العدد 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/2413
Browse
Recent Submissions
Item Towards A New Consideration Of The Esp Instruction: Listening-speaking Weaknesses And Films’ Introduction(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) Aouar, Dallel; Aboubou, HachemiAway from what we may believe, mastering writing and reading in English is far from being learners’ unique target in ESP instruction (English for Specific Purposes). Students want to understand what they hear in English and speak fluently in a way closer to that of English native speakers. However, the complexity which generally sketches the understanding and production of authentic English spoken language, in addition to teachers’ poor consideration of those aspects, lead learners to experience anxiety, lack of self-confidence, lack of motivation and, obviously, poor feedback. As a result, the English language instruction becomes so weighty for both teachers and learners. These concerns led us to a descriptive research design to shed the light on the ESP instruction’s actuality in the Faculty of Human and Social Sciences University of Batna1. A questionnaire was introduced to portray our first year PhD students' weaknesses in terms of English speaking and listening abilities. Also, we aimed to depict their attitudes towards introducing films in English as a support for their learning. Students’ positive positions on the introduction of films in English into the classroom leads us to strongly recommend them as quite supportive and efficient pedagogical means in ESP learning as well as teaching. .(ESP)عكس ما نعتقد، فإن إتقان الكتابة والقراءة باللغة الإنجليزية أبعد ما يكون عن الهدف الفريد لمتعلمي الإنجليزية لأغراض خاصة يرغب الطلاب في فهم الإنجليزية المسموعة والتحدث بطلاقة بطريقة أقرب إلى المتحدثين الأصليين للغة . ومع ذلك ، فإن التعقيد الذي يرسم بشكل عام فهم وإنتاج اللغة الإنجليزية المنطوقة ، بالإضافة إلى سوء تقدير المعلمين لتلك الجوانب ، يؤدي بالمتعلمين إلى اختبار القلق ، وانعدام الثقة بالنفس ، وانعدام التحفيز و بالضرورة ضعف النتائج . ونتيجة لذلك ، يصبح تعليم اللغة الإنجليزية ثقيلاً على كل من المعلمين والمتعلمين. ألهمتنا هذه المشاكل إلى ضرورة تصميم هذا البحث الوصفي لغرض إلقاء الضوء على حقيقة تعليم الإنجليزية لأغراض خاصة (ESP) في كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة باتنة 1. تم تقديم استبيان لتصوير نقاط ضعف طلاب السنة الأولى دكتوراه من حيث قدرات التحدث والاستماع بالإنجليزية. أيضا، هدفنا لتصوير مواقفهم تجاه إدخال الأفلام باللغة الإنجليزية كوسائل دعم لتعلمهم. مواقف الطلاب الإيجابية حول إدخال الأفلام باللغة الإنجليزية إلى الفصل الدراسي قادتنا إلى التوصية بها كوسائل تربوية داعمة وفعالة في تعليم ESP.Item Mobile-assisted Language Learning And Motivation: Can The Use Of Mobile Devices Promote Students’ Motivation In Efl Classes?(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) Saidouni, Khawla; Bahloul, AmelIn the recent years, smart mobile devices are taking over all aspects of human life such as education, work and leisure. In fact, the majority of students are using their handheld devices, mainly smart phones and computer tablets, for the sake of communicating, sharing information and interacting. Ergo, mobile technologies become an essential part of students’ routines. This new wave of technology has created an approach of language teaching and learning known as Mobile Assisted Language Learning (MALL). The current study endeavors to investigate the effectiveness of MALL on learners’ motivation to learn English as a Foreign Language (EFL). It adopts a descriptive method of research which is an amalgam of quantitative and qualitative data. Thus, a questionnaire, which is randomly administered to thirty Master 1 students, is bracketed with a structured interview held with four teachers of English at Batna-2 University. The findings of the study provide us with significant results about the impact of mobile technologies on both the EFL teaching/learning process and motivation. First, students generally consider this new wave of technology as having a positive impact on their own language skills. Second, the results also pinpoint that both teachers and students strongly confirm that the integration of mobile devices in EFL setting fosters the students’ motivation, and increases eagerness toward learning. Thus, it is highly significant to implement the handheld devices in the Algerian EFL classes in order to cope with the challenge of technological and pedagogical shifts occurring in the teaching profession.Item The Cultural Script Approach: A Praxis Of An Intercultural Pragmatic Oriented Pedagogy(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) Lebbal, FaridaIntercultural pragmatics, one of the relatively new ramifications of Pragmatics, focuses mainly on the use of the language system in “social encounters between human beings who have different first languages but communicate in a common language, and, usually, represent different cultures” (Kecskes, 2010). Many foreign language researchers have recently been trying to find out ways to implementing the concept in foreign language pedagogy. Yet, in the lack of longitudinal studies, little is known about how learners can upgrade their intercultural pragmatic competence in instructional settings. Latterly, some researchers (Wierzbicka, Goddard and Ameka, to name only few) theorized that one way to attain such an objective is the instruction using the cultural scripts, an approach for “articulating cultural norms, values, and practices” (Wierzbicka and Goddard, 2007) by dint of the Natural Semantic Metalanguage technique. Through a one group pre-test post-test design, a discourse completion test, targeting specifically the speech act of requesting, is administered (prior then subsequent to introducing the Anglo-script of personal autonomy) to fifteen master’s students, department of English, University of Khenchela. The findings demonstrate that a cultural scripts-based instruction can qualitatively promote the respondents’ Intercultural requesting strategies, and so, provide a practical groundwork for Intercultural pragmatics pedagogy.Item Needs Analysis And Contextual Survey In Islamic Studies(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) Smaihi, Nadiaملخص تهدف هذه الدراسة الى كيفية تصميم دورات اللغة الإنجليزية للأغراض الأكاديمية في كلية العلوم الإسلامية بجامعة باتنة 1 – الجزائر. في الواقع، إن تحليل احتياجات الطلبة في كلية العلوم الإسلامية هو واحد من متطلباتها الجوهرية، لأنه لم يتم تقديم أي أبحاث تجريبية في السابق لتحديد مواضيع مواد اللغة الانجليزية كلغة اجنبية في هذه الكلية. ويفترض أن النشاطات المقدمة لتدريس اللغة الإنجليزية غير كافية، لأنها لم تعد الطلاب بشكل كاف للاستفادة من قدراتهم لتحقيق النجاح في وسطهم الأكاديمي أو المهني. من ناحية أخرى فان احتياجات الطلبة التعليمية وتطلعاتهم لم تؤخذ بعين الاعتبار كما انهم لا يدركون الأهداف الحقيقية للدورة المقدمة لهم. و بالتالي تحليل الاحتياجات اللغوية للطلبة مع ما يترتب على ذلك من معلومات ومبادئ توجيهية لتخطيط دورات تدريس اللغة الانجليزية سيساعد اساتدة اللغة على اتخاذ القرارات الصحيحة فيما يتعلق بتدريس اللغة الإنجليزية للمتعلمين الذين يتخصصون في الدراسات الإسلامية.ولتحقيق هذا الهدف، فان هدا البحث يحاول تسليط الضوء على مفاهيم تحليل الاحتياجات والعديد من القضايا الأخرى ذات الصلة ككيفية اكتشاف الاحتياجات الخاصة للطلبة.و يحاول الاجابة على اسئلة مثل ما هي الاحتياجات وكيف يمكن تحليلها ؟ أي نوع من النظريات و ما هي المناهج التي تستخدم لمعالجة هذه المسألة ؟ Abstract The scope of study of the present research is the design of English language courses for academic purposes in the faculty of Islamic studies at Batna1 University, in Algeria. As a matter of fact, needs analysis in the faculty of Islamic Studies is one of its substantial requirements, since no empirical research has previously been provided to determine the thematic of ELT/EFL material at this faculty. Materials offered in English teaching is thought to be insufficient, for it did not adequately prepare the students to virtually make use of their language capabilities to succeed in their academic or professional milieu. Moreover, neither their learning needs, wants and interests are taken into account nor they are aware of the genuine objectives of the course. Subsequently, the analysis of the learners’ language needs would be created with a consequent information and guidelines for the planning of ELT courses for teachers and language course designers; and would help them to make the right decisions with respect to teaching English to learners majoring in Islamic Studies.Therefore, to achieve this objective certain issues need to be investigated. The current research attempts to shed light on the concepts of needs analysis and many other relevant issues. It will consider how to discover the particular needs of learners requiring English for Academic purposes. What are needs and how can they be analyzed? What kind of theories; or what approaches have been used to handle this issue ?Item مساهمة الاستثمار البشري في تحقيق التنمية الاقتصادية من منظور إسلامي(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) خالدي, عبد الكاملإن جوهر التنمية الاقتصادية في الإسلام هو تنمية الإنسان في حد ذاته وليس مجرد التوسع في النشاط الاقتصادي بغية تحقيق الرفاهية الاقتصادية، لذا نجد أن في عهد الدولة الإسلامية تم تحقيق أعلى معدلات من الحياة الطيبة بمعايير عصرنا الحالي، حيث تم منع كل نشاط اقتصادي يتنافى مع مقاصد الشريعة الإسلامية الخمسة كالربا والاحتكار والغش وغير ذلك. The essence of the economical development in Islam is the development of the human being in itself and not just the expansion of economical activities in order to achieve economic well-being, so we find that in the era of the Islamic state, the highest rates of good life have been achieved by the standards of our time, where every economic activity that is incompatible with the the five purposes of the Islamic law (Sharia) such as usury, monopoly, fraud, and so on , has been banned.Item جودة الخدمات الصحية و رضا المرضى في المؤسسة الاستشفائية(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) حدمر, زينب; يحياوي, مريمشهد القطاع الصحي في الآونة الأخيرة اهتماما كبيرا على جميع المستويات،حيث أصبح موضوع "جودة الخدمة الصحية " محل اهتمام من طرف المؤسسات الاستشفائية، وهذا بهدف تقديم خدماتها الصحية بجودة عالية لتحقيق أقصى رضا ممكن للمريض. يركز هذا المقال علي جودة الخدمات الصحية بغية التعرف على معايير تقييم الجودة خاصة من وجهة نظر المريض و أيضا معرفة العوامل المساعدة على خلق الرضا لدى المريض ثم علاقة الجودة بالرضا.Item واقع الغش الإلكتروني في الإمتحانات الجامعية "بحث ميداني بجامعة باتنة1"(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) بوتة, نوالهدف هذا البحث إلى معرفة واقع الغش الإلكتروني في الإمتحانات الجامعية"بحث ميداني بجامعة باتنة1"، ولتحقيق اهداف هذا البحث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لملائمته لأغراض البحث، كما تم استخدام استمارة لجمع البيانات من مجتمع البحث، والتي طبقت بعد حساب صدقها وثباتها على عينة قوامها 960 طالب وطالبة. وقد أظهرت نتائج البحث انتشار الغش الإلكتروني في الإمتحانات الجامعية بنسبة معتبرة قدرت ب48.02% ، كما اظهرت نتائج البحث اهم الوسائل الإلكترونية التي يستخدمها الطالب الجامعي في الغش والمتمثلة في الهاتف الذكي بنسبة 18.54%، سماعات البلوتوث بنسبة 15.10%، الساعات الإلكترونية بنسبة 9.16%،السماعات اللاسلكية بنسبة 5.10%، كما اظهرت نتائج البحث المستويات التي يلجأإليها الطالب الجامعي في الغش الإلكتروني في الإمتحانات الجامعية، تمثلت في الإطلاع على المعلومات المدرجة في إحدى وسائل الغش الإلكتروني (الهاتف الذكي-الساعة الإلكترونية) بنسبة 53.57% ، طلب مساعدة من زميل داخل قاعة الإمتحان بنسبة 28.85%، الإتصال بزميل خارج قاعة الإمتحان بنسبة 17.57%. وفي ضوء نتائج هذا البحث يجدر الإهتمام بهذا الموضوع الحساس بإجراء بحوث اخرى في هذا المجال.Item أثر حقوق الملكية الفكرية على تنافسية صناعة الأدوية الجنيسة في الجزائر(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) لحول, سامية; مولحسان, آيات اللهتهدف هذه الدراسة إلى إبراز أثر حقوق الملكية الفكرية على تنافسية الصناعة الجزائرية للأدوية الجنيسة في ظل بيئة متسمة بالعولمة وانفتاح الأسواق. ويتم ذلك بالتعرف على التوجهات العالمية لصناعة الأدوية الجنيسة مع البحث في براءات الاختراع في مجال الصناعة الدوائية ضمن اتفاقية الملكية الفكرية، بالإضافة إلى الوقوف على أثر سقوط براءات الاختراع للأدوية الأصلية على بروز pharmerging وتنافسية الجزائر على مستوى هذه الصناعة. وتشير النتائج المستخلصة من الدراسة إلى وجود علاقة تأثير ما بين حقوق الملكية الفكرية وتنافسية صناعة الأدوية الجنيسة في الجزائر. وذلك من خلال تأثر هذه الصناعة بالتغيرات العميقة التي طالت السوق العالمي للدواء سيما الجنيس ومن ثم الاقتناع بضرورة استغلال فرص انتهاء براءات اختراع العديد من الأدوية الأصلية خلال السنوات 2010-2015 ومحاولة إتباع إستراتيجية تمكنها من ذلك. وقد نتج عن هذه التغيرات بروز الدول الناشئة في صناعة الدواء الجنيس pharmerging، ومن بينها الجزائر، وأصبحت القطاع الجغرافي الثاني الأكبر على مستوى مبيعات الأدوية في العالم، الأمر الذي أدى إلى إعادة التصنيف العالمي لمنظمات الأدوية والأصناف العلاجية الأكثر مباعة في السوق العالمي. وعلى الرغم من عدم قدرة صناعة الدواء الجزائرية في المدى القصير على الاحتفاظ بتفوقها في السوق الوطني نتيجة المنافسة الشديدة للأدوية المستوردة، غير أن الأهداف والمؤشرات، تؤكد على القدرة التنافسية لهذه الصناعة من خلال احتفاظها بنصيبها السوقي وزيادته خلال السنوات 2008-2012. ويمكن استناد ذلك إلى انتهاج الحكومة الجزائرية لإستراتيجية تنافسية في مجال تشجيع الإنتاج المحلي والاستثمار الدوائي من أجل استغلال فرص فقدان سوق الدواء العالمي لقيمة 125 مليار دولار لحمايتها القانونية وإنتاجها في صيغتها الجنيسة.Item التشاركية كمبدأ من المسؤولية الاجتماعية للكفاءات وأثرها على تفعيل الحوكمة: دراسة حالة شركة فولكسفاغن(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) هيمة, نادية; طحطوح, مسعودتهدف هذه الورقة لتبيان ضرورة الاعتماد على الكفاءات المرسخة اجتماعيا في إطار تبني المنظمة منهج المسؤولية الاجتماعية الأخلاقية لتفعيل الحوكمة، حيث قمنا بتدعيم بحثنا بدراسة حالة شركة "فولكسفاغن"، وقد خلصت الدراسة إلى أن مفهوم المسؤولية الاجتماعية عبارة عن نظرية أخلاقية إيديولوجية تشير إلى تحمل المنظمة المسؤولية اتجاه مجتمعها، ويجب على الإدارة العليا عند وضع الخطة الإستراتيجية الكلية أن تعكس مسؤوليتها اتجاه بيئتها الخارجية، كما وجب عليها الاعتماد على الكفاءات المرسخة اجتماعيا للوصول إلى الأهداف المسطرة.Item قواعد وضوابط فقهية محكمة في فقه الفرائض والمواريث(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) بوهرة, بخاريتدور فكرة هذا المقال حول إبراز أهمية القواعد والضوابط الفقهية في تقريب الفقه إلى المتعلم؛ بأسلوب سهل وبسيط يعطي صورة شمولية لمادة الفقه ؛ من خلال الاقتصار على ذكر القاعدة أو الضابط الفقهي الذين يمثلان بدورهما وجهة نظر الفقيه أو المذهب في الباب دون الحاجة إلى الخوض في الأقوال ووجهات النظر المختلفة التي كثيرا ما تشوش ذهن المتعلم دون تحصيله لأدنى معلومة ؛ فالقواعد والضوابط الفقهية مزيلة للإسهاب والتشويش ؛ وكان للميراث كغيره من الأبواب الفقهية الأخرى الحظ الكبير في هذا الميدان ؛ وهو ما يعبر عن العناية البالغة التي أولاها الفقهاء له ، وكذا اهتمامهم بعلم القواعد والضوابط الفقهية.Item أزمة الحضارة الغربية في منظور أبي الحسن الندوي(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) جاب الخير, أحمدالملخص: تتمحور هذه الدراسة حول رؤية أبي الحسن الندوي لحقيقة الحضارة الغربية، ونقده لما تنبني عليه من مقومات وأسس، ومدى تأثيرها في الواقع العربي الإسلامي، مبينا في السياق ذاته أسس البديل الحضاري الإسلامي، وتميز مقوماته من حيث أصالة القاعدة المرجعية، وسُمو الهدف، وسلامة المعايير، وهو ما يُعد تأسيسا لحضارة إسلامية بديلة، مع بيان أُطر التلاقح بين الحضارتين الغربية والإسلامية، في حدود ما يحقق الاستفادة، ولا يمُس بالخصائص والثوابت . الملخص باللغة الأجنبية: Cette étude se déroule autour de la vision de ABI AL HASSAN ANNADAOUI concernant la réalité de la civilisation arabe, et sa critique d’en elle se construit des bases et facteurs purement matérielles et son impact sur la réalité islamique et sa précision en montrant dans ce contexte lui-même les bases substituées de la civilisation islamique et ses ingrédients spécifiques quand à la base référentielle, Et la gratitude de l’objectif et entente des mesures et sa prise en charge spirituelle et corporelle de l’homme.Item ظاهرة الاسلاموفوبيا في الفضائيات الإخبارية بين التناول الموضوعي والتضخيم الإعلامي في ضوء الأحداث الراهنة(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) برش, بشرىالملخص: تتناول هذه الورقة البحثية موضوع ظاهرة الخوف من الإسلام أو ما يعرف بالإسلاموفوبيا التي برزت جذورها على مدار القرون الماضية ، وأصبحت تمثل نموذجا صارخا لحملات التشويه التي تسيطر على الغرب اتجاه الإسلام ،أمام هذا الوضع برزت الفضائيات الإخبارية كنموذج إعلامي يعمل على صياغة مضامين تتناول أحداث ظاهرة الرهاب الإسلامي ومستجدياتها على الساحة الغربية ،وكشف سياقاتها المكانية والزمنية ،والوقوف على أثارها من خلال تبني خطاب الحوار والتلاقي مع الإسلام ،في ظل هذا الدور الذي تفعله الفضائيات الإخبارية في نقل وتناول ظاهرة الاسلاموفوبيا ،يتبين أن الفضائيات تعتمد على توظيف أساليب التضخيم الإعلامي في التعامل مع الظاهرة ،خاصة في ظل ما يشهده العالم الغربي من تبني صور نمطية عن الإسلام والمسلمين ،بناءا على هذا الطرح ألازدواجي تحاول هذه الورقة البحثية تسليط الضوء حول دور ووظائف الفضائيات الإخبارية في التعامل مع ظاهرة الاسلاموفوبيا، كما تحاول ايضا أن تقف على ما تقدمه مضامين هذه الفضائيات من أساليب لتضخيم الظاهرة. Abstract: This research paper deals with the phenomenon of Islam phobia, whose roots have emerged over the past centuries, and has become a flagrant example of the mutilation campaigns that dominate the west in the direction of Islam, in front of this situation, the news satellite channels emerged as a media model working to formulate Contents of the phenomenon of Islamophobia and its interns on the western scene, revealing its spatial and temporal contexts, and the effects of during the adoption of the discourse of dialogue and convergence with Islam, Through the role played by the news channels in the transmission and handling of Islamophobia, it is clear that Satellite TV relies on the use of media amplification methods in dealing with the phenomenon, especially in the light of the Western world's adoption of stereotyped images of Islam and Muslim, based on this dualistic subtraction, this research paper is trying to illustrate the role and functions of news satellite channels in dealing with the phenomenon Islamphobia, also trying to stand on what the contents of these satellite channels offer to amplify the phenomenon.Item الأسرة المسلمة في ظل التحولات المعاصرة(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) مقيدش, سهيلة; شرفه, حسنإن التربية مسؤولية كل واحد منّا، لأنها أمر ضروري، ولازم حتمي، وما التأكيد عليها أكثر، وإلقائها على عاتق الوالدين بشكل خاص، إلا لتنازل بعضهم عن هذه المسؤولية العظيمة، حيث أوكلوها لغيرهم وتملّصوا منها، بدعوى الانشغالات، خاصة ونحن في زمن الفتن والشهوات، وما دام الأمر قد توصّل إلى هذا الحدّ، فلا بدّ من الإسراع في تطبيق الحلول المستقاة من القرآن والسنّة في هذا المجال، علّنا نُحدث في التربية تجديدا، تطال أبعاده الأسرة والمجتمع ثم الأمة، وذلك بإعداد الأبناء في الأسرة، إعدادا إسلاميا صحيحا، ليكونوا عزّا للأمّة وفخرا للوطن. ........................................................................................ Education is the responsibility of each one of us, because it is very necessary action, and t’s prerequite and obligatory. We confirmed on it, and uploaded it to parents in particular; because some ones have waivered this great responsibility, where they entrust it to other ones and they gave up it, due to busyness. Especially in the time of strife and lusts, And as long as it has reached this limit, it is necessary to accelerate the application of solutions derived from the Koran and Sunnah in this area. In public, we are renewing education in a way that extends to the family, society and then the nation, by preparing the children in the family, in a proper Islamic preparation, so that they will be a glory and a pride for the nation.Item عقلنة النصوص الشرعية في الفكر الحداثي العربي، - أركون والجابري نموذجا -(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) محمودي, عمراتسمت القراءات الحداثية العربية بجملة من الخصائص المنهجية في قراءة النصوص الدينية، ولعل أهم خاصية صبغت تلك القراءات كانت خاصية النظر العقلاني، الذي تميز بجعل العقل المرجعية المهيمنة على النصوص الدينية، مما انجر عنه إغفال مفرط لعناصر المعرفة الأخرى. يعتبر هذا المقال محاولة لبيان تهافت هذه القراءة العقلانية للنصوص الدينية؛ من خلال اختيار نموذجين عقلانيين بارزين في ساحة الحداثة العربية، ويتمثل هذين النموذجين في عقلانية محمد أركون، وعقلانية محمد عابد الجابري. Research Summary: The Arab modernist readings are marked with a set of methodological characteristics concerning their readings of religious texts; and perhaps the most important feature that characterizes those readings is that of a rationalistic vision which regards reason as a dominating reference over religious texts hence their excessive neglect of the other sources of knowledge. This essay is an attempt to demonstrate the incoherence of this rationalistic reading of religious texts through the selection of two prominent rationalistic paradigms in the Arab modernism arena: Mohamed Arkoun and Mohammed Abed Al JabiriItem الخطاب الصوفي ودوره في مكافحة التطرف وصناعة السلام العالمي(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) روابح, رشايقوم الخطاب الصوفي على مبدأ المحبة كأصل للوجود، فينعكس ذلك في سلوك الصوفي من خلال تعامله مع الله والإنسان والكون، كما يسمح هذا الخطاب بتجاوز وهم الحقيقة الدينية الحصرية، وبإعادة قراءة النصوص في اتجاه إنساني كوني، وبذلك يفسح مجالات واسعة للتقارب والتحاور والتجاور بين الأنا والآخر، وذلك بناء على مبدأ الرحمانية؛ أي تجلي الرحمان في كل الموجودات على اختلافها، ومنه يساهم الخطاب الصوفي بشكل فعال في روحنة الإنسانية وإنقاذها من النزعة المادية وما يترتب عنها من مظاهر العنف والتطرف والإرهاب.Item عمل المرأة في القرآن الكريم - دراسة في مشروعية عملها-(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) عاشوري, حدةملخص: إن الإسلام لم يمنع المراة من العمل،بل على العكس شجعها على ذلك،و قد جاءت النصوص القرآنية تحث على العمل و تشجع عليه، واللفظ فيها جاء عاما و لم يستثن في ذلك المرأة. فالعمل مشروع في حق كل من الرجل و المراةعلى السواء، تعبديا كان او تكسبيا ، و العمل الصالح مقبول من الذكر و الانثى شرط الايمان ، فالقرآن الكريم جعل العمل للمراة مشروعا سواء كان ذلك بإرادتها أو مجبرة عليه في حدود ضوابط الحاجة و الحشمة و نجد المرأة ساهمت بأعمال شاركت فيها الرجل على أساس قدرتها عليها، كما أن هناك أعمال تختص بها لوحدها، أثبتت فيها مهارة لا يمكن التغاضي عنها، ذكرتها الكثير من الآيات القرآنية التي أثبتت حجية عملها، وردت على الذين أرادوا أن يعطلوا طاقتها و يجعلوها حبيسة جدران بيتها، لا تعد أن تكون إلا زينة او متعة. فالقرآن الكريم أراد للمرأة أن تساهم في رقي مجتمعها بإعتبارها طاقة يجب الإستفادة من خبراتها. Abstract Islam does not prevent woman from work. On the contrary, it encourages her on that. The Quranic texts incites to work and encourages it. The term comes in them general without excluding woman from that. Work is licit in the right of both man and woman equally, whether it is worshiping or earning one’s life. Good work is accepted from both male or female with the availability of the condition of faith. The holy Quran made work for woman licit whether she does it with her will or she is obliged within the limits of the need and decency. We find that woman had helped man doing many works on the basis of her ability to do them. There are also works that only her can do them skillfully that cannot be overlooked. They are mentioned by many Quranic verses which proved her right to work, answering those who want to hinder her energy, keeping her between the walls of her house, serving as decoration or pleasure. The holy Quran wants woman to take part in the development of her society as she is an energy. We should get profit from her experienceItem ثبوت الشخصية الحكمية والذمة المالية للشركة في ضوء أحكام الفقه الإسلامي(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) مدور, جميلةالملخص: تعتبر الشخصية الحكمية من العناصر الأساسية التي أضيفت للشركات حديثا، وتميزت بها عن الشركات في الفقه الإسلامي، وينظر إليها على أنها اجتماع مجموعة من الأموال أو الأفراد لتحقيق غرض عام أو مشترك، وأنه اقتضتها ضرورات الحياة العملية، ومنها ترتيب الحقوق والالتزامات. وقد انتهى البحث من خلال التحليل إلى لزوم القول بالشخصية الحكمية، وأنها من مستلزمات مصلحة الاشتراك ذاته، فضلا عن مصالح الغير، وأن هذه الشخصية تستتبع أن يكون لها ذمة مالية خاصة بها، حيث أنها أساس الفكرة أصلا، كما انتهى البحث إلى أن وقت ثبوت الشخصية للشركة يتحدد بعملية خلط الأموال، وأن الاعتراف القانوني بها إنما هو لتقرير حقيقة قائمة، وأنه بثبوت الشخصية الحكمية للشركة تكون لها أهلية وجوب كاملة، وأن أهلية الأداء تتحدد بالغرض المحدد لها. ABSTRACT: The moral personality is one of the basic elements that have been added to companies recently. They have been distinguished from companies in Islamic jurisprudence. They are seen as a meeting of a group of funds or individuals to achieve a common or common purpose and are necessitated by the necessities of working life, including the arrangement of rights and obligations. The research concluded through the analysis of the need to say the personality of the government, and it is a requirement of the interest itself, as well as the interests of others, and that this character entails to have a financial burden of its own, as it is the basis of the idea originally, and the research concluded that the time of proven personal The company is determined by the process of mixing funds, and that the legal recognition is to determine the truth of the existing, and that the establishment of the personality of the judgment of the company has the capacity to be fully, and that the eligibility for performance is determined by the purpose set for them.Item دفع تعارض روايات الموطأ في قنوت الصبح عند الإمام مالك(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) زواري, أحمد عليبحثنا يتعلق بمسألة فقهية في مذهب مالك رضي الله عنه؛ ألا وهي مسألة القنوت في صلاة الصبح، وجاء بحثنا ليعالج قضية حديثية من جهة الدراية لا من جهة الرواية تتعلق بروايات الموطأ في هذا الشأن، التي تجعل المسألة ملتبسة بين روايات الموطأ، وبين الرأي الفقهي المختار والمعمول به في مذهب مالك، وذلك من خلال رواية عبد الله بن عمر التي أوردها مالك في الموطأ ولم يذكر غيرها في أغلب الروايات والتي تقضي بعدم القنوت في كل الصلوات - وقد يكون لها أرثها الفقهي - وقد قمنا بمعالجة هذه الإشكالية وبينا الأسباب الكامنة من وراء ذلك، وتوصلنا في الأخير للتوفيق بين رواية ابن عمر ورأي مالك في معنى من معاني القنوت.Item التبويب الفقهي عند المالكية(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) بعزيز, عماريتناول البحث موضوع التّبويب الفقهي عند فقهاء السّادة المالكيّة حيث بيّن البحث في البداية مفهومه، وفوائده، كتقريب العلم وتسهيله على المعلِّمين والمتعلِّمين، وإبراز جماليّة الفقه الإسلاميّ من خلال ترابط أجزائه وموضوعاته، ثم عرض البحث لاعتبارين مهمين استند إليهما المالكيّة في ترتيب الأبواب الفقهيّة تقديماً وتأخيراً، وهما التّرتيب باعتبار أهميّة الباب وعموم الحاجة إليه، واعتبار وجود معان شرعيّة ولغوية مشتركة بين الأبواب المتتالية.Item أثر الاستحسان في إيجاد البديل الفقهي المعاصر(مجلة الاحياء، كلية العلوم الاسلامية، جامعة باتنة 1, 2018-06-10) بوخالفي, أمالالملخص: تسعى هذه الورقة إلى بيان العلاقة بين قاعدة الاستحسان الأصولية والبديل الفقهي المعاصر، وذلك من خلال الكشف عن مدى أثر الاستحسان في إيجاد ومشروعية هذا البديل الفقهي المعاصر، ويكون ذلك من خلال بيان صلة الإستحسان بالأصول والمبادئ التي تقوم عليها مختلف البدائل الفقهية وخاصة المعاصرة منها، ولقد تم التوصل من خلال هذا البحث إلى أن للاستحسان دور فعاّل وأثر قوي على مشروعية الكثير من البدائل المعاصرة، وهذا من شأنه إظهار جانب مهم من جوانب يسر الشريعة وسعتها ومرونتها والتي ما رأت البشرية ولا سمعت ولا علمت، بمنهج أيسر ولا أرحم ولا أرفق بإتباعه من هذه الشريعة السمحاء ومن هذا المنهج . : Abstract: This paper aims to explain the relation between the fundamental principle of juristic preference equity and the juristic contemporary substitute , so we have showed the role of equity in finding and légalising this juristic contemporary substitute ,and explained the link between equity and the principles of different juristic substitutes especially contemporary ones. In the end of our study we found that equity plays an important role and a deep effect in legalising of many contemporary substitutes which improve softness and flexibility of Islamic law that’s one of the most tolerant and merciful laws ever.