Sciences humaines
Permanent URI for this collectionhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/21
Browse
Browsing Sciences humaines by Subject "Algeria"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item إستخدامات الإعلام الجديد لدى المراهقين في الجزائر(UB1, 2022) رضا, نوالتمحورت إشكالية الأطروحة المقدمة حول موضوع إستخدامات الاعلام الجديد لدى المراهقين في الجزائر من خلال التركيز البحثي عند أهم تطبيقات الميديا الجديدة عبر الوسائط المحمولة و الذكية، حيث سعينا إلى الإجابة عن التساؤل العام المتعلق بكيف يستخدم المراهقين تطبيقات الإعلام الجديد عبر الوسائط الشبكية و المحمولة خلال الحياة اليومية؟ و الذي تفرع عنه عدد من التساؤلات الفرعية التي ضبطت وفقا لأهداف البحث، كما تم اختبار مجموعة من الفرضيات البحثية التي تم انطلقنا منها لأجل بلوغ الأهداف المسطرة. تم اعتمادنا على المنهج التكاملي الذي زاوجنا فيه بين المنهجين الكيفي و الكمي وفق الأدوات المنهجية المناسبة لكليهما و المتعلقة بأداة الملاحظة العلمية بالمشاركة، أداة المجموعات البؤرية أداة الشبكة - الترابطية ، أداة المقابلة نصف الموجهة و أداة الاستبيان. و ذلك لجمع البيانات الميدانية حول عينتي - الدراسة الكيفية و التي اشتملت على 20 مراهقا موزعين عبر خمس ولايات من الوطن، تم اختيارها بناءا على أسلوب العينة الغرضية القصدية، أما اعينة الدراسة الكمية فقد بلغ عدد مفرداتها 300 مفردة تم اختيارها بناءا أسلوب العينة العشوائية العنقودية. و قد توصلت الباحثة إلى مجموعة من النتائج التي تم تفسيرها في إطار نظريتي التمثلات الاجتماعية و الاستخدامات و الإشباعات إلى جانب مجموعة من المقاربات المفسرة و منها مقاربة الانتشار، التجديد، التملك، و سوسيولوجيا الاستخدامات و التي نوجزها كالاتي: * تغلب على التمثلات الرقمية لدى المراهقين الجزائريين الدلالة الإيجابية في الوقت الذي تميل فيه إلى التجانس عموما. * لا ترتبط مستويات النفاذ الرقمي بالعوامل السوسيوديموغرافية و انما تتأثر كثيرا بالتمثلات التي يحملها المراهقين حول الوسائط التكنولوجية المحولة و الذكية و تطبيقات الميديا الجديدة. * يستبطن المراهقين الجزائريين مهارات رقمية و كفاءة عالية لإدماج التطبيقات الرقمية خلال أنشطة الحياة اليومية وفق أساليب إبداعية مميزة. * توحي أبعاد هابتوس الاستخدامات الرقمية لتطبيقات الميديا الجديدة لدى المراهقين الجزائريين بتشكل أربطة رقمية تقوم عليها الديناميات الافتراضيىة لهذه المنصات التفاعلية وفق تسلسلات فردانية جماعية، حيث يستمد الرباط الرقمي قوته من ضعف الروابط الاجتماعية الواقعية، مما يترتب عليه تمظهر جيل المراهقين كجيل يعاني إدمانا رقميا. Digital DigitalDigitalDigital addiction.addiction.addiction.addiction. addiction.addiction. * تعكس الإشباعات الرقمية المحققة لدى المراهقين الجزائريين من استخداماتهم الرقمية لتطبيقات الميديا الجديدة، الحرص الشديد على تحقيق حاجات نفسية مرتبطة أساسا بمرحلة المراهقة دون التقيد بالمعايير الاجتماعية و الثقافية و انما بالخضوع إلى رغبات الذات و شكوكها و تساؤلاتها حيث لا يتردد المراهقين الجزائريين في البحث عن إجابات لها في ظل الخيارات الممنوحة أمامهم وفق أساليب توحي باستقلالية كبيرة في إثبات هويتهم وفق المعطى التكنولوجي الرقمي و فرضها عبر الفضاءات الرقمية الشبكية أكثر من أي وقت مضى. في الأخير أوصت الباحثة بضرورة تجاوز النظرة التشاؤمية حول المعطى التكنولوجي الرقمي عموما في المجتمع الجزائري و الحرص على استثمار المهارات الإبداعية و الاستخدامات الرقمية للمراهقين الجزائريين باعتبارهم رأس مال بشري هام، في تحقيق التنمية المستدامة و أهدافها الإيجابية سيما في ظل مشاريع التحول الرقمي التي انتهجتها مؤسسات الدولة الجزائرية على غرار دول العالم. كما اقترحت الباحثة في سياق هذا البحث العلمي، تنظيم مسابقات وطنية عبر الأطوار التعليمية المختلفة لاحتضان الكفاءات من المراهقين في مجال العالم الرقمي و تطوير و دعم مهاراتهم التكنولوجية ضمن حاضنات مشاريع الإبداع الرقمية. The doctoral thesis centered on the topic of the uses of new media among adolescents in Algeria with focus on some new media application, in order to answer the general question: How adolescents use the new media applications via the networked and portable media during daily life? Depending on the integrative approach in which we paired between the qualitative and quantitative approaches according to the methodological tools: scientific observation with participation, the focus group - the associative network - the semi-directed interview and the questionnaire. In order to collect field data on the two qualitative study sample, which included 20 adolescents distributed across five states of the country, using the international sample. As for the quantitative study sample, the number was 300 adolescents, using clustered random sample. We realize some results that have been explained using the theories of social representations, uses and gratifications, as well as a set of interpretative approaches, including the approach of diffusion, innovation, appropriation, and sociology of uses, which we summarize as follows: * Overcome the digital representations of Algerian adolescents with a positive connotation while tend to be generally homogeneous. * The levels of digital access are not related to socio-demographic factors, but are greatly influenced by the representations made by adolescents about smart technology media and networked digital world applications. The Algerian teenagers aquire digital skills and high efficiency to integrate digital applications during the activities of daily life according to distinctive creative methods. The dimensions of Haptus suggest the digital uses of new media appliations among Algerian teenagers in the form of digital links on which the virtual dynamics of these interactive platforms are based on individual collective sequences, where the digital link derives its strength from the weakness of real social links. As a result, the adolescents generation appears as model of digital addiction. The digital gratifications achieved by Algerian adolescents from their digital uses of new media applications reflect the keen interest of the sample in achieving the needs of adolescents without adhering to social and cultual standards and submission to self-desires, doubts and questions that they do not hesitate to search for answers their questions with new methods that suggest with great independence in proving their identity in accordance with the digital technological data and imposing it more than ever. Finally, the researcher recommended a set of recommendations, the most prominent of which is the necessity to overcome the pessimistic view of the digital technology in general in Algerian society and to strive to invest the creative skills and digital uses of Algerian teenagers as an important human capital in achieving sustainable development and its positive goals. In the contex of this scientific research, the researcher suggests organizing national competitions across the various educational stages to embrace the competencies of adolescents in the field of the digital world, develop, and support their technological skills within the incubators of digital creativity projects.Item إستعمال وسائل الإعلام الإجتماعية كمصادر للأخبار(UB1, 2017) بوبكر, بوعزيزجاءت هذه الدراسة لتسليط الضوء على مفهوم و جوانب من تطبيقات ما بات يطلق عليه مواقع التواصل الاجتماعي، كونها تمثل مظهرا جديدا و كليا من مظاهر تطبيقات الإعلام الجديد، ليس في أطار دراسات علوم الإعلام و الاتصال فقط لكن في مجمل ما يحيط بهذه الظاهرة الإعلامية الجديدة من مفاهيم و تطورات مختلفة، كونها ما زالت لحد الساعة يتعامل معها بتحفظ و هذا راجع بالدرجة الأولى إلى عدم استثمارها بصفة كاملة في مختلف المجالات بما فيها الإعلامية على وجه التحديد خاصة في الوطن العربي. و قد حاولنا من خلال هذه الدراسة أن نستعرض مختلف الرؤى و الطروحات التي تم تقديمها بش أن مواقع التواصل الاجتماعي في بعدها التاريخي و الإعلامي الذي يشكل لب هذه الدراسة، محاولين في الوقت نفسه أيضا كشف الستار عن التصور الذهني الذي يشكله الصحفيون الجزائريون حول هذه الظاهرة الإعلامية و كيفية استثمارها في مجال الحصول على الأخبار و المعلومات و من ثم إعادة نشرها للجمهور و مدى تأثير هذا الاستثمار لهذه التطبيقات المستحدثة على الممارسة المهنية للصحفيين مستعرضين في الوقت ذاته بعض التجارب العالمية لكبريات المؤسسات الإعلامية الرائدة في هذا المجال كوكالة رويترز و وكالة الأنباء الفرنسية. و في ختام الدراسة حاولنا أن نخرج بمجموعة من النتائج التي أردنا من خلالها ترجمة سؤال الإشكالية و الإجابة عليه، مع تقديم جملة من التوصيات التي - و هذا حسب دراستنا - يمكن أن تساهم في العمل على استغلال هذه التطبيقات الإعلامية الجديدة بصورة أفضل في مجال العمل الإعلامي لضمان خدمة عمومية أحسن للجمهور. Les applications conçus pour les réseaux sociaux، est un nouveaux concept dans ce qu’on appelle communément les new media ، Non seulement dans le cadre des études scientifiques de l’information et de la communication، mais aussi dans tous ce qui entoure ce phénomène médiatique de prés ou de loin spécialement dans les concepts et le développement de la notion de media .Cela est dû d’après notre humble avis à une mauvaise prise de conscience pour mieux investir ces développements dans les rouages de l’économie et de l’information des pays arabes spécialement. Notre étude propose une analyse sur les différents avis et interprétations donnes a ce phénomène des réaux sociaux dans sa dimension historique، sociale et médiatique. Ainsi que la rection des journalistes Algériens envers cette technologie et son impacte sur leur travail en particulier sur les moyens d’acquisition et a l’accès a l’information pour bien servir leurs lecteurs. Nous avons jugé utile de donner aussi une lecture sur l’expérience de certains organes de presse et leurs façons d’adapter les applications proposées par l’NTIC. En conclusion nous avons pu dégages quelques propositions et suggestions par l’interprétation de la problématique de notre étude، en essayant de répondre au mieux aux questions posés au paravent pour bien profiter de cette technologie afin de servir au mieux l’information et le public des medias. In this study، we try to shed light on the applications designed for social media as a new concept not only within information and communication researches but also in all what surrounds this mediatic phenomenon including its concepts and developments. This is due to the lack of awareness; as a result، there are no investments in the domain of information especially in Arab countries. This research provides an analysis with different opinions and interpretations to the social media phenomenon in its historical، social، and mediatic fields. Also، we try in this study to classify the Algerians journalists view on the new media: aphenomenional application and its impact on their work acquisition giving by the end some examples of information companies that have a great deal with these technologies. As a conclusion، we can get out some proposals and suggestions by interpreting the problematic question trying to give best response to the questions posed in the introduction in order to achieve our purpose which is to serve the journalists job with these new applications.Item الشبكات الإجتماعیة الإلكترونیة و تشكیل الرأي العام في الجزائر(UB1, 2018) بضیاف, سوھیلةتهدف هذه الدراسة الى معرفة العلاقة بين الشبكات الاجتماعية الالكترونية و تشكيل الراي العام لدى الشباب الجزائري من خلال معرفة تمثلاته و استخداماته لشبكة الفايس بوك، و لقد انطلقت الدراسة من التساؤل الرئيسي التالي: ما هي العلاقة بين شبكة الفايس بوك و تشكيل الرأي العام لدى الشباب الجزائري؟ اعتمدنا في الدراسة على المنهج الوصفي و منهج تحليل الخطاب و ذلك باستخدام مجموعة من الأدوات تتمثل في الشبكة الترابطية، المقابلة نصف الموجهة، و مجموعة النقاش، و لقد طبقت هذه الأدوات على عينة تتكون من 50 مفردة من الشباب. و خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: - يتمثل الشباب شبكة الفايس بوك كوسيلة تواصل اجتماعي و ترفيه بالدرجة الأولى و يحملون نظرة متوازنة و عقلانية عن الفايس بوك؛ حيث يفرقون بين الايجابي و السلبي فيه. - يختلف استخدام الشباب لشبكة الفايس بوك وفقا للمتغيرات السوسيوديمغرافية، و يظهر الشباب بعض التغييرات في عادات و أنماط التعامل مع شبكة الفايس بوك، ترتبط بالخصائص الوظيفية التقنية للفايس بوك من جهة و تمثلاته له من جهة أخرى. - يعتبر الفايس بوك مصدرا مكملا لوسائل الإعلام التقليدية في الحصول على الأخبار حول القضايا السياسية، ماعدا في حالة الأزمات و الانتخابات، فيتحول إلى مصدر رئيس بسبب المعالجة المنحازة و نقص المعلومة في وسائل الإعلام التقليدية. - تختلف نظرة الشباب للفايس بوك كفضاء عام للنقاش و تشكيل الرأي العام وفقا للمعطيات السوسيوديمغرافية و ميول الشباب للسياسة، و لكن تميل الأغلبية إلى تأثيره المحدود في ذلك و هو ما يتوافق مع تمثلاته للفايس بوك. - بالنسبة لتملك الشباب لشبكة الفايس بوك كأداة لتشكيل الرأي العام، فإن أغلبية الشباب تميل إلى الإطلاع فقط، أي الاتجاه نحو القيمة الاستعمالية في مستويات بسيطة، و يمثل الشباب الذين لهم ميولا سياسيا الأكثر اتجاها إلى القيمة التبادلية و تملك الفايس بوك كوسيلة لإنتاج المضامين بهدف تشكيل رأي عام. The study aims to identify the relationship between electronic social networks and the shaping of public opinion among the Algerian youth through the knowledge of its representations / perceptions and uses of Facebook. The study starts up from the following main question: What is the relationship between Facebook network and the shaping of public opinion among Algerian youth? We used the descriptive approach and the discourse analysis with set of tools the Network association the interview semi-directed, group discussion. Those tools were applied on a sample of 50 young individuals. Our study concluded with a number of results/The main findings of this study are: - Algerian youth see the facebook network as a means of social communication and mainly of entertainment. They carry a balanced and rational vision about it, in which they distinguish between the positive and negative side of it. . - The youth use of the Facebook network varies according to sociodemographic variable, They shows some differences in their habits and manners in dealing with Facebook, which is related to the technical features of this network in one hand, and their conceptions in the other. - Facebook is considered as complementary source of news on political issues besides the traditional media. Except in times of crisis and elections, it turns as a major source due to the biased treatment and lack of information in traditional media. - Youth's perception of Facebook as a public space for discussion and shaping public opinion varies according to sociodemographic data and youth leanings to politics, But the majority of them believe that it has a limited influence which is correspond to their conception/ representation to Facebook. - in terms of the young people appropriation of Facebook as a tool for shaping public opinion, the majority of them tend only to see / find out what is written on Facebook. While others with more political leanings are more inclined to the exchange value, when Facebook is considered as tool for producing contents for public opinion shaping.Item مقترح مبني على التخطيط الإستراتيجي للكشف عن المتفوقين في الرياضيات في الجزائر وفق متطلبات المختصين والتلاميذ(UB1, 2020) تومي, ساميةThis study was designed to suggest a proposal based on a strategic planning in order to identify the academically excellent students in mathematics in Algeria in the light of specialists’ and students’ requirements. To realize this goal we adopted the descriptive method, as well as the foresight method, and this will serve at revealing both the learners in addition to the specialists’ needs. Moreover, we aimed at identifying the strengths and weaknesses, the opportunities, and the threats in the educational system through analyzing the ministry releases related to talent as well as educational excellence. For that and more, a foresight descriptive approach was adopted. Both qualitative and quantitative research methods were used such as: the Delphi method, the QOH (house of quality) method, and the SWOT analysis. Every method was applied on a specific sample of 33 specialists in talent and excellence on an initial level, 20 specialists in the second and the third levels, a sample of 30 high achievers in math from El Kobba secondary school, in addition to a sample of documents such as ministry releases related to talent and excellence. After data analysis, treatment, and interpretation the following results were discussed: - specialists agreed on 125 important necessary and mandatory requirements to spot valedictorians and they were organized in 7 fundamental units. - valedictorians in math agreed on 34 necessary requirements to help them discover academically excellent students in mathematics.. - both students and specialists shared some needs regarding a wide range of elements which revolved around defining legislations responsible for the process of spotting valedictorians in math identifying their main characteristics and excellence aspects. To be more specific, the following study helped in defining who a good math teacher is, what identification tools are, which identification steps and leading international experiments are better to be used for the sake of detecting math high achievers and how they can take advantages from all what is mentioned above. All in all, the latter are requirements embedded under core concepts related to: legislation, supervision, planning, efficiency, follow up, examination, globality, interaction, integration, harmony, privacy, participatory, and differentiation. - 5 factors were scored for both strengths and weaknesses, opportunities, and threats to the educational system regarding spotting high achievers in math, and that urges policy makers to clarify the weaknesses of important effect on the educational system’s low efficiency, in addition to presenting the most important available opportunities to the educational system that will play a major role implementing the strategic plan. Moreover, the findings will help in offering the needed recommendations and instructions fixing the weaknesses, putting into practice the strategic plan and strengthening the internal position of the educational system in the future. In the light of these results, a suggested proposal was build based on strategic planning, following the model of Goodstein, Nolan, Pfeiffer to reveal the academically excellent students in mathematics in Algeria covering the requirements of both specialists and high achievers. That was through shedding lights on strengths and opportunities as main basics for the suggested vision, with providing some research proposals. جاءت هذه الدراسة لتقديم مقترح مبني على التخطيط الاستراتيجي للكشف عن المتفوقين في الرياضيات في الجزائر في ضوء متطلبات المختصين والتلاميذ. ولتحقيق هذا الهدف قمنا بالاعتماد على المنهج الوصفي والمنهج الاستشرافي، وهذا للكشف عن متطلبات كل من الخبراء والتلاميذ المتفوقين في الرياضيات، وكذا لتحديد نقاط القوة ونقاط الضعف والفرص والتهديدات في المنظومة التربوية من خلال تحليل المناشير الوزارية. ولهذا الغرض تم استخدام مجموعة من الأدوات الكمية ومصفوفة أسلوب التحليل ،QOH أداة بيت الجودة ،"Delphi والكيفية، تمثلت في أسلوب "دلفي حيث طبقت كل اداة على عينة خاصة من العينات التي تم العمل معها والتي تمثلت ، "SWOT" الرباعي في عينة من المختصين والخبراء في مجالات ترتبط بالموهبة والتفوق بلغت (33) خبيرا في الجولة الأولى، و(20) خبير في كل من الجولة الثانية والثالثة، عينة من التلاميذ المتفوقين في الرياضيات بثانوية القبة للرياضيات بلغت (31) تلميذا، وعينة الوثائق التي تمثلت في المناشير الوزارية المتعلقة بالموهبة والتفوق في النظام التربوي الجزائري . وبعد معالجة وتحليل البيانات المتحصل عليها، أسفرت الدراسة على النتائج التالية: -اجمعت مطالب الخبراء على تحديد (125) مطلب ضروري للكشف عن المتفوقين، تم تحديدها في سبعة (7) محاور اساسية. - توافق التلاميذ المتفوقين في الرياضيات على تحديد (34) مطلب ضروري للكشف عن المتفوقين في الرياضيات. - تقاطعت متطلبات كل من الخبراء والتلاميذ في مجموعة كبيرة من العناصر، دارت حول تحديد التشريعات والمسؤولين عن صياغة استراتيجيات عملية الكشف عن المتفوقين في الرياضيات، وسمات المتفوق في الرياضيات وخصائص المعلم المرشح للمتفوق، ووسائل وأدوات الكشف، ومراحل الكشف، والتجارب العالمية الرائدة في الكشف عن المتفوقين في الرياضيات وكيفية الاستفادة منها. وهي عموما متطلبات متضمنة ضمن مفاهيم محورية تمثلت في التشريع، والاستشراف، والتخطيط، والفعالية، والمتابعة والتقييم، والشمولية، والتفاعل، والتكامل والانسجام، والخصوصية، والتشاركية، والتمايز. - تم تسجيل (5) عوامل لكل من نقاط القوة ونقاط الضعف والفرص والتهديدات للمنظومة التربوية فيما يتعلق بالكشف عن المتفوقين في الرياضيات، وهو ما يستدعي من متخذي القرار إيضاح نقاط الضعف ذات التأثير الهام في تدني مستوى أداء المنظومة التربوية والتي ستؤدي إلى عرقلة تنفيذ القرار الاستراتيجي، وعرض أهم الفرص المتاحة أمام المنظومة التربوية والتي ستساعد بشكل كبير في تنفيذ القرار الاستراتيجي، وكذا تقديم التوصيات والإرشادات اللازمة لمعالجة نقاط الضعف والتي ستساعد في تطبيق القرار الاستراتيجي وتقوية مركز المنظومة التربوية الداخلي في المستقبل. Goodstein, ، وفي ضوء هذه النتائج تم تصميم مقترح مبني على التخطيط الاستراتيجي وفق نموذج للكشف عن المتفوقين في الرياضيات بالجزائر في ضوء متطلبات المختصين والتلاميذ Nolan, Pfeiffer المتفوقين، وذلك من خلال اعتماد المتطلبات كمحاور رئيسية للمقترح، واعتماد نقاط القوة اولفرص كركائز أساسية للتصور المقترح، مع تقديم بعض المقترحات البحثية.Item مكانة إتفاقيات إيفيان في العلاقات الجزائرية – الفرنسية(UB1, 2021) بوقارة, عبد الرحمانشكلت اتفاقيات إيفيان حلقة مفصلية، و منعرجا حاسما في تاريخ العلاقات الجزائرية الفرنسية المعاصرة، كونها وضعت حدا فاصلا لأزيد من 132 سنة من الاحتلال الفرنسي للجزائر من جهة، و مكنت الجزائر من استرجاع سيادتها المغتصبة من جهة أخرى، لكن هذه الاتفاقيات و لئن شكلت مرتكزا مهما لبناء العلاقات المستقبلية بين البلدين، فإنها حملت في متونها جملة من التناقضات و المسائل الخلافية التي جعلت كل طرف يسارع للتخلص من التزاماته في إيفيان. ففرنسا سارعت للتراجع عن الكثير من تعهداتها و الإخلال بأخرى مباشرة بعد وقف إطلاق النار يوم 19 مارس 1962م، و بدورها عملت الجزائر على التراجع عن جملة من التزاماتها خدمة لمشروعها 1989-1962 الوطني، لكن هذا لم يمنع البلدين من توقيع المزيد من بروتوكولات التعاون فيما بين سنتي لتنظيم العلاقات الثنائية وفق مقتضيات كل مرحلة. The Evian Conventions constituted a detailed link and a critical milestone in Algeria's contemporary French relations. It has put an end to more than 132 years of French occupation of Algeria on the one hand. and enabled Algeria to regain its usurped sovereignty, but these agreements, while an important foundation for building future relations between the two countries, s obligations in Evian." France was quick to renege on many of its commitments and to breach one another immediately after the ceasefire on 19 March 1962. Algeria, in turn, has endeavoured to renege on some of its commitments to serve its national project. However, this has not prevented the two countries from signing further cooperation protocols between 1962 and 1989 to regulate bilateral relations in accordance with the requirements of each stage.