Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
موفق, عبد القادر |
|
dc.date.accessioned |
2020-12-13T13:54:12Z |
|
dc.date.available |
2020-12-13T13:54:12Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/533 |
|
dc.description.abstract |
This study aimed to investigate the role of the financial control institutions in Algeria over
the financial performance of the local councils and the obstacles that impede the
implementation of the new principles of the financial control in the public sector based on
financial performance which include economy, efficiency and effectiveness, and in order to
surmount the difficulties and suggest the suitable solutions needed to overcome and handle
them.
To achieve these objectives, many visits where carried out to the different financial control
institutions, such as the “ regional chambers of the supreme court of accounts “ and the “
regional institutions of the general inspection of finance “, as well as many public
accountants in the wilaya (department) of Batna .On the other hand، the researcher also met
many members of the local councils and employees in the financial department to discuss
financial control issues.
The results of the study revealed that financial control over local councils is far beyond
expectations and there is still a lot to do. Furthermore, the results also showed that there is a
number of obstacles that impede Implementation of new financial performance control
techniques over the local councils. The most important of these obstacles is the absence of
internal control units in the local councils as well as the absence of legislative provision
under which financial performance control standards should be implemented، in addition to
failure of high financial institutions to follow up latest developments in the financial
performance control standards domain.
The study was concluded by a number of recommendations and suggestions to develop the
financial control function over the local councils as well as in the financial control
institutions themselves. The most important of these recommendations and suggestions is to
implement financial performance control standards and to handle the shortcoming in
implementing new financial control requirements through reinforcing independency of the
control institutions, enhancing personnel competence and attending audit and control in the
light of information technology. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الرقابة المالية على البلديات في الجزائر من خلال
التطرق لدور أجهزة الرقابة المالية المعنية بذلك بالإضافة إلى المعوقات التي تحول دون فعاليتها، و ذلك
لتذليل الصعوبات و وضع الحلول الكفيلة بالتغلب عليها و معالجتها و العمل على تحديثها لمواكبة
مختلف التطورات التي عرفتها الرقابة المالية في القطاع الحكومي و الوصول بها إلى تطبيق رقابة الأداء
التي تركز على تحقيق الإقتصاد و الكفاءة و الفعالية .
و لتحقيق الأهداف السابقة، اعتمدت الدراسة على بيانات تم جمعها من خلال المقابلات و
الزيارات الميدانية للبلديات المتواجدة بولاية باتنة، بالإضافة إلى الاستفسارات التي تم الحصول عليها من
خلال الزيارات الميدانية للغرف الجهوية لمجلس المحاسبة و للمديريات الإقليمية للمفتشية العامة للمالية
و العديد من المحاسبين العموميين و المراقب المالي بولاية باتنة.
و قد أظهرت نتائج الدراسة عمق الهوة المتواجدة بين واقع إدارة المال العام في البلديات و واقع
الرقابة المالية الذي تقوم به أجهزة الرقابة المالية من جهة، بالإضافة إلى الهوة بين واقع أجهزة الرقابة في
الجزائر و الدور الذي من المفروض أن تلعبه من جهة أخرى. فقد أظهرت الدراسة وجود العديد من
المعوقات التي تحول دون فعالية الرقابة المالية تمثلت أهمها في غياب النص التشريعي الذي يلزم
بتطبيق الرقابة المالية الحديثة المتمثلة في رقابة الأداء المتمثلة في الكفاءة و الفعالية و الاقتصاد
.( les trois E) قاعدة
و قد انتهت الدراسة إلى عدد من التوصيات الخاصة بتطوير العمل الرقابي على البلديات بشكل عام و
تطوير أجهزة الرقابة و البلديات بشكل خاص و ذلك لمعالجة عدم فعالية الرقابة المالية على البلديات. و
كان من أبرز هذه التوصيات خلق مصالح للرقابة الداخلية في البلديات تكون صمام أمان للرقابة
الخارجية و عونا داعما للمجالس البلدية المنتخبة التي تسير ميزانيات بالمليارات دون أن تفقه أدنى و
ابسط قواعد التسيير العمومي . كما يجب على السلطات العليا في البلاد أن تعمل على تغيير أسلوب
الرقابة المالية و تطويره و ذلك بالتركيز على م راقبة أهداف الإنفاق و نتائجه بدلا من الاهتمام بتحديد
أوجه الإنفاق و عناصره، بالإضافة إلى تعزيز استقلالية الأجهزة الرقابية و دعم الشفافية في نشر التقارير
الرقابية في ظل حتمية التحول نحو الرقابة باستخدام تكنولوجيا المعلومات . |
fr_FR |
dc.publisher |
UB1 |
fr_FR |
dc.subject |
الرقابة المالية |
fr_FR |
dc.subject |
أجهزة الرقابة |
fr_FR |
dc.subject |
الرقابة التقليدية |
fr_FR |
dc.subject |
رقابة الأداء |
fr_FR |
dc.subject |
الكفاءة |
fr_FR |
dc.subject |
الفعالية |
fr_FR |
dc.subject |
البلدية |
fr_FR |
dc.subject |
المجلس البلدي |
fr_FR |
dc.subject |
الجزائر |
fr_FR |
dc.subject |
Financial control |
fr_FR |
dc.subject |
Control institutions |
fr_FR |
dc.subject |
Taditional control |
fr_FR |
dc.subject |
Performance control |
fr_FR |
dc.subject |
Efficiency |
fr_FR |
dc.subject |
Effectiveness |
fr_FR |
dc.subject |
The municipality |
fr_FR |
dc.subject |
The municipality council |
fr_FR |
dc.subject |
Algeria |
fr_FR |
dc.title |
الرقابة المالية على البلدية في الجزائر |
fr_FR |
dc.title.alternative |
دراسة تحليلية و نقدية |
fr_FR |
dc.type |
Thesis |
fr_FR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée