Résumé:
تدرس هذه الورقات أهم المشكلات والقضايا التي تواجه الباحثين في مجال الدراسات القرآنية سواءً من حيث المناهج من خلال التنظير أو ما يكون عند تطبيقات هذه المناهج في ظلّ ظهور مناهج دخيلة طفت على السّاحة.،..تبنّاها بعض المنتسبين للبحث العلمي حيث تلقّفوها من المستشرقين وراحوا يروّجون لها في أوساط المسلمين ،فكان لزاما على المشتغلين بالدّراسات القرآنية التّصدي لهكذا أفكار و وأدها قبل أن تستفحل في أذهان المسلمين فيتشرّبوها،ومن هذا المنطلق نحاول الوقوف على منهج من هذه المناهج وهو المنهج التاريخي،فنتعرّف عليه عن كثب ،ونقف على أركانه و أهم المنظّرين له من الباحثين المعاصرين ونأخذ بعض النماذج التطبيقية
These papers study the most important problems and issue facing researchers inthe field of Quranic studies ,whether in terms of curricula through theorizing or what happens when Applying these curricula in light of the emergence of extraneous curricula that have surfaced on The scene,adopted by some of those affiliated whith scientific research ;among Muslims and Absorb them,and from this standpoint we try identify one of these a pproaches ,which is the Historical approaches,so we get the know it closely and stand on its pillars and the most Important theorists for it among contemporary researches,and we take some application model