Dépôt DSpace/Manakin

فاعلية برنامج تدريبي تعليمي لتنمية بعض المهارات الإجتماعية لدى أطفال طيف التوحد المتمدرسين في الأقسام العادية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author صوالحي, صلاح الدين
dc.date.accessioned 2021-02-09T14:22:49Z
dc.date.available 2021-02-09T14:22:49Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/673
dc.description.abstract The current study, entitled "The effectiveness of an educational training program to develop some social skills among children of light autism spectrum taught in regular classes" aimed to achieve the following goals: • Knowing the extent of the effectiveness of the proposed program in developing some social skills among the children of light autism spectrum taught in the regular departments. • Disclosure of the effectiveness of the proposed program in developing the social skills of educated children with light autism spectrum in relation to the objective of purposeful social exchange. • Disclosure of the effectiveness of the proposed program in developing social skills among the students of the light autism spectrum who are studying with regard to the topic of requesting or avoiding social participation. • To reveal the extent of the effectiveness of the proposed program in developing social skills among schoolchildren with moderate autism spectrum in terms of how to avoid harmful social behaviors. Finally, the study yielded the following results: 1 With regard to the general hypothesis: It turned out that there are statistically significant differences between the pre and post measurements in favor of the post measurement, and also there is a significant impact of the program and from it the general hypothesis was achieved that the proposed program for developing social skills is very effective in developing some social skills among the children of the autism spectrum taught in the regular departments. 1- With regard to the first procedural hypothesis: it became clear that there are statistically significant differences between the pre and post measurements in favor of the telemetric measurement in the axis of purposeful social exchange as well as the presence of a significant effect of the program in relation to that axis. 2- As for the second procedural hypothesis: It turned out that there are statistically significant differences between the pre- and post-measurements in favor of post-measurement in the axis of requesting or avoiding social participation, as well as there is a significant impact of the program with respect to that axis. 3- As for the third procedural hypothesis: It turned out that there were no statistically significant differences between the pre and post measurements in the axis of avoiding harmful social behaviors, and that there is an average effect of the program with respect to the last axis and this may be due to the convergence of the results between the pre and post measurement. هدفت الدراسة الحالية والمعنونة ب " فاعلية برنامج تدريبي تعليمي لتنمية بعض المهارات الإجتماعية لدل أطفال طيف التوحد الخفيف المتمدرسين في الأقسام العادية " إلى تحقيق الأهداف التالية : - التعرف على مدى فعالية البرنامج المقترح في تنمية بعض المهارات الإجتماعية لدى أطفال طيف التوحد الخفيف المتمدرسين في الأقسام العادية . - الكشف عن مدى فعالية البرنامج المقترح في تنمية المهارات الإجتماعية لدى أطفال طيف التوحد الخفيف المتمدرسين فيما يخص التبادل الإجتماعي الهادف . - الكشف عن مدى فعالية البرنامج المقترح في تنمية المهارات الإجتماعية لدى أطفال طيف التوحد الخفيف المتمدرسين فيما يخص طلب أو تجنب المشاركة الإجتماعية . - الكشف عن مدى فعالية البرنامج المقترح في تنمية المهارات الإجتماعية لدى أطفال طيف التوحد الخفيف المتمدرسين فيما يخص كيفية تجنب السلوكات الإجتماعية الغير لائقة . - وقد أجريت الدراسة على عينة تكونت من (6) أطفال يعانون من إضطراب طيف التوحد الخفيف وهم متمدرسون بالأقسام العادية في المرحلة الإبتدائية تم إختيارهم بطريقة قصدية، ولإختبار فرضيات الدراسة تم تطبيق الأدوات التالية : " مقياس المهارات الإجتماعية ل "SCOTT BELLINI" المكيف حسب البيئة الجزائرية من قبل الباحثين ، وخلال هذه الدراسة تم الإعتماد على "المنهج الشبه التجريبي"، كما تم إستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS25) والإستعانة بأساليب إحصائية منها : التكرارات، النسب المئوية، المتوسط الحسابي، الإنحراف المعياري، إختبار ويلكوكسن، معادلة حجم الاثر r، معادلة نسبة الكسب المعدل لبلاك، معادلة قياس الفاعلية لماك جوجيان. وفي الأخير أسفرت الدراسة على النتائج التالية : 1- بالنسبة للفرضية العامة : إتضح أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي مما يدل على وجود أثر البرنامج المقترح على أفراد العينة ومنه تحققت الفرضية العامة. 2- بالنسبة للفرضية الجزئية الأولى: إتضح أنه توجد فروق دالة إحصائيا بين القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي في محور التبادل الإجتماعي الهادف مما يدل على وجود أثر واضح للبرنامج فيما يخص هذا المحور. 3- أما بالنسبة للفرضية الجزئية الثانية: إتضح أنه توجد فروق دالة إحصائيا بين القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي في محور طلب أو تجنب المشاركة الإجتماعية مما يدل على وجود أثر واضح للبرنامج فيما يخص هذا المحور. 4- أما فيما يخص الفرضية الجزئية الثالثة: إتضح أنه لا توجد فروق دالة إحصائيا بين القياسين القبلي والبعدي في محور تجنب السلوكات الإجتماعية الغير لائقة. . fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject برنامج تدريبي تعليمي fr_FR
dc.subject أطفال طيف التوحد الخفيف fr_FR
dc.subject المهارات الإجتماعية fr_FR
dc.subject Educational training program fr_FR
dc.subject Children with autism spectrum fr_FR
dc.subject Social skills fr_FR
dc.title فاعلية برنامج تدريبي تعليمي لتنمية بعض المهارات الإجتماعية لدى أطفال طيف التوحد المتمدرسين في الأقسام العادية fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte