Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
زغاد, لزهر |
|
dc.date.accessioned |
2022-07-19T10:44:08Z |
|
dc.date.available |
2022-07-19T10:44:08Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1635 |
|
dc.description.abstract |
The thesis at hand addressed the book “The Argument in the Seven
Readings of Ibn Khalawayh,” in terms of linguistic study according to the
known levels of the lesson. This research aims to reveal Ibn Khalawayh’s
effect in monitoring the seven readings and determine the extent of the Arabic
language sophistication through the language of the Holy Koran and its
various readings. The study will then uncover several phonological,
morphological, and grammatical issues and present an in-depth study in
accordance with a methodological plan based on an analytical and
comparative approach to demonstrate Ibn Khalawayh's scientific status
among his peers and predecessors, as well as document and attribute the
Koranic readings in question to the seven readers. This research will also
draw comparisons between the words of Ibn Khalawayh and other scholars to
show the extent of knowledge and accuracy that distinguish Ibn Khalawayh in
this field of science. The thesis understudy tackled most of the phonological,
morphological, and grammatical issues in the book “The Argument” by Ibn
Khalawayh. The study concluded several results, the most important of which
are: Ibn Khalawayh is a great scholar, precise in the simplicity of the phrase.
He is of great knowledge and familiar with the issues of the science of
readings’ monitoring, free in his choices, and adopts all means of linguistic
reasoning, whether from the Qur'an or Sunnah, or the poetry of Arabs, thus
showing his value among his scholar peers. تناولت الاطروحة التي بين ايدينا كتاب: " الحجة في القراءات السبع لابن خالويه" بالدراسة اللغوية وفق مستويات الدرس المعروفة و تتجلى اهداف البحث في السعي للكشف على اثر ابن خالويه في توجيه القراءات السبعة، و الوقوف على مدى اتساع اللغة العربية من خلال الفاظ القران الكريم و قراءاتها المختلفة، و من ثم الكشف عن العديد من المسائل الصوتية و الصرفية، و النحوية و تقديم دراسة معمقة لها وفق خطة منهجية تعتمد على المنهج التحليلي و المقارن، لاظهارمكانة ابن خالويه العلمية بين اقرانه و من سبقوه من علماء توجيه القراءات المشهورين اضافة الى توثيق القراءات القرانية محل الدراسة و عزوها الى اصحابها من القراء السبع، مع محاولة عقد مقارنات بين اقوال ابن خالويه و غيره من العلماء لاظهار سعة الاطلاع و دقة العبارات التي يتميز بها ابن خالويه عن غيره، في هذا الباب من العلم. و قد تناولت الاطروحة محل الدراسة معظم المسائل الصوتية و الصرفية و النحوية في كتاب الحجة لابن خالويه و توصلت الدراسة لنتائج اهمها: ان ابن خالويه عالم فذ، دقيق العبارة على بساطتها، واسع الاطلاع محيط بمسائل علم توجيه القراءات، حر في اختياراته يعتمد كل وسائل التعليل الغوي سواء بالقران ام السنة ام اشعار العرب، لتظهر بذلك قيمته بين اقرانه من العلماء. |
fr_FR |
dc.publisher |
UB1 |
fr_FR |
dc.subject |
القراءات |
fr_FR |
dc.subject |
القراءات السبع |
fr_FR |
dc.subject |
إبن خالويه |
fr_FR |
dc.subject |
كتاب إبن خالويه: الحجة في القراءات السبع |
fr_FR |
dc.subject |
المستوى الصوتي |
fr_FR |
dc.subject |
المستوى الصرفي |
fr_FR |
dc.subject |
المستوى النحوي |
fr_FR |
dc.title |
الحجة في القراءات السبع لإبن خالويه |
fr_FR |
dc.title.alternative |
دراسة لغوية توثيقية |
fr_FR |
dc.type |
Thesis |
fr_FR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée