Sciences humaines
Permanent URI for this collectionhttpss://dspace.univ-batna.dz/handle/123456789/21
Browse
Browsing Sciences humaines by Subject "Adolescent"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item إستخدامات الإعلام الجديد لدى المراهقين في الجزائر(UB1, 2022) رضا, نوالتمحورت إشكالية الأطروحة المقدمة حول موضوع إستخدامات الاعلام الجديد لدى المراهقين في الجزائر من خلال التركيز البحثي عند أهم تطبيقات الميديا الجديدة عبر الوسائط المحمولة و الذكية، حيث سعينا إلى الإجابة عن التساؤل العام المتعلق بكيف يستخدم المراهقين تطبيقات الإعلام الجديد عبر الوسائط الشبكية و المحمولة خلال الحياة اليومية؟ و الذي تفرع عنه عدد من التساؤلات الفرعية التي ضبطت وفقا لأهداف البحث، كما تم اختبار مجموعة من الفرضيات البحثية التي تم انطلقنا منها لأجل بلوغ الأهداف المسطرة. تم اعتمادنا على المنهج التكاملي الذي زاوجنا فيه بين المنهجين الكيفي و الكمي وفق الأدوات المنهجية المناسبة لكليهما و المتعلقة بأداة الملاحظة العلمية بالمشاركة، أداة المجموعات البؤرية أداة الشبكة - الترابطية ، أداة المقابلة نصف الموجهة و أداة الاستبيان. و ذلك لجمع البيانات الميدانية حول عينتي - الدراسة الكيفية و التي اشتملت على 20 مراهقا موزعين عبر خمس ولايات من الوطن، تم اختيارها بناءا على أسلوب العينة الغرضية القصدية، أما اعينة الدراسة الكمية فقد بلغ عدد مفرداتها 300 مفردة تم اختيارها بناءا أسلوب العينة العشوائية العنقودية. و قد توصلت الباحثة إلى مجموعة من النتائج التي تم تفسيرها في إطار نظريتي التمثلات الاجتماعية و الاستخدامات و الإشباعات إلى جانب مجموعة من المقاربات المفسرة و منها مقاربة الانتشار، التجديد، التملك، و سوسيولوجيا الاستخدامات و التي نوجزها كالاتي: * تغلب على التمثلات الرقمية لدى المراهقين الجزائريين الدلالة الإيجابية في الوقت الذي تميل فيه إلى التجانس عموما. * لا ترتبط مستويات النفاذ الرقمي بالعوامل السوسيوديموغرافية و انما تتأثر كثيرا بالتمثلات التي يحملها المراهقين حول الوسائط التكنولوجية المحولة و الذكية و تطبيقات الميديا الجديدة. * يستبطن المراهقين الجزائريين مهارات رقمية و كفاءة عالية لإدماج التطبيقات الرقمية خلال أنشطة الحياة اليومية وفق أساليب إبداعية مميزة. * توحي أبعاد هابتوس الاستخدامات الرقمية لتطبيقات الميديا الجديدة لدى المراهقين الجزائريين بتشكل أربطة رقمية تقوم عليها الديناميات الافتراضيىة لهذه المنصات التفاعلية وفق تسلسلات فردانية جماعية، حيث يستمد الرباط الرقمي قوته من ضعف الروابط الاجتماعية الواقعية، مما يترتب عليه تمظهر جيل المراهقين كجيل يعاني إدمانا رقميا. Digital DigitalDigitalDigital addiction.addiction.addiction.addiction. addiction.addiction. * تعكس الإشباعات الرقمية المحققة لدى المراهقين الجزائريين من استخداماتهم الرقمية لتطبيقات الميديا الجديدة، الحرص الشديد على تحقيق حاجات نفسية مرتبطة أساسا بمرحلة المراهقة دون التقيد بالمعايير الاجتماعية و الثقافية و انما بالخضوع إلى رغبات الذات و شكوكها و تساؤلاتها حيث لا يتردد المراهقين الجزائريين في البحث عن إجابات لها في ظل الخيارات الممنوحة أمامهم وفق أساليب توحي باستقلالية كبيرة في إثبات هويتهم وفق المعطى التكنولوجي الرقمي و فرضها عبر الفضاءات الرقمية الشبكية أكثر من أي وقت مضى. في الأخير أوصت الباحثة بضرورة تجاوز النظرة التشاؤمية حول المعطى التكنولوجي الرقمي عموما في المجتمع الجزائري و الحرص على استثمار المهارات الإبداعية و الاستخدامات الرقمية للمراهقين الجزائريين باعتبارهم رأس مال بشري هام، في تحقيق التنمية المستدامة و أهدافها الإيجابية سيما في ظل مشاريع التحول الرقمي التي انتهجتها مؤسسات الدولة الجزائرية على غرار دول العالم. كما اقترحت الباحثة في سياق هذا البحث العلمي، تنظيم مسابقات وطنية عبر الأطوار التعليمية المختلفة لاحتضان الكفاءات من المراهقين في مجال العالم الرقمي و تطوير و دعم مهاراتهم التكنولوجية ضمن حاضنات مشاريع الإبداع الرقمية. The doctoral thesis centered on the topic of the uses of new media among adolescents in Algeria with focus on some new media application, in order to answer the general question: How adolescents use the new media applications via the networked and portable media during daily life? Depending on the integrative approach in which we paired between the qualitative and quantitative approaches according to the methodological tools: scientific observation with participation, the focus group - the associative network - the semi-directed interview and the questionnaire. In order to collect field data on the two qualitative study sample, which included 20 adolescents distributed across five states of the country, using the international sample. As for the quantitative study sample, the number was 300 adolescents, using clustered random sample. We realize some results that have been explained using the theories of social representations, uses and gratifications, as well as a set of interpretative approaches, including the approach of diffusion, innovation, appropriation, and sociology of uses, which we summarize as follows: * Overcome the digital representations of Algerian adolescents with a positive connotation while tend to be generally homogeneous. * The levels of digital access are not related to socio-demographic factors, but are greatly influenced by the representations made by adolescents about smart technology media and networked digital world applications. The Algerian teenagers aquire digital skills and high efficiency to integrate digital applications during the activities of daily life according to distinctive creative methods. The dimensions of Haptus suggest the digital uses of new media appliations among Algerian teenagers in the form of digital links on which the virtual dynamics of these interactive platforms are based on individual collective sequences, where the digital link derives its strength from the weakness of real social links. As a result, the adolescents generation appears as model of digital addiction. The digital gratifications achieved by Algerian adolescents from their digital uses of new media applications reflect the keen interest of the sample in achieving the needs of adolescents without adhering to social and cultual standards and submission to self-desires, doubts and questions that they do not hesitate to search for answers their questions with new methods that suggest with great independence in proving their identity in accordance with the digital technological data and imposing it more than ever. Finally, the researcher recommended a set of recommendations, the most prominent of which is the necessity to overcome the pessimistic view of the digital technology in general in Algerian society and to strive to invest the creative skills and digital uses of Algerian teenagers as an important human capital in achieving sustainable development and its positive goals. In the contex of this scientific research, the researcher suggests organizing national competitions across the various educational stages to embrace the competencies of adolescents in the field of the digital world, develop, and support their technological skills within the incubators of digital creativity projects.Item سلوكيات الخطر لدى المراهق في الوسط المدرسي و علاقتها بكل من المفارقة القيمية و الشعور بالإنتماء لديه(UB1, 2022) عكسه, حليمةLa présente étude portait sur Les comportements à risque de l'adolescent en milieu scolaire et son rapport au paradoxe des valeurs et au sentiment d'appartenance à celui-ci. Une étude de terrain sur un échantillon d'élèves de certaines écoles secondaires de la Wilaya de Batna. L'échantillon de l'étude était composé de (389) élèves adolescents de l'enseignement secondaire, ils ont été intentionnellement sélectionnés parmi ceux ayant des comportements à risque dans l'enseignement secondaire. Dans la présente étude, le chercheur a utilisé la méthode descriptive.Et il a utilisé les outils suivants : Formulaire de comportements à risque en milieu scolaire (préparée par le chercheur), L'échelle du paradoxe des valeurs (préparée par Abd Allatif Mouhamed Khalifa) et un questionnaire sur le sentiment d'appartenance scolaire (préparé par le chercheur) - Les résultats ont montré que les comportements à risque courants chez les élèves de l'enseignement secondaire sont : les comportements à risque liés à la santé physique, tels que les comportements alimentaires malsains (60%) et la prise de médicaments sans ordonnance (49%), suivis immédiatement par le comportement d'être en retard à l'école (56%) et intrusion de l'école (26%), qui sont des indicateurs des comportements à risque de décrochage scolaire, puis des comportements violents des élèves représentés dans les querelles avec les élèves (37%), Quant au reste des comportements, leurs taux de prévalence étaient complètement faibles. - Les différences de comportements à risque se situaient dans l'axe du tabagisme, de la santé physique, des comportements sexuels, de la violence et de l'absentéisme scolaire selon la variable sexe, alors qu'elles se situaient dans l'axe des comportements sexuels uniquement selon la filière. - Il n'y a pas de différence significative entre l'arrangement des valeurs perçues et l'arrangement des valeurs réelles chez les adolescents parce que les six premières valeurs sont les mêmes en importance et en application réelle avec seulement une différence de rangs, et la valeur de (la vie de famille) est classée première dans les deux étapes (vie de famille, humilité, beauté, honnêteté, honnêteté, ambition et réussite). - Il n'y a pas de différences entre les adolescents au niveau du paradoxe des valeurs selon la variable de sexe ou de la filière. - Le niveau d'appartenance scolaire est élevé dans l'échantillon de l'étude, avec des différences statistiquement significatives dans le niveau d'appartenance scolaire chez les adolescents ayant des comportements à risque dans l'enseignement secondaire compte tenu de la variable de genre en faveur des filles. Alors que les différences n'apparaissaient pas dans la variable de la filière. - Il existe une relation inverse entre le paradoxe des valeurs et le sentiment d'appartenance à l'école, plus le paradoxe est faible, plus le niveau d'appartenance scolaire est élevé. The current study dealt with Adolescent's risky behaviors in school and their relationship to both value paradox and feeling of belonging – A field study on a sample of pupils in certain secondary schools in Batna The study sample consisted of )389( pupils who were deliberately selected from those with dangerous behaviors in secondary school. In the current study, the researcher used the descriptive method. The following tools were used: Risk behaviours in the school environment Questionnaire prepared by the researcher, Value paradox scale (prepared by Abdul Latif Mohammed Khalifa) and the feeling of belonging to school Questionnaire prepared by researcher. The results showed that the common risky behaviors among students in secondary school are risky behaviour on physical health including unhealthy dietary behaviour (60%), taking non- prescription medication (49%), followed immediately by the behavior of being late to school (56%) and belonging to school (26%), which are the risky behavior indicators of escaping and school dropping out. As well as the violent behaviour of students in fighting with others (37%). - There are differences on risky behaviours in smoking, physical health, sexual behaviour, violence and school escape due to gender variable in favor of males, whereas there are differences in sexual behaviour only due to the study division and in favor of scientists. - The is no significant difference between the perceived value order and the realistic value order among adolescents because the first six values are the same importance and actual application with only a difference in order. The value of (family life) in the two stages are the first (family life, humility, beauty, honesty, honesty, ambition and achievement). - There are no differences between adolescents in the level of value paradox due to gender or study division. - The feeling of belonging to school is high among the sample of the study, with statistically significant differences in the level of belonging to school among adolescents with risky behaviours in secondary education due to the gender in favour of the female, while differences are not reflected in the study division. - There is an inverse correlation between the value paradox and the feeling of belonging to school, the lower level of paradox the higher the feeling of belonging to school level. تناولت الدراسة الحالية سلوكيات الخطر لدى المراهق في الوسط المدرسي و علاقتها بكل من المفارقة القيمية و الشعور بالانتماء لديه. دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ ببعض ثانويات ولاية باتنة. تكونت العينة الدراسة من (389) تلميذا مراهقا في التعليم الثانوي، تم اختيارهم بطريقة قصدية من ذوي السلوكيات الخطرة في مرحلة التعليم الثانوي. استخدمت الباحثة في الدراسة الحالية المنهج الوصفي. و استعانت بالادوات التالية: استمارة سلوكيات الخطر في الوسط المدرسي (اعداد الباحثة)، مقياس المفارقة القيمية (اعداد عبد اللطيف محمد خليفة) و استبيان الشعور بالانتماء المدرسي (اعداد الباحثة). اظهرت النتائج ان سلوكيات الخطر الشائعة عند التلاميذ في مرحلة التعليم الثانوي تمثلت في سلوك الخطر على الصحة البدنية منها السلوك الغذائي غير الصحي (60%) و تناول ادوية بدون بدون وصفة طبية (49%)، يليها مباشرة سلوك التاخر في الذهاب الى المدرسة (56%) و التسلل من المدرسة (26%)، و هما مؤشران لسلوك خطر الهروب و التسرب المدرسي، ثم كذلك سلوك العنف عند التلاميذ و المتمثل في الشجار مع التلاميذ (37%) اما بقية السلوكيات فقد كانت نسب انتشارها ضئيلة تماما. - الفروق في سلوكيات الخطر كانت محور التدخين و الصحة البدنية و السلوك الجنسي و العنف و الهروب من المدرسة تبعا لمتغير الجنس لصالح الذكور في حين انها كانت في محور السلوك الجنسي فقط تبعا للشعب و لصالح العلميين. - عدم وجود اختلاف كبير بين الترتيب القيمي المتصور و الترتيب القيمي الواقعي لدى المراهقين من باب ان القيم الستة الاولى هي نفسها في الاهمية و التطبيق الفعلي مع اختلاف فقط في المراتب كما ان قيمة (الحياة العائلية) حلت في كلى المرحلتين في المرتبة الاولى، (الحياة العائلية، التواضع، الجمال، الامانة، الصدق، الطموح و الانجاز). - لا توجد فروق بين المراهقين في مستوى المفارقة القيمية تبعا لمتغير الجنس او الشعبة. - مستوى الشعور بالانتماء للمدرسة مرتفع لدى العينة من الدراسة، مع وجود فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الشعور بالانتماء للمدرسة لدى المراهقين ذوي السلوكات الخطرة في مرحلة التعليم الثانوي في ضوء متغير الجنس لصالح الاناث، بينما الفروق لم تظهر في متغير الشعبة. - هناك علاقة عكسية بين المفارقة القيمية و الشعور بالانتماء للمدرسة فكلما كان مستوى المفارقة منخفضا كلما زاد مستوى الشعور بالانتمائ للمدرسة.