Dépôt DSpace/Manakin

المنحى الثقافي في النقد العربي المعاصر

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author سايحي, جمال
dc.date.accessioned 2020-10-27T14:08:59Z
dc.date.available 2020-10-27T14:08:59Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://localhost/xmlui/handle/123456789/357
dc.description.abstract In his thesis, the researcher attempted to follow the articulated axes that contemporary Arab criticism went through, so he began to demystify a set of critical terms in the research entrance, then he discussed the views of Taha Hussein, Muhammad Abid Al-Jabri, Adonis, Taha Abdul Rahman and others in the first chapter, as these opinions represent the first roots For the critical practice of cultural studies, after which the researcher moved to the Western critics who established cultural criticism in his contemporary concept, then presented the ideas of Edward Said, who read the critical discourse in the post-colonial period a new reading, and the views of Abdullah Al-Thadhami, who tried to establish a critical theory of trust In Arabic, it is a substitute for classical literary criticism. Finally, the researcher tried to go beyond the theory of standing to reveal the ugliness hidden behind the texts to reach a critical conclusion that the origin in the critical process is beauty and the pursuit of textual quality, through the views of Abdullah Ibrahim, Youssef Olimat and Abdel Al-Fattah Ahmed Youssef, Abdel-Qader Al-Ribai and others. حاول الباحث في أطروحته أن يتتبع المحاور المفصلية التي مر بها النقد العربي المعاصر، فبدأ بإزالة الغموض عن مجموعة من المصطلحات النقدية في مدخل البحث، ثم قام بمناقشة آراء طه حسين ومحمد عابد الجابري وأدونيس وطه عـبـد الـرحـمـان وغـيـرهم في الـفـصـل الأول باعـتـبـار هذه الآراء تمثل الـجـذور الأولـى للممـارسـة الـنـقـدية للـدراسـات الـثـقـافية، وبـعـدهـا انـتـقـل الـبـاحث إلـى النقاد الغربيين الذين أسسوا للنقد الثقافي بمفهـومه المعـاصـر، ثـم عـرض أفـكــار إدوارد سـعـيـد الـذي قرأ الخطاب النقدي في مرحلة ما بعد الكولونيالية قراءة جديدة، وآراء عبد الله الغذامي الذي حـاول أن يؤسس لنظرية نقدية ثقافية عربية تكون بديلا عن النقد الأدبي الكلاسيكي، وأخيرا فـإن الـبـاحث حاول أن يتجاوز النظرية القائلة بالوقوف عند كشف القبحيات المخبوءة وراء الأنساق الثقافية إلـى بلـوغ نتيجة نقـدية مفـادها أن الأصل في العملية الـنـقـدية هـي الـجـمـال والسـعـي إلـى تـحـقـيـق الجـودة النصية، من خـلال آراء عـبد الله إبـراهـيـم ويـوسف عـلـيـمــات وعـبـد الـفتاح أحمد يوسف وعبد القادر الرباعي وغيرهم. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject النقد العربي المعاصر fr_FR
dc.subject التحولات النقدية fr_FR
dc.subject التحولات الثقافية fr_FR
dc.subject العولمة الثقافية fr_FR
dc.subject جماليات النقد الثقافي fr_FR
dc.subject الرقمنة fr_FR
dc.subject النص الرقمي fr_FR
dc.subject Contemporary Arab criticism fr_FR
dc.subject Monetary transformations fr_FR
dc.subject Cultural transformations fr_FR
dc.subject Cultural globalization fr_FR
dc.subject Aesthetics of cultural criticism fr_FR
dc.subject Digitization fr_FR
dc.subject Digital text fr_FR
dc.title المنحى الثقافي في النقد العربي المعاصر fr_FR
dc.title.alternative دراسة في التحولات النقدية والثقافية fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte