur un échantillon des cadres d’entreprises (60) questionnaires, dont (37) étaient valable pour l'analyse. Après le traitement du questionnaire en utilisant le SPSS V20, il est parvenu aux conclusions suivantes: 1- l’entreprises productrices des laitiers dans l'est de l'Algérie ne pas adopter le nouveau concept de knowledge marketing, Parce qu'ils ne se livrent pas avec le client dans la création de connaissances marketing. 2- la gestion des connaissances marketing influence la réalisation de l’entreprise des avantages concurrentiels, Au contraire, le système d’information marketing et la cocréation des connaissances marketing avec le client, n'a pas d'influence dans la réalisation des avantages concurrentiels. 3- quand les entreprises étudier les expériences de consommation chez ces clients, elles peuvent accroître leur part de marché, et que l'existence d'une corrélation significative entre l'implication du client dans la création de connaissances et l'expansion des parts de marché. تهدف هذه الدراسة الى التعرف على اثر تطبيق المعرفة التسويقية بمفهومها الحديث على المركز التنافسي للمؤسسة، و يعبر تطبيق المعرفة التسويقية على المتغير المستقل للدراسة الممثل بكل من نظم المعلومات التسويقية، ادارة المعرفة التسويقية و اشراك الزبون في خلق المعرفة التسويقية باعتارهم الابعاد الثلاثة الرئيسية لهذا المتغير، بينما يعبر المركز التنافسي للمؤسسة على المتغير التابع الممثل بالبعدين: الميزة التنافسية و الحصة السوقية. و للاجابة على اشكالية الدراسة تم تقسيم البحث الى جزئين رئيسيين: الاول تم من خلاله التطرق لمختلف الجوانب النظرية المتعلقة بمتغيري الدراسة، اما الثاني فيمثل الجانب الميداني للدراسة و الذي تم من خلاله دراسة حقيقة وجود العلاقة التاثيرية بين متغيري الدراسة في المؤسسات المختارة عشوائيا المتكونة من (6) مؤسسات تنتج الحليب و مشتقاته بالشرق الجزائري، اين تم توزيع بطريقة عشوائية ايضا على عينة من الاطارات المسيرة لها (60) استمارة اسئلة تم استرجاع منها (41) استمارة كانت منها (37) صالحة للتحليل. بعد تفريغ البيانات المتحصل عليها من اجابات افراد العينة على اسئلة الاستمارة في برنامج التحليل الاحصائي SPSS V20 و تشغيل البرنامج تم التوصل الى مجموعة من النتائج كانت اهمها هي: 1- عدم تطبيق مؤسسات انتاج الحليب و مشتقاته بالشرق الجزائري للمعرفة التسويقية في شكلها الحديث، حيث انها لا تعتمد في خلق المعرفة التسويقية على اشراك الزبون بل تكتفي لذلك على نظم المعلومات التسويقية و ادارة المعرفة التسويقية فقط. 2- يوجد تاثير لادارة المعرفة التسويقية على تحقيق هذه المؤسسات لميزات تنافسية، على عكس توفير المؤسسات للمعلومات التسويقية او اشراك الزبون في خلق المعرفة، فهذين البعدين غير مؤثرين على تحقيق الميزات التنافسية في المؤسسات المدروسة. 3- يمكن لمؤسسات انتاج الحليب و مشتقاته بالشرق الجزائري ان تستفيد من كفاءات زبائنها الاستهلاكية اذا تم اشراكهم في خلق المعرفة التسويقية، في توسيع حصتها السوقية، نظرا لوجود علاقة تاثير معنوية بين اشراك الزبون في خلق المعرفة التسويقية و تعزيز الحصة السوقية لهذه المؤسسات.
  • Item
    تكامل أنشطة التسويق الداخلي و إدارة جودة الخدمات و أثره على رضا الزبون
    (UB1, 2016) بن أحسن, ناصر الدين
    This study aims at investigating the relationship between internal marketing and service quality to customers' satisfaction in commercial agencies of Algeria telecom and Algeria poste, through answering the following questions: Do commercial agencies of Algeria telecom and Algeria post apply the appropriate concept of internal marketing? What are the possible procedures that can be applied in the telecom and post sector? Is there any relationship between services quality and customer satisfaction? In order to achieve the study objectives, two questionnaires were designed and distributed over two samples of Algeria telecom and Algeria post employees and customers totaling (100) and (600) respectively. The questionnaires were collected and analyzed by using the SPSS. هدفت هذه الدراسة الى تسليط الضوء على العلاقة بين التسويق الداخلي و ادارة جودة الخدمات و اثرها على رضا الزبون في الوكالات التجارية لاتصالات الجزائر و المكاتب البريدية، و هذا من خلال الاجابة على التساؤلات التالية: هل الوكالات التجارية لاتصالات الجزائر و المكاتب البريدية تتبنى مفهوم التسويق الداخلي؟ و ما هي الاجراءات الممكن اتباعها لممارسة التسويق الداخلي؟ هل توجد علاقة بين جودة الخدمة المقدمة و رضا الزبون في المؤسسات محل الدراسة؟ و لبلوغ اهداف الدراسة، تم تصميم و توزيع استبيانين عبر عينتين من مقدمي الخدمات و الزبائن على مستوى الوكالات التجارية لاتصالات الجزائر و المكاتب البريدية لمدينة قالمة و بلغ حجمها على التوالي (100) مقدم خدمة و (600) زبون. الاستبيانات المسترجعة تم تحليلها بالاعتماد على برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS).
  • Item
    دور السياسات الترويجية في تسويق المنتجات الإلكترونية
    (UB1, 2017) عبدو, عيشوش
    The main objective of this study presents on identifying the role of promotional policies, with its five various elements, which can play in the marketing of electronic products, through knowing the perceptions of individuals working in institutions under consideration, about the fact of practicing such policies in their institutions, and its impact on the evolution of market shares and sales growth, in addition to test differences in these perceptions depending on their personal characteristics differences. It has been relying on the questionnaire, to achieve this goal, as a key tool to collect data from eight Algerian institutions; its main activity is to provide electronic products. Where the questionnaire was distributed to marketing department or commercial department’s employees, to reach the study sample size 68 individuals. Where data collection and analysis and test hypotheses had done using SPSS program, which helped to use a combination of statistical methods such: averages, multiple regression, analysis of variance, correlation matrix, etc… Where the study leads to several conclusions, notably there is statistically significant effect of personal selling and public relations on the marketing activity including its two dimensions, market share and sales, in addition to the presence of statistically significant differences for respondents’ perceptions on certain themes of study due to some personal variables: age and function. تمثل الهدف الأساسي لهذه الدراسة في التعرف على الدور الذي يمكن أن تلعبه السياسات الترويجية، بمختلف عناصرها الخمسة، في تسويق المنتجات الإلكترونية. وذلك من خلال معرفة تصورات الأفراد العاملين بالمؤسسات محل الدراسة حول واقع ممارسة هذه السياسات بمؤسساتهم، وأثر ذلك على تطور حصصهم السوقية ونمو مبيعاتهم، بالإضافة إلى اختبار الفروق في تلك التصورات تبعا لاختلاف خصائصهم الشخصية. وقد تم الاعتماد لتحقيق هذا الهدف على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات من ثماني مؤسسات جزائرية تمثل نشاطها الرئيسي في تقديم منتجات إليكترونية، تم فيها توجيه الاستبيان إلى العاملين في مصلحة التسويق أو في المصلحة التجارية تحرزا لعدم امتلاك بعضها لمصلحة خاصة بالتسويق، ليصل بذلك حجم عينة الدراسة إلى 86 مفردة، الذي ساعد على استخدام ،spss حيث تم في ضوء ذلك جمع وتحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام برنامج مجموعة من الأساليب الإحصائية على غرار: المتوسطات، الانحدار المتعدد، تحليل التباين الأحادي، مصفوفة الارتباط...، حيث توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود أثر ذو دلالة إحصائية لكل من البيع الشخصي والعلاقات العامة على النشاط التسويقي ببعديه: الحصة السوقية والمبيعات، إضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات المبحوثين حول بعض محاور الدراسة تعزى إلى بعض المتغيرات الشخصية وهي: السن والوظيفة.
  • Item
    الأنترنت و التجارة الإلكترونية و دورهما في تعزيز الميزة التنافسية للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة
    (UB1, 2016) عبيدي, شهرزاد
    E-commerce is fundamentally changing the economy and the way business is conducted. E-commerce forces enterprises to find new ways to expand the markets in which they compete, to attract and retain customers by tailoring products and services to their needs, and to restructure their business processes to deliver products and services more efficiently and effectively. specially in the contemporary competitive environment, where the way that organisations generate, select and make use information about its customers has gained Increasing importance for its potential to give the enterprise an edge over competitors. so the aim of using the Internet and adopting e-commerce is to improve the enterprises’s competing ability. but the E-commerce technologies present at the same time opportunities and challenges for enterprises, and Small & Medium Enterprises (SMEs) are no exception. This study try to prove that SMEs can gain competitive advantage through the Internet adoption and e-commerce , and to realise the purpose of the study, a questionnaire was used to collect data from the many Algerien SMEs, and after the statistical treatment of collected data, the study revealed that there is a correlation between the adoption of internet and e-commerce and achieving competitive advantages in the SMEs. تعتبر التجارة الالكترونية بمثابة تغيير جذري في الاقتصاد والطريقة التي تدار بها الأعمال، فقد أجبرت المؤسسات على إيجاد طرق جديدة لتوسيع الأسواق التي تتنافس فيها على جذب العملاء والاحتفاظ بهم من خلال تكييف المنتجات والخدمات مع احتياجاتهم، واعادة هيكلة عملياتها التجارية لتقديم منتجاتها بشكل أكثر كفاءة وفعالية. خاصة في البيئة التنافسية المعاصرة، التي اكتسبت فيها الطريقة التي تستخدمها المؤسسات لتوليد، اختيار وتوظيف المعلومات عن عملائها أهمية متزايدة لقدرتها على منح المؤسسة ميزة عن منافسيها. وبالتالي فإن الهدف مف استخدام الانترنت واعتماد التجارة الالكترونية هو تعزيز القدرة التنافسية، ولكن تقنيات التجارة الالكترونية تقدم في نفس الوقت فرصا وتهديدات للمؤسسات، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة لا تستثنى من ذلك. تحاول هذه الدراسة إثبات أنه بإمكان المؤسسات الصغيرة والمتوسطة اكتساب مزايا تنافسية مف خلال اعتماد الانترنت والتجارة الالكترونية، ولتحقيق الغرض من الدراسة تم استخدام استبيان لجمع البيانات في العديد مف المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات التي تم جمعها، كشفت الدراسة أن هناك علاقة بين اعتماد الانترنت والتجارة الالكترونية وتحقيق المزايا التنافسية في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة.
  • Item
    المخاطر المالية بين البنوك الإسلامية و البنوك التجارية
    (UB1, 2014) شرون, رقية
    Risks management and measurement is one of the most challenges of both Islamic and Conventional banking industry, and Liquidity risk is considered as one of the most important risks that face this industry. Keeping more liquidity in banks prevents them from risks, however ; that restricts the opportunities to make profitable investments. The interest in managing liquidity risk has been increased , especially after the last financial crisis of 2007, which didn’t influence the American economy only, but also the international financial system, that is characterized by the strong linkage. Under these circumstances, both national and international supervisory authorities worked to set a series of supervisory standards for managing and controlling liquidity risk, such as : Basel III requirements which focused on the need to manage liquidity through keeping appropriate liquidity ratios, and the necessity to measure this risk for taking the right procedures on the right time. Both Islamic and Conventional banks require to manage their liquidity, and to determine all the factors that may cause this risk, especially in the mixed banking systems. In this context, Algeria is one of the countries that have a mixed banking system that includes commercial banks ( public and foreign) and islamic banks, which all work in the same economic environment. However ; the organizational rules and the banks’ characteristics differ from whether it is an islamic or commercial bank. In addition to these differences, there are also external factors that impact the liquidity risk. This study aims at identifying the different banking risks, analyzing the role of the supervisory authorities, and knowing the different used techniques to measure and manage liquidity risk. Furthermore, it aims at determining the most expressive liquidity risk indicators, and the determinants of liquidity risks in islamic and commercial banks in Algeria. For reaching these objectives, the work has been devided into five chapters. The first chapter contains a theoretical basis of the banking risks, and the supervisory standards. The second chapter highlights the islamic and commercial banks intermediation. The third chapter treats the most organizational standars and the quantitative techniques used by both islamic and commercial banks to measure and manage liquidity risk. The forth and fiveth chapters include an analytic and econometric study of a simple of islamic and commercial banks in Algeria to determine the most factors that cause liquidity risk. تعد ادارة و قياس المخاطر من اهم التحديات التي تواجه الصناعة المصرفية بشقيها التجاري و الاسلامي. و يعتبر خطر السيولة من بين اهم المخاطر المالية التي تعترض الصناعة المصرفية، فاحتفاظ البنك بسيولة عالية سيجنبه التعرض لمخاطر السيولة، و لكن في المقابل سيقلص امامه فرص الدخول في مشاريع و استثمارات و الحصول على فوائد من خلالها. و لقد زاد الاهتمام بمخاطر السيولة خاصة بعد ازمة الرهن العقاري الاخيرة 2007 التي لم تؤثر على الاقتصاد الامريكي فحسب، و انما انتقلت الى كافة النظام المالي العالمي، الذي اصبح يتميز بارتباط شديد. و امام هذا الوضع قامت السلطات الرقابية و الاشرافية على المستويين المحلي و الدولي على وضع اطر و معايير رقابية لادارة خطر السيولة مثل مقررات لجنة بازل III الاخيرة، والتي زكزت على ضرورة ادارة خطر السيولة من خلال الاحتفاظ بنسب ملائمة، و ضرورة قيام البنوك بقياس هذا الخطر و تحديد مستوياته بدقة لاتخاذ الاجراءات اللازمة في الوقت المناسب. و في ظل محيط اقتصادي يشهد تغيرات سريعة، فان البنوك التجارية و الاسلامية ملزمة على ادارة سيولتها بشكل فعال و تحديد كل العوامل المؤثرة و المسببة لمخاطر السيولة قصد تجنبها و معالجتها، خاصة في الاقتصاديات التي لها نظام مصرفي مختلط. و في هذا الاطار نجد الجزائر من الدول التي تضم نظام مصرفي متكون من بنوك تجارية عمومية و اجنبية و بنوك اسلامية، تعمل كلها في محيط اقتصادي متماثل، غير ان الاطر التنظيمية تختلف فيما اذا كان البنك تجاري او اسلامي. و اختلاف طبيعة البنك و خصائصه بالاضافة الى العوامل الخارجية تؤثر بشكل مختلف في خطر السيولة بين البنوك التجارية و الاسلامية. و عليه تهدف هذه الدراسة في مستوى اول الى توضيح مختلف المخاطر التي تعترض الصناعة البنكية الاسلامية و التجارية بصفة عامة، و تحليل دور السلطات الرقابية في الاشراف على نشاط هذه البنوك، بالاضافة الى التعرف على مختلف الطرق و التقنيات المعتمدة في البنوك التجارية و الاسلامية لادارة خطر السيولة، و توضيح النقاط المشتركة بينها لقياس و ادارة هذا الخطر. كما هدفت الى تحديد مؤشرات خطر السيولة و تحديد العوامل المؤثرة في خطر السيولة، و ذلك على ضوء الدراسة القياسية التي شملت عينة من البنوك التجارية و الاسلامية الجزائرية من اجل تقدير مخاطر السيولة فيها. و بغية بلوغ هذه الاهداف من هذه الدراسة، تم تقسيم البحث الى خمسة فصول: تضمن الفصل الاول الاطار النظري للمخاطر في محيط الاعمال مع التركيز على المخاطر التي تعترض الصناعة البنكية التجارية و الاسلامية، مع الاشارة الى مختلف النظم الرقابية و نطاق الاشراف البنكي الدولي، و تم في الفصل الثاني عرض لاهمية مميزات الوساطة المالية التجارية و الاسلامية. كما تطرق الفصل الثالث لاهم المعايير التنظيمية و التقنيات الكمية لقياس و مراقبة خطر السيولة في البنوك التجارية و الاسلامية. اما الفصلين الرابع و الخامس فقد تم دراسة خطر السيولة في عينة من البنوك التجارية و الاسلامية في الجزائر في شكل دراسة تحليلية و قياسية لتحديد و ابراز اهم مؤشرات قياس خطر السيولة و اهم اسبابه.
  • Item
    أثر الإبداع الإداري على الأداء الوظيفي للعاملين في مؤسسات الأعمال
    (UB1, 2017) علي, خالد
    the aim of this study is to define the role of creativity management in improving job performance In business, A comparative study between: mining of Phosphates in Djebel Onk (Algeria), Gafsa Phosphate Company (Tunisia), and Al-Sharif Phosphate Office (Morocco). By measuring the level of creativity and performance in the three institutions under comparison, and identifying the extent of their use of administrative methods that achieve and enhance creativity, in addition to examining the role of demographic variables in the transfer of the relationship between management methods and creativity on the one hand, and administrative creativity and performance on the other. And then compare the results obtained to draw conclusions that could benefit the three institutions in the development of management methods, and achieve a high level of creativity among their workers, and thus a high level of performance. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed and distributed to the sample of the study, which was selected from a community of three different institutions in the random sample method. The questionnaire was distributed to 1036 questionnaires, of which 741 were retrieved. After its classification and ranking, by entering into the statistical analysis program SPSS V.21, the study axes were analyzed and tested hypotheses, descriptive and indicative statistical analysis methods. A number of results have been reached, the most important of which are: The level of administrative creativity was good in the Office of Sharif Phosphate and the average in the mining complex and the Gafsa phosphate company. As well as the level of performance in the three institutions. However, the management of the mining complex and the Gafsa phosphate company do not use the managerial methods that achieve innovation and reinforce it among the workers, while the honorable office uses these methods in a modest manner. The study also found that the demographic variables are not the vector of the relationship between administrative creativity and performance, and between management methods and performance. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الإبداع الإداري في تحسين مستوى الأداء الوظيفي للعاملين في المركب المنجمي للفوسفات بجبل العنق (الجزائر)، وشركة فوسفات قفصة (تونس)، والمكتب الشريف للفوسفات (المغرب). وذلك من خلال قياس مستوى الابداع والأداء في المؤسسات الثلاث محل المقارنة، والتعرف على مدى استخدامها للأساليب الإدارية التي تحقق الابداع وتعززه، إضافة الى اختبار دور المتغيرات الديمغرافية في نقل العلاقة بين أساليب الإدارة والابداع من جانب، والابداع الإداري والأداء من جانب آخر. ثم مقارنة النتائج المتحصل عليها للخروج باستنتاجات يمكن أن تستفيد منها المؤسسات الثلاث في تطوير أساليبها الإدارية، وتحقيق مستوى عال من الابداع لدى عمّالها، وبالتالي مستوى مرتفع من الأداء. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبيان وتوزيعه على عينة الدراسة، التي تم اختيارها من مجتمع مكون من المؤسسات الثلاث محل المقارنة، بطريقة العينة العشوائية، وزعت عليهم 1036 استبانة، استرجع منها 741 ، كانت الصالحة منها للتحليل 642 استمارة. وبعد تبويبها وترتيبها، بإدخالها إلى برنامج التحليل الإحصائي SPSS V.21 ، تم تحليل محاور الدراسة واختبار فرضياتها، بوسائل التحليل الاحصائي الوصفي والاستدلالي. وقد تم التوصل إلى مجموعة من النتائج، من أهمها : أن مستوى الابداع الإداري كان جيداً في المكتب الشريف للفوسفات ومتوسط في المركب المنجمي وشركة فوسفات قفصة. وكذلك الحال بالنسبة لمستوى الأداء في المؤسسات الثلاث. غير أن إدارة المركب المنجمي وشركة فوسفات قفصة لا تستخدمان الأساليب الإدارية التي تحقق الابداع وتعززه لدى العاملين، بينما يستخدم المكتب الشريف تلك الأساليب بصفة محتشمة. كما وجدت الدراسة أن المتغيرات الديموغرافية ليست ناقلة للعلاقة بين الابداع الإداري والأداء، وبين أساليب الإدارة والأداء.
  • Item
    إدارة الجودة المدركة للخدمة الصحية و رضا المستفيد
    (UB1, 2016) الطيب, جمعة
    This study attempts to provide an integrated holistic model of the impact of perceived quality management of health service on the beneficiary satisfaction (patient). It runs from the perception of the possibility of using modern management entrances consisting in total quality management and marketing management to improve the level of the health service perceived quality, by focusing on the consumer in order to achieve his satisfaction. The study targeted two samples: workers and patient at some Algerian hospitals. The study used path analysis in order to determine the direct and indirect effects. Total quality management affects the perceived quality of health service by workers through job satisfaction as an intermediate variable. Moreover, the perceived quality of health service by the patient affects the patient's satisfaction through the perceived value as an intermediate variable. In order to move from the administrative side to the outside beneficiary satisfaction, it has been relying on the convergence in the trends of the two samples'individuals when measuring the perceived quality of health service. Based on the results of the study several proposals were presented. تحاول هذه الدراسة تقديم نموذج كلي متكامل لاثر ادارة الجودة المدركة للخدمة الصحية على رضا المستفيد (المريض)، فهي تنطلق من تصور امكانية استخدام المداخل الادارية الحديثة المتمثلة في ادارة الجودة الشاملة وادارة التسويق لتحسين مستوى الجودة المدركة للخدمة الصحية، و ذلك بالتركيز على المستهلك من اجل تحقيق رضاه. استهدفت الدراسة عينتين هما: العاملين و المرضى لمجموعة من المستشفيات الجزائرية، و قد استخدمت الدراسة تحليل المسار من اجل تحديد الاثار المباشرة و غير المباشرة، حيث تؤثر ادارة الجودة الشاملة على الجودة المدركة للخدمة الصحية من طرف العاملين من خلال الرضا الوظيفي كمتغير وسيط. كما تؤثر الجودة المدركة للخدمة الصحية من طرف المريض على رضا المريض من خلال القيمة المدركة كمتغير وسيط. و من اجل الانتقال من الشق الاداري الى رضا المستفيد الخارجي تم الاعتماد على التقارب في اتجاهات افراد العينتين عند قياس الجودة المدركة للخدمة الصحية. و بناءا على نتائج الدراسة تم تقديم عدة اقتراحات.
  • Item
    الإعلان التلفزيوني الأخضر و أثره في السلوك الشرائي للمستهلك
    (UB1, 2016) مرعوش, إكرام
    ادى الاهتمام المتزايد بقضايا البيئة و ربطها بالتنمية بمنظمات الاعمال الى تكييف استراتيجياتها التسويقية بما يحقق هذا التوجه، و اصبح لزاما عليها تبني البعد البيئي في جميع نشاطاتها الانتاجية و التسويقية. ان انتاج منظمات الاعمال لمنتجات صديقة للبيئة يفرض عليها التعامل مع عدة وسائل ترويجية للتعريف بنفسها و بتوجهها البيئي و كذا بمنتجاتها، الا ان الاعلان عبر التلفزيون يبقى الوسيلة الاتصالية المثلى التي قد تحقق بها هذه المنظمات اهدافها، باعتباره وسيلة تتميز بالعديد من الخصائص التاثيرية و الاقناعية. و قد جاءت هذه الدراسة لتبيان الاثر الذي يمكن ان يحدثه الاعلان التلفزيوني الاخضر في توجيه المستهلك الجزائري نحو اقتناء الاجهزة الكهرومنزلية الصديقة للبيئة من خلال تاثيره في مراحل الشراء المختلفة، و قد توصلت نتائج البحث الميداني من خلال استمارة استبيان تم توزيعها على عينة عشوائية من المجتمع الجزائري بلغت 554 مفردة الى ان الاعلان التلفزيوني الاخضر يمارس - اجمالا - اثرا ضعيفا في السلوك الشرائي للمستهلك الجزائري الا انه توجد فروق في قوة هذا الاثر تعزى للمتغيرات الديمغرافية تتراوح ما بين الاثر الضعيف و الضعيف جدا، باستثناء الافراد الذين تتراوح اعمارهم بين 46 و 55 سنة ذوي مستوى ثانوي و يشتغلون اعمالا حرة، من منطقتي الوسط و الشمال، فهم يتاثرون بقوة بالاعلان التلفزيوني الاخضر في معظم مراحل سلوكهم الشرائي. The increasingly interest in environmental matters and their connecting with development, led to business organizations to adopt their marketing strategies in line with this orientation, and thus, it becomes necessary to adopt the environmental aspect in all their production and marketing activities. The production of environment friendly products, forced business organizations to deal with several advertising means in order to become well known together with their environment orientation as well as their products. However, the televised advertising remains the best communication means through which organizations may achieve their objectives; since it is a means that is characterized by several influences and convincible advantages. This study is about showing the effects; the green televised advertising can cause in orienting Algerian consumer towards buying environment friendly home appliances commodities, through its influence during various buying phases. In carrying out the field research, by distributing a questionnaire on 554 sample selected at random from Algerian community, the study concluded that green televised advertising has little effects on the Algerian consumer's buying behavior, however, there are some differences on the strength of their effects due to a demographic changes ranging between weak and very weak, with the exception, those whom their ages range between 46 and 55 years old with second level education and have their own business, from the middle and north area, whom are affected strangly by green televised advertising in most buying behavior phases.
  • Item
    إشكالية إدماج المسؤولية الإجتماعية ضمن الممارسات الوظيفية في المؤسسة
    (UB1, 2019) عباز, زهية
    This study aims to describe the reality of the integration of social responsibility within the functional practices, by deepening into the philosophy and practice of companies voluntarily engaged in the CSR methodology and selected as leading companies in this approach in Algeria, by ISO under the RS MENA project representted by (Sasace, Nca Rouiba Cttp). The study problem was identified in a key question: " To what extent do the companies in the study adopt a strategic orientation that promotes the concept of social responsibility from a voluntary practice to a broader integration and application within their functional practices"? The study was divided into two parts, the theoretical part tackled the conceptual and strategic framework of the concept of social responsibility within the academic literature, the total and partial requirements required to integrate social responsibility into a functional framework and related problems. While The practical part focused on analyzing the Algerian business environment and analyzing the internal environment of the companies in question. Interviews , content analysis method, descriptive statistical, Strategic analysis (SWOT), the quadratic model of social responsibility and logical approach of the strategy were used as a main tools to obtain the informations and descriptive analysis. The results have shown that the companies under study do not adopt any strategic orientation to promote the concept of social responsibility from a voluntary practice to a broader integration and application within functional practices, as a result of the absence of a functional strategy that adopts the application of social responsibility indicators within functional practices, The environmental concept which overcame the model of initiatives, and not to depart from compliance with the laws to the concept of giving to development, and the circumstances and reasons that prevent the integration of social responsibility within the functional practices are the result of the business environment, Philosophy of Senior Management and As well as the reasons for each function and the most of it are managerial, The weakness of the current internal environment does not allow the adoption of any practical evidence of social responsibility at the level of each function. In assessing these results, make sure that the problem is internal and a real administrative problem can not be ignored. By instilling a culture of social responsibility and increasing its conviction as an approach within the planning and strategic thinking of companies and moving from nonmanagerial management (socially responsible) to directed management (socially responsible). تهدف هذه الدراسة إلى وصف واقع إدماج المسؤولية الاجتماعية ضمن الممارسات الوظيفية من خلال التعمق في فلسفة وممارسة المؤسسات المنخرطة طوعيا في منهج المسؤولية الاجتماعية والمختارة ممثلة في RS MENA كمؤسسات قائدة لهذا النهج بالجزائر من طرف منظمة الإيزو في إطار مشروع ولقد تحددت مشكلة الدراسة في سؤال رئيسي " إلى أي مدى تنتهج (Sasace, Nca Rouiba, Cttp) المؤسسات محل الدراسة توجه استراتيجي يتبنى ترقية مفهوم المسؤولية الاجتماعية من مجرد ممارسة طوعية إلى إدماج وتطبيق أوسع ضمن ممارساتها الوظيفية؟ وعليه تم تقسيم الدراسة إلى جزء نظري وآخر تطبيقي، تناول الجزء النظري الإطار المفاهيمي والاستراتيجي لمفهوم المسؤولية الاجتماعية ضمن الأدب الأكاديمي والمتطلبات الكلية والجزئية اللازمة لإدماج المسؤولية الاجتماعية في إطار وظيفي والإشكالات المرتبطة بها، في حين ركز الجانب التطبيقي على تحليل بيئة الأعمال الجزائرية وتحليل البيئة الداخلية للمؤسسات محل الدراسة. شكلت المقابلات والنموذج الرباعي (SWOT) الاستبانة، أسلوب تحليل المحتوى، الإحصاء الوصفي، التحليل الاستراتيجي للمسؤولية الاجتماعية، إضافة إلى المدخل المنطقي للإستراتيجية أهم الأدوات المستخدمة في الحصول على المعلومات والتحليل الوصفي. ولقد أظهرت النتائج أن المؤسسات محل الدراسة لا تنتهج أي توجه استراتيجي يتبنى ترقية مفهوم المسؤولية الاجتماعية من مجرد ممارسة طوعية إلى إدماج وتطبيق أوسع ضمن ممارساتها الوظيفية، نتيجة غياب إستراتيجية وظيفية تتبنى تطبيق مؤشرات المسؤولية الاجتماعية ضمن الممارسات الوظيفية مع وجود المفهوم البيئي الذي طغى على نموذج المبادرات وعدم خروجها عن الإذعان للقوانين إلى مفهوم العطاء للتنمية، كما أن الظروف والأسباب التي تقف حائلا دون إدماج المسؤولية الاجتماعية ضمن الممارسات الوظيفية هي نتاج بيئة الأعمال وفلسفة الإدارة العليا وكذا أسباب متعلقة بكل وظيفة والتي أغلبها إدارية وأن ضعف البيئة الداخلية الراهنة لا يسمح بتبني أي دليل عملي للمسؤولية الاجتماعية على مستوى كل وظيفة، وبتقييم هذه النتائج تأكد أن المشكل داخلي والمشكلة إدارية حقيقية لا يمكن تجاهلها، يتطلب استبدال النموذج التقليدي في الإدارة بنموذج آخر متعدد الأبعاد يعنى بترسيخ ثقافة المسؤولية الاجتماعية وزيادة الاقتناع بها كنهج ضمن التخطيط والتفكير الاستراتيجي للمؤسسات والانتقال من الإدارة غير الإدارية (المسؤولة اجتماعيا) إلى الإدارة الموجهة (المسؤولة اجتماعيا)
  • Item
    النموذج الياباني في إدارة العمليات
    (UB1, 2018) روازقي, محمد
    The study aims to highlight the importance of Japan's approach to quality management and just-in-time production system (JIT) with identifying its components and requirements to implement this one in the environment of Algerian industrial organizations, in this context, the researcher has exploited the available topic literature, meanwhile the survey which is based on various statistical tools derived from statistical package software (SPSS) to analyze and manipulate data, has revealed the possibility of achieving this approach on the ground through selecting a sample of 34 enterprises. The main findings of the research represented a predisposition or tendency in the sample studies to adopt most principles of quality management and just in time production system (JIT). The study rises recommendations to studied sample for embracing the Japanese model related to the process management according to accurate scientific principles with taken on account all technological developments in order to increase the performance level in the studies enterprises, besides of other recommendations and proposals too. هدفت الدراسة الى ابراز اهمية المدخل الياباني لادارة الجودة و نظام انتاج الوقت المحدد و معرفة مكوناته و مستلزمات تطبيقه في بيئة المنظمات الصناعية الجزائرية، في هذا الاتجاه استعان الباحث بالمتوفر في ادبيات الموضوع كما كشفت الدراسة عن امكانية تحقيق هذه المقاربة في الميدان من خلال اختيار عينة تشكلت من 34 مؤسسة واستخدمت في الدراسة ادوات احصائية متعددة لتحليل و معالجة البيانات باستخدام الحزمة الاحصائية، و من ابرز النتائج التي توصل اليها البحث ان هناك استعدادات مقبولة لدى العينة المدروسة لتبني معظم مرتكزات ادارة الجودة و نظام الوقت المحدد. كما تمخض عن الدراسة توصيات لتبني النموذج الياباني لادارة العمليات بالنسبة للعينة المدروسة وفق المبادئ العلمية الصحيحة مع ضرورة الاحاطة بكل التطورات التكنولوجية من اجل زيادة مستوى الاداء في المؤسسات محل الدراسة فضلا عن التوصيات و المقترحات الاخرى.
  • Item
    أثر الضريبة على الأداء المالي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة
    (UB1, 2019) حمرالعين, محمد
    L’objectif de cet étude est d’analyser l'effet de l’impôt sur la performance financière mesurée par ROA, ROE et ROS. Vu que L’impôt est considéré comme un décaissement au profit de l’Etat. Cet étude porte sur un échantillon de 15 entreprises de PME activant dans la wilaya de Sétif dans le secteur industriel au cour de la période (2010-2016(. Pour ce faire, on a utilisé le logiciel )Eviews.8( pour traiter les données figurants aux états financiers des entreprises concernées. D'où le modèle panel data a été utilisés pour étudier la relation entre l’impôt en tant que une variable indépendante mesurée par la impôt sur les bénéfices des sociétés et la performance financière en tant que une variable dépendante mesurée par ROA, ROE et ROS. En conclusion, il existe un effet négatif sur ROE et ROS. Alors qu’ il n’existe pas un effet de l’impôt sur ROA. هدفت هذه الدراسة إلى اختبار مدى تأثير الضريبة على الأداء المالي لكل من مؤشرات العائد على الأصول العائد على حقوق الملكية والعائد على المبيعات، باعتبار أن الضريبة تدفق نقدي خارج يسدد لصالح الدولة. تم تطبيق - الدراسة على عينة مكونة من 15 مؤسسة صغيرة ومتوسطة بقطاع الصناعة لولاية سطيف خلال الفترة (2010 .(2016 بغرض معالجة المعطيات الموجودة بالقوائم المالية (Eviews. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام برنامج (8 لدراسة العلاقة بين (panel data) الخاصة بالمؤسسات المعنية، بحيث تم استخدام نماذج السلاسل الزمنية المقطعية الضريبة كمتغير مستقل مقاسا بضريبة على أرباح الشركات، والأداء المالي كمتغير تابع مقاسا بكل من العائد على الأصول، العائد على حقوق الملكية، العائد على المبيعات. من النتائج المتوصل إليها وجود أثر سلبي دال إحصائيا للضريبة على كل من العائد على حقوق الملكية والعائد على المبيعات، وعدم وجود أثر دال إحصائيا للضريبة على العائد على الأصول.
  • Item
    أثر التجارة الإلكترونية على النمو الإقتصادي وإمكانية إستفادة الجزائر من التجربة الفرنسية
    (UB1, 2019) جماني, مسعود
    Cette thèse vise à expliquer la relation entre le commerce électronique et la croissance économique par la médiation de la productivité multifactorielle. La méthodologie de la recherche s’appuis sur le modèle du Baron et Kenny afin de valider la signification de la variable médiatrice. En France les résultats ont montré que le commerce électronique exerce un impact positif sur la croissance économique via la variable multifactorielle et cela durant les années 1998-2017. Et pour que l’économie Algérienne se bénéficie de l’effet du commerce électronique des mesures sont nécessaires surtout au niveau de l’infrastructure de la technologie de la télécommunication et législative. This study aims to explain the relationship between e-commerce and economic growth via multifactoriel productivity as mediator variable. The methodology of this study is based on Baron and Kenny model in France between 1998-2017. The results show that the relationship is positive and e-commerce can explain the economic growth via multifactoriel productivity. In the other hand, economy of Algeria need to developp the E-commerce infrastructure. تهدف هذه الأطروحة إلى البحث في العلاقة بین التجارة الالكترونیة والنمو الاقتصادي باستخدام إنتاجیة العوامل المتعددة كمتغیر وسیط، وقد تم استخدام نموذج "بارون" و"كیني" لاختبار معنویة هذه الوساطة في الاقتصاد الفرنسي خلال سنوات الدراسة (1998-2017م)، وقد توصلت الدراسة إلى إثبات وجود علاقة طردیة بین التجارة الالكترونیة والنمو الاقتصادي في فرنسا بواسطة تحسین إنتاجیة العوامل المتعددة. كما تطرقت هذه الدراسة إلى إمكانیة استفادة الجزائر من التجربة الفرنسیة بشرط توفیر البنیة التحتیة القانونیة والتكنولوجیة الخاصة بالتجارة الالكترونیة.
  • Item
    المتغير الديمغرافي في الجزائر و التنبؤ بالطلب على الكهرباء
    (UB1, 2017) دلهوم, خليدة
    The issue of residential demand for electricity is one of the most important topics that has attracted many of researchers in recent times. This study aims to analyze and evaluate the relationship between the residential demand for electricity ,demographic variables (population, population growth rate, age structure, ...) and economic (price, income) and predict which one impact in the future demand for electricity ,and determine the adequacy of the current energy mix to cover this forecasted demand. To achieve this, we depend on a time series from 1967-2013, we used a logarithmic formula to model this relationship and forecast future values for the period 2014-2025. We found that the demographic variables are more influential in residential demand for electricity, which will be known an increase steadily in the future. to cover this growth, the current depleted resources stand unable to cover this huge demand for this vital material. And in order to avoid the deficit, policies should be adopted to rationalize electricity consumption and to search for a sustainable alternative energy mix. يعتبر موضوع الطلب على الكهرباء في القطاع العائلي والتنبؤ به إحدى أهم المواضيع التي جلبت اهتمام العديد من الباحثين في الآونة الأخيرة، لهذا جاء بحثنا هذا لدراسة وتحليل العلاقة بين الطلب على الكهرباء في القطاع العائلي و المتغيرات الديمغرافية (عدد السكان، معدل النمو السكاني، التركيبة العمرية، الاقتصادية.....) الاقتصادية ( السعر، الدخل) خلال الفترة 1967-2013 والتنبؤ بالقيم المستقبلية للفترة 2014-2025 اعتمادا على الصيغة اللوغارتمية للنمذجة هذه العلاقة. توصل البحث إلى أن المتغيرات الديمغرافية هي أكثر تأثيرا في الطلب العائلي للطاقة الكهربائية، الذي سيعرف زيادة مطردة مستقبلاً، ولتغطية هذا النمو نجد أن المصادر الحالية الناضبة غير كافية لذلك، ولتفادي الوقوع في العجز يجب اعتماد سياسات ترشيد استهلاك الكهرباء، والبحث عن مزيج طاقوي بديل مستدام.
  • Item
    إستخدام تكنولوجيا المعلومات في الأنشطة اللوجستية و أثرها في تحقيق ميزة تنافسية للمؤسسة
    (UB1, 2018) خلفي, إسمهان
    هدفت هذه الدراسة الى التعرف على اثر تكنولوجيا المعلومات المرتبطة باللوجستيك على تعديل علاقة التاثير بين اللوجستيك و الميزة التنافسية بمجمع صيدال للادوية، حيث تمثلت ابعاد المتغير المستقل في فعالية الانشطة اللوجستية، التكامل الداخلي للانشطة اللوجستية و تبني فلسفة سلاسل الامداد. اما المتغير المعدل فقد تم تقسيمه الى اربع ابعاد تمثلت في تكنولوجيا ادارة المعاملات، تكنولوجيا الاتصالات و تكنولوجيا ادارة العلاقات بالاضافة الى تكنولوجيا المعلومات كمورد استراتيجي. بينما تمثل المتغير التابع في الميزة التنافسية ببعديها ميزة تنافسية يمكن تقليدها و ميزة تنافسية لا يمكن تقليدها. وللتوصل الى نتائج الدراسة تم استخدام المقابلة و الاستبيان كادوات لجمع البيانات، التي وجهت لاطارات مجمع صيدال كمجتمع للدراسة و المقدر عددهم ب 1170 اطار. و باستخدام العينة العشوائية تم توزيع 350 استبيان استرجع منها 280 استبيان، بعدها تم استبعاد 30 استبيان لعدم قابليتها للتحليل الاحصائي ليصبح مجموع الاستبيانات الصالحة للدراسة و التحليل هو 250 استبيان. و لتحليل النتائج تم الاعتماد على مجموعة من الاساليب الاحصائية باستخدام برمجيات SPSS و AMOS لتحليل البيانات. وانطلاقا من اختبار الفرضيات خلصت الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها: -ان مجمع صيدال يهتم بادارة الانشطة اللوجستية بفعالية و ان هناك نوع من التنسيق بين هذه الانشطة عبر المجمع مع وجود بعض النقائص من وجهة نظر المستجوبين. كما انه يتوفر على عوامل نجاح سلاسل الامداد، على الرغم من عدم ادراك معظم الموظفين لذلك؛ - وان هناك تبني لبعض تكنولوجيات المعلومات المرتبطة باللوجستيك بالمجمع، و التي ساهمت في تحسين لوجستيته و دعم الميزة التنافسية التي يمكن تقليدها، و لكن بتقدير متوسط الى ضعيف بسبب بساطة التكنولوجيات المستخدمة و عدم تعميمها في بعض الاحيان؛ -اضافة الى ان المجمع يمتلك الكثير من الخصائص الفريدة التي يمكن دمجها مع التكنولوجيات الحديثة لخلق ميزة لا يمكن تقليدها، الا ان شدة المنافسة تفرض على القائمين على المجمع المزيد من التركيز على هذا الجانب لضمان بقائه و استمراره في السوق. The aim of this study was to identify the impact of information technology related to the logistics on modifying the effect relationship between the logistics and the competitive advantage of the pharmaceutical complex of SAIDAL. The dimensions of the independent variable were the effectiveness of logistics activities, the internal integration of logistics activities and the adoption of the philosophy of supply chains. The conditional variable was divided into four dimensions: transaction management technology, communication technology and relationship management technology, as well as information technology as a strategic resource. While thedependent variable <> has two dimensions a competitive advantage can be imitated and competitive advantage that can not be imitated. In order to arrive at the result of the study, the interview and questionnaire were used as data collection tools. Using 350 questionnaires were retrieved, of which 280 were returned. After that, 30 questionnaires were excluded due to their lack of statistical analysis. To analyze the results, a set of statistical methods was adopted using SPSS and AMOS software for data analysis. Based on the hypotheses test, the study concluded with a number of results: - The pharmaceutical complex is concerned with the management of logistics activities effectively and that there is some coordination between these activities through the complex with some shortcomings from the point of view of the respondents. It also has supply chain success factors, although most staff are unaware of it; - The adoption of some information technologies associated with the logistics in the complex, which contributed to improving its logistics and supporting the competitive advantage that can be imitated, but with an average to weak assessment due to the simplicity of the technologies used and sometimes not being circulated; - The complex has many unique features that can be combined with modern technologies to create an advantage that can not be imitated. However, the intensity of the competition requires more emphasis on this aspect of the complex to ensure its survival and continuity in the market.
  • Item
    الإبتكار التسويقي وأثره على تنافسية المؤسسة
    (UB1, 2017) رايس, عبد الرحمان
    The adoption of strategic innovation is today one of the best solutions to guarantee the continuity of Competitiveness as it permits to launch constantly new products which goes with technological Progress and adapt with accelerated consumer desires and tastes. This study attempts to show Marketing innovation role in increasing company’s competitiveness in Algerian most important service sector which knows a large competition rhythm acceleration. Attention is concentrated on the study’s first variable (Marketing Innovation) which means creation and application of new ideas in all Marketing Mix Service. And to measure it’s effects on the second variable (Competitivety) seven different hypothesis were Conceived in attemption to know creativity effects in all Mix Marketing service on company’ s Competitiveness . These hypotheses were examined through a Questionnaire distributed on a customer Sample of sector Operators: Mobilis - Djezzy – Ooredoo - in 240 copies chosen randomly. The analysis leads to a whole of results which could be summarized generally in the existence of a Positive relationship between creativity in Mix Marketing Service and company’ s competitiveness Because of : Offer diversification, Price adequation, Timelimit reduction, Mark positioning Image , Amelioration Offer, Quality level amelioration and Rapid reaction ( Fast reply ). So through that the role of marketing creativity in increasing company’s competitiveness is clearly certified by making some competitive advantages which leads to realize the essential objective of all companies which is: Satisfying Customers. L’adoption de la stratégie de l’innovation constitue de nos jours l’une des meilleures solutions pour assurer la continuité de la compétitivité en permettant le lancement perpétuel de nouveaux produits qui accompagnent le progrès technologique et s’adaptent avec le changement accéléré des attentes et désirs du consommateur. Cette étude a été réalisée dans le but de montrer le rôle de l’innovation marketing dans l’amélioration de la compétitivité des entreprises dans le domaine des télécommunications ; Un des secteurs de services qui connaissent un rythme très accéléré en Algérie. L’accent est mis sur l’innovation Marketing première variable de la recherche qui signifie : La créativité et l’application de nouvelles idées dans tous les éléments du service liés au Marketing Mix. Et afin de mesurer son influence sur la deuxième variable qu’est la compétitivité il a été conçues sept hypothèses différentes pour tenter de prendre note des effets des innovations dans l ensemble des éléments de Mix Marketing de service sur la compétitivité de l’entreprise. Ces hypothèses ont été examinées au moyen d un questionnaire distribue sur un échantillon de clients des operateurs du secteur : Mobilis-Djezzy-Ooredoo- au nombre de 240 copies choisis de manière aléatoire. L analyse a abouti a un ensemble de résultats que l on peut résumer en général en l’existence d’une relation positive entre l’innovation des éléments du service Mix Marketing et la Compétitivité de l’entreprise a cause de : Diversification des offres Adéquation des prix ; Réduction des délais ; Positionnement de la marque, Amélioration de du niveau de qualité et la rapidité de réaction. Et a travers cela il a été souligne le rôle de l innovation marketing dans l’accroissement de la Compétitivité de l’entreprise a travers l’élaboration d un ensemble d’avantages concurrentiels Qui mènent a la réalisation de l’objectif essentiel de toute entreprise qui est de : Satisfaire le Client. إن الاعتماد على إستراتيجية الابتكار هو اليوم من أفضل الحلول لضمان استمرار التنافسية ، إذ يسمح بطرح منتجات جديدة باستمرار تواكب التطور التكنولوجي وتتكيف مع التغير المتسارع لرغبات وأذواق المستهلكين، وقد جاءت هذه الدراسة لبيان دور الابتكار التسويقي في زيادة تنافسية المؤسسات في أحد أهم القطاعات الخدمية التي تعرف تسارعا كبيرا في وتيرة التنافس ألا وهو قطاع الاتصالات في الجزائر . ولقد تم التركيز على المتغير الأول للبحث (الابتكار التسويقي)، والذي يعني توليد وتطبيق الأفكار الجديدة في كل عناصر المزيج التسويقي الخدمي.ومن أجل قياس تأثيره على المتغير الثاني (التنافسية)، تمت صياغة سبع فرضيات مختلفة، في محاولة للإحاطة بآثار الابتكارات في جميع عناصر المزيج التسويقي الخدمي على تنافسية المؤسسة. وتم اختبار هذه الفرضيات من خلال استبيان تم توزيعه على عينة من زبائن المتعاملين في القطاع : موبيليس، جيزي وأوريدو، وكان عددها : 240 نسخة ، حيث تم اختيا رهم بطريقة عشوائية . وقد أفضى التحليل إلى مجموعة من النتائج، يمكن اختصارها على العموم في وجود علاقة ايجابية بين الابتكار في عناصر المزيج التسويقي الخدمي وتنافسية المؤسسة بسبب: تنويع العروض، ملاءمة الأسعار، تقليص الآجال، تموقع العلامة وتحسين الصورة، جودة العروض، تحسين مستوى الجودة وسرعة الاستجابة. ومن خلال ذلك ، تم التأكيد على دور الابتكار التسويقي في زيادة تنافسية المؤسسة عن طريق بناء مجموعة من المزايا التنافسية تؤدي في مجملها إلى تحقيق الهدف الأساسي لكل المؤسسات المتنافسة اليوم، ألا وهو: إرضاء الزبائن.
  • Item
    نموذج مقترح لتصميم وإدارة سلسلة الإمداد لشبكة مؤسسات
    (UB1, 2018) عفيصة, عبد الرحمان
    In this thesis we tried to propose an integrated model for the design and management of the supply chain We used Multi Criteria Decision Making MCDM techniques to build the model, Multi Criteria Decision Making is an Advanced field of operations research and management science that addresses complex decision-making problems featuring high uncertainty and conflicting objectives. The proposed methodology for supply chain design and management is divided into two parts : First, For supplier evaluation and selection, we proposed fuzzy analytic hierarchy process F-AHP. Second, for distribution network design, the AHP is used first to determine the relative importance weightings or priorities of alternative locations with respect to both deliverer oriented and customer oriented criteria. Then, the GP model, incorporating the constraints of system, resource, and AHP priority is formulated to select the best locations for setting up the warehouses without exceeding the limited available resources. Finally, we tried to apply this model on « HODNA LAIT » in msila. حاولنا من خلال هذه الأطروحة اقتراح نموذج متكامل لتصميم وإدراة سلسلة الإمداد، حيث اعتمدنا في بناء النموذج على أساليب إتخاذ القرار المتعدد المعايير، وذلك نظرا لطبيعة سلسلة الإمداد التي تتميز بالتعقيد وتعدد الأهداف. فاتخاذ القرار المتعدد المعايير يعتبر حقل متقدم ضمن بحوث العمليات وعلم الإدارة حيث يهدف لمعالجة مشاكل اتخاذ القرار المعقدة والغامضة وذات الأهداف المتعارضة. المنهجية المقترحة لتصميم وإدارة سلسلة الإمداد تنقسم إلى قسمين: أولا، بالنسبة لتقييم واختيار الموردين اقترحنا أسلوب عملية التحليل ثانيا بالنسبة لتصميم شبكة التوزيع، إقترحنا نموذج هجين يحمع بين عملية .F-AHP الهرمي الضبابية يأخذ بعين الإعتبار المعايير الكمية والنوعية. LGP والبرمجة بالأهداف ذات الأولويات AHP التحليل الهرمي لتحديد الأهمية النسبية للأوزان أو أولويات المواقع البديلة. بعد ذلك، يتم صياغة AHP حيث يستخدم لإختيار أفضل المواقع لإنشاء مراكز AHP الذي يتضمن قيود النظام، والموارد، قيود وأولوية ،LGP نموذج التوزيع. وفي الأخير حاولنا تطبيق هذا النموذج على مؤسسة حضنة حليب بالمسيلة.