Dépôt DSpace/Manakin

إستراتيجيات الإرشاد النفسي في تنمية بعض المتغيرات المساعدة على التوافق النفسي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author حواس, خضرة
dc.date.accessioned 2023-01-08T09:59:12Z
dc.date.available 2023-01-08T09:59:12Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3787
dc.description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى إنتقاء و إختبار أثر التدریب على مجموعة من إستراتیجیات الإرشاد النفسي، التي تم إنتقاؤها من اتجاهین رئیسیین في الإرشاد، و هما الاتجاه المعرفي السلوكي ل و اتجاه الإرشاد القائم على المعنى ل فكتور A.Ellis و ألبرت إلیس A.Beck أرون بیك في تنمیة الذكاء العاطفي و الدافعیة للانجاز، كمتغیرات تساعد على تنمیة ،V.Frankl فرانكل التوافق النفسي لدى طلبة الجامعة. و تم الاعتماد على المنهج التجریبي في تطبیق هذه الاستراتیجیات، و القائم على المجموعات المتكافئة ذات القیاس القبلي و البعدي، لقیاس اثر التدریب علیها، و تكونت عینة البحث من 28 مفحوصا، تم تقسیمهم إلى مجموعتین تجریبیة و أخرى ضابطة. أما بالنسبة للأدوات المستخدمة في هذه الدراسة فهي: 1- اختبار التوافق النفسي ل: هیوم بیل. 2- اختبار الدافع للانجاز ل:عبد الفتاح موسى. 3- إختبار الذكاء العاطفي من إعداد الباحثة. 4- بطاقة التقریر الذاتي من إعداد الباحثة. و قد إستغرق تطبیق الاستراتیجیات 11 جلسة بمعدل جلستین أسبوعیا وعند الانتهاء، قامت الباحثة بقیاس بعدي على المجموعتین، و أعادت تطبیق الأدوات بعد مرور شهرین من انتهاء تطبیق الاستراتیجیات، على المجموعة التجریبیة لغرض قیاس مدى استمرار أثر التدریب على الاستراتیجیات و كانت النتائج كالتالي: توجد فروق دالة إحصائیا بین المجموعة التجریبیة و المجموعة الضابطة في الذكاء العاطفي في نتائج القیاس البعدي لصالح التجریبیة. 2- توجد فروق دالة إحصائیا بین المجموعة التجریبیة و المجموعة الضابطة في الدافع للانجاز في نتائج القیاس البعدي لصالح التجریبیة. 3- توجد فروق دالة إحصائیا بین المجموعة التجریبیة و المجموعة الضابطة في التوافق النفسي في نتائج القیاس البعدي لصالح التجریبیة. 4- توجد فروق دالة إحصائیا في المجموعة التجریبیة في الذكاء العاطفي في نتائج القیاس القبلي و البعدي لصالح البعدي. 5- توجد فروق دالة إحصائیا في المجموعة التجریبیة في الدافع للانجاز في نتائج القیاس القبلي و البعدي لصالح البعدي. 6- توجد فروق دالة إحصائیا في المجموعة التجریبیة في التوافق النفسي في نتائج القیاس القبلي و البعدي لصالح البعدي . 7- لا توجد فروق دالة إحصائیا في المجموعة التجریبیة في الذكاء العاطفي في نتائج القیاس البعدي و التتبعي . 8- لا توجد فروق دالة إحصائیا في المجموعة التجریبیة في الدافع للانجاز في نتائج القیاس البعدي و التتبعي . 9- لا توجد فروق دالة إحصائیا في المجموعة التجریبیة في التوافق النفسي في نتائج القیاس البعدي و التتبعي. The study aimed at selecting and testing the effect of a specific counseling strategies training ,upon emotional intelligence and achievement motivation. These being variables hypothesized as holding a positive impact upon psychological adaptation umong university students . The adopted training strategies is a synthesis of two different theory in counseling, namely cognitive behaviour theory ,promoted by A. Beck and A. Ellis, and the theory based for meaning promoted by V.Frankl, . Testing the effect of the selected strategies training involved applying the experimental method. The procedure implied the selection from a sample of 28 people of two equivalent groups, one being experimental and the other a control group. The research tools used are : 1 - A test of psychological adaptation ( Hum, Bell) 2 – a test of achievement motivation ( Abdel fettah moussa) 3 – A test of émotionnel intelligence (designed by the researcher) 4 – Self-report card (designed by the researcher) The selected training strategies were applied during 11 sessions, with an average of two sessions per week. The researcher rated the tests results for the two groups, and renewed the measuring for the experimental group after two months of training. The results were as follow: 1 - There are statistically significant differences in the post measurement of émotionnel intelligence of the two groups, in favor to the experimental group. 2 - There are statistically significant differences in the post measurement of achievement motivation of the two groups, in favor to the expérimental group. 3 - There are statistically significant differences in the post measurement of psychological adaptation of the two groups, in favor to the experimental group. 4 - There are statistically significant differences in results of the tribal and post measurements of émotionnel intelligence in the experimental group , in favor to the post measurement. 5 - There are statistically significant differences in results of the tribal and post measurement of achievement motivation in the experimental measurement, in favor to the post measurement. 6 - There are statistically significant differences in results of the tribal and post measurement of psychological adaptation, in the expérimental measurement, in favor to the post measurement 7 - There are no statistically significant differences in results of the post and following up measurements of émotionnel intelligence in the experimental group. 8 - There are no statistically significant differences in results of the post and following up measurements of achievement motivation in the experimental group. 9 - There are no statistically significant differences in results of the post and following up measurements, of psychological adaptation in the experimental group. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject الإرشاد النفسي fr_FR
dc.subject إستراتجيات الإرشاد النفسي fr_FR
dc.subject الذكاء العاطفي fr_FR
dc.subject الدافعية fr_FR
dc.subject الدافعية للإنجاز fr_FR
dc.subject التوافق النفسي fr_FR
dc.subject التدريب fr_FR
dc.title إستراتيجيات الإرشاد النفسي في تنمية بعض المتغيرات المساعدة على التوافق النفسي fr_FR
dc.title.alternative دراسة تجريبية لقياس أثر التدريب fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte