Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
كرارشة, فاطمة الزهراء |
|
dc.date.accessioned |
2022-06-20T09:04:02Z |
|
dc.date.available |
2022-06-20T09:04:02Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1556 |
|
dc.description.abstract |
یعتمد بقاء المنظمات الیوم على كیفیة تقبلها للتغییرات المتلاحقة ببیئة نشاطها التنظیمي
بتحسین الممارسات التنظیمیة و تعزیز القدرة التنافسیة. كل هذا یكفله الأداء المتمیز و تضمنه
خصائص المنظمة المتعلمة - منظمة الممارسة الأفضل- من خلال جملة من العوامل الحاسمة
التي ترشحها الدراسة و تبني علیها فرضیة بلوغ الأداء المتمیز.
عمدت الدراسة ل التأسیس لبنیة عوامل تمثل وصفة إرشادیة لبلوغ طموح البقاء التنظیمي
عبر الأداء المتمیز بتفعیل/تجسید خصائص منظمات التعلم، من خلال تولیفة مستلزمات حاسمة
تعنى بتغییر القناعات و القیم التنظیمیة و تبني ثقافة تنظیمیة تتقبل التغییر، تتوقعه و تحسن إدارته
من خلال قیادة تؤمن بأن القیمة المضافة للعمل في ظل رهانات المعرفة هي الرصید المعرفي
المتجدد، و بناء تصمیم تنظیمي مرن/تكیفي یتفاعل و التغیرات البیئیة بما یضمن للمنظمة البراعة
التنظیمیة، و تبني استراتجیات تسییریة تعنى بتمكین المورد البشري و تحریر طاقاته الإبداعیة. لتكون
المنظمة المتعلمة بیئة عمل ایجابیة - دعما- و خلاقة -ابتكارا- یتم فیها استخدام (استغلال) كل
الموا رد على تنوعها و تعقدها في التبادل الفعال للمعرفة بین القیادات و العاملین لبلوغ الأداء المتمیز. The survival of Organization today depends on how they accept the successive
changes in the business environment by improving organizational practices and
competitiveness. All of this is ensured by Excellence Performance guaranteed by the
characteristics of the the Learning Organization -the best practice organization- through
a number of critical factors that the suggest it by Study and on which the hypothesis of
echieving Excellence Performance is built through the philosophy of the Learning
Organization.
Through the study, a fondation of factors that represents a guiding recipe for
achieving the ambition of Organizational Survival through Excellence Performance by
activating/incarnating the characteristics of Learning Organizations through a
combination of critical requirements concerned with Changing Organizational
convictions and values and building an Organizational Culture that accepts change
anticipates and improves its management, through a Leadership that believes that added
value To work in light of the challenges of knowledge is the renewed knowledge
building a flexible/adaptive Organizational Design that interacts with environmental
changes in a way that ensures the Organizational Ambidexterity, and adopts
Management Strategies concerned with Empowering the Human Resource and
liberating its creative energies. To be the Learning Organization as a positive and
creative work environment in which all materials of their diversity and complexity are
used (exploited) in the effective exchange of knowledge between leaders and workers to
achieve Excellence performance. |
fr_FR |
dc.publisher |
UB1 |
fr_FR |
dc.subject |
المنظمة المتعلمة |
fr_FR |
dc.subject |
التعلم التنظیمي |
fr_FR |
dc.subject |
الأداء المتميز |
fr_FR |
dc.subject |
القیادة الإداریة |
fr_FR |
dc.subject |
الثقافة التنظیمیة |
fr_FR |
dc.subject |
الهیكل التنظیمي |
fr_FR |
dc.subject |
المورد البشري |
fr_FR |
dc.subject |
Learning organization |
fr_FR |
dc.subject |
Organizational learning |
fr_FR |
dc.subject |
Excellence performance |
fr_FR |
dc.subject |
Administrative leadership |
fr_FR |
dc.subject |
Organizational culture |
fr_FR |
dc.subject |
Organizational structure |
fr_FR |
dc.subject |
Human resource |
fr_FR |
dc.title |
دور المنظمة المتعلمة في تحقيق الأداء المتميز |
fr_FR |
dc.type |
Thesis |
fr_FR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée