Résumé:
يتناول هذا البحث مقارنة بين جهدي عالمين جليلين هما: البقاعي و ابن عاشور، في أحد
أهم أنواع الإعجاز البلاغي في القرآن الكريم، ألا و هو تناسب الآي و السور، من خلال كتابيهما "نظم الدرر" و "التحرير و التنوير" على التوالي، و أما عينة الدراسة فهي: من أول سورة النبأ إلى
آخر سورة الانفطار.
و لما كانت الدراسات المقارنة في مثل هذه المواضيع قائمة على تحديد مواضع الاتفاق
و الاختلاف، و الكشف عن أسباب الاختلاف، و محاولة الوصول إلى الرأي الأصوب، و كان ابن
عاشور قد اطلع على عمل البقاعي و انتقده، تعين بذلك طرح الإشكالية الآتية: إلى أي مدى
وافق ابن عاشور البقاعي في مناسبات السور الخمس الأولى من حزب (عم) أو خالفه فتمكن
بذلك من الإضافة عليه و الإتيان بما فيه مقنع؟
فجاءت هذه الدراسة من أجل معالجة تلك الإشكالية تحت عنوان: "تناسب الآيات والسور بين "نظم الدرر" و "التحرير و التنوير" لابن عاشور –دراسة مقارنة – من
سورة النبأ إلى سورة الانفطار"، و تكمن أهمية هذه الدراسة في أنها متعلقة بكلام الله تعالى،
و تدرس جانبا من جوانب إعجازه، و هو تناسب أجزائه، فتكشف عن أسراره، و ذلك في إطار علمٍ
من أشرف العلوم، و هو علم التفسير، و من أهم أهدافها إبراز مدى عناية كلا المفسرين بالمناسبات،
و جهودهما فيها. و قد جاءت في بابين و تضمن كل باب منهما فصولا.
اما الباب الأول فخصص للدراسة النظرية، و قد جاء في ثلاثة فصولٍ على النحو الآتي:
الفصل الأول في تأصيل علم المناسبات؛ و خلاصته أن علم المناسبات هو العلم الذي يوقف
به على وجوه ارتباط و علل ترتيب أجزاء القرآن الكريم وفق المصحف العثماني. و تكمن أهميته في
أن التناسب روح الكلام و وجه من أوجه إعجاز القرآن، و أن المناسبات معانٍ جليلة، و أن الجهل بها
أمر خطير ، و أن علم المناسبات كالروح لعلم التفسير، و أن فوائده غزيرة: في التفسير، و الكشف عن
الخفي من دلالات النصوص، و في الانتصار للقرآن الكريم من شبهات الطاعنين.
و كانت نشأته بنزول القرآن الكريم، فالتناسب أصل فيه، و قد أشار النبي صلى الله عليه وسلم
إلى هذا العلم، و عمل بمقتضاه الصحابة و التابعون، ليتطور عبر القرون؛ فيتناوله العلماء في كتب
علوم القرآن من باب الدفاع عن نظم القرآن، و إبراز إعجازه فيه، ثم في كتب التفسير في جميع القرآن أو معظمه لا في مواضع محدودةٍ منه، ليستقل بالتأليف بعد أن عد البحث في المناسبات
علما و نظر له في كتب علوم القرآن، فأفردت المناسبات بالتأليف من الجانب الفني أولا ثم من
الجانب النظري .
و المناسبات قسمان: الأول: مناسبات السورة الواحدة، و فيها أنواع : مناسبات الآيات آية
آية، و مناسبات مقاطع السورة، واصطلحت على النوع الأخير بمصطلح: "مناسبات نظام السورة"،
و نظام السورة هو ذلك الرباط الذي تنتظم فيه جميع أجزاء السورة الواحدة. وأما القسم الثاني من
المناسبات فهو: المناسبات بين السور، و هو الآخر ينقسم إلى قسمين: مناسبات المطالع و المقاطع،
مناسبات الموضوعات و المضامين و المقاصد، و كل قسمٍ فيه أنواع. و قد أصل العلماء لتلك الأقسام
و الأنواع بشواهد من القرآن، و قرروها بما جادوا به من فصيح الكلام.
و يكاد يحصل إجماع العلماء على تناسب الآي، و اختلفوا في تناسب السور، و يرجع
الاختلاف بنسبةٍ كبيرةٍ إلى الاختلاف في ترتيب القرآن الكريم.
و أما الفصل الثاني فمتعلق بالبقاعي و كتابه "نظم الدرر"، و خلاصته أن أبا الحسن، برهان
الدين إبراهيم بن عمر البقاعي، عالم من علماء القرن التاسع الهجري (809 ه- 885 ه)، حافظ
محقق مجاهد شامي أشعري شافعي، نشأ في أسرة متعلمة متدينة و فقيرة، في رعاية أبوين صالحين،
قبل أن يفقد أبويه و عمره لم يتجاوز الثامنة عشر، لتتوالى عليه الابتلاءات فيصبر و يحتسب، و يرد في
مقام الرد.
أكثر البقاعي من التنقل بين مصر و الشام، فطلب العلم في رحلاته و تفوق في الطلب، و من
أشهر شيوخه القاياتي و ابن حجر، و جاهد في سبيل الله و غزا و رابط تحت ظل الدولة المملوكية التي
كثرت فيها التقلبات السياسية و الاقتصادية و الاجتماعية، و في المقابل سادت فيها الثقافة الدينية،
و ازدهرت فيها الحياة العلمية، و مكن فيها للمذاهب السنية، فكان البقاعي من آثار تلك الظروف،
كما كان مسهما فيها، فجلس للتدريس و الإقراء، و تتلمذ على يديه كثير من الخلق، أكثرهم
اختصاصا به ابن قريبة المحلي، و ألف العديد من الكتب النافعة أشهرها تفسيره الموسوعي "نظم الدرر" الذي ألفه في فن قل من اعتن به من العلماء و هو الكشف عن مناسبات الآيات،
و السور، و غرضه منه بيان إعجاز القرآن، نصيحة لطلاب العلم، فكان سباقا في استيعاب
المناسبات في جميع آي القرآن و سوره، و أثنى العلماء كثيرا على هذا الكتاب. لم يكن للبقاعي منهج مطرد في التفسير في "نظم الدرر"؛ لان اصل الكتاب البحث في
المناسبات، و ما جاء فيه من التفسير فخدمة لذلك الأصل، و مع ذلك يمكن ملاحظة بعض المعالم
المنهجية في التفسير، و من ذلك: اعتماده التفسير بالمأثور و بالرأي، و عدم اقتصاره على إعادة ما
توصل إليه السابقون، و إنما جدد للأمة فهم القرآن العظيم بما يفتح الله عليه، و اتبع في تفسيره
خطوات تتناسب مع الفن الذي خصه به، من الابتداء ببيان مقصود السورة بعد ذكر اسمها، ثم
المطابقة بينهما، ثم بقية الخطوات التي صرح بها في مواضع من كتبه، و لا يقدم للسورة ببطاقة
تعريفية وافية، و له طريقة في تأويل البسملة؛ حيث يفسرها في كل سورة بما يناسب مقصودها، و أما
ألفاظ القرآن الكريم فيفسرها بحسب السياق الذي وردت فيه، و من أجل نفي الترادف التام في
ألفاظ القرآن الكريم فإنه يفسر الكلمة بكلمتين فأكثر ليظهر سر تخصيصها بموضعها.
و أما منهجه في المناسبات، فقد اهتم ببيان مناسبات أجزاء السورة الواحدة، كما اهتم
بالكشف عن مناسبات السور فيما بينها. فأما مناسبات أجزاء السورة؛ فيبحث المناسبة بين اسم
السورة و مقصودها، و له في الكشف عن مقصود السورة أسس يعتمدها، لا كما زعم بعض
الباحثين بأنه في ذلك كحاطب ليل، و يبحث البقاعي مناسبات آيات السورة في صورة مقاطع،
فيبحث مناسبات المقاطع فيما بينها، كما يبحث في مناسباتها آية آية، و من أنواع مناسبات الآي
عنده: المناسبة بين آيتين متجاورتين، و المناسبة بين آيتين غير متجاورتين، و مناسبة الآية لأكثر من
آية قبلها، فإن تعددت أوجه مناسبة الآية فإنه يذكرها جميعا، و قبل الحديث عن مناسبة آية فإنه
يمهد لها بما يدل على مناسبتها. و من مناسبات أجزاء السورة الواحدة التي يبحثها أيضا مناسبة
القصة المكررة للسورة التي أعيدت فيها.
و أما تناسب السور فيما بينها، فإنه يثبته، بالرغم من قوله إن ترتيب السور كان باجتهاد
الصحابة رضي الله عنهم، و تأول ذلك بأن اجتهادهم وافق ما في اللوح المحفوظ، و مناسبات السور
عنده قسمان: مناسبات مقاصد السور، و مناسبات مطالع و مقاطع و مضامين السور.
و أما الفصل الثالث، فمتعلق بابن عاشور و كتابه "التحرير و التنوير"، و خلاصته أن محمد
الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور، عالم من علماء القرن الرابع عشر الهجري (1296ه-1393ه)،
تونسي أشعري مالكي، من أسرة أدب و علم و جاه، نشأ في كنفها، و في
رعاية خاصة من جده للأم الشيخ العالم الوزير محمد العزيز بوعتور و من والده محمد. حفظ القرآن الكريم و تلقى مبادئ العلوم الأساسية في بيته و في المسجد المجاور له، ليلتحق
في سن الرابعة عشر بجامع الزيتونة لطلب العلم الشرعي و تأصيله، على أيدي شيوخ أجلاء، من
أشهرهم: سالم بوحاجب و عمر بن الشيخ، فبرع و تفوق في الطلب، ليتوج بعد سبع سنوات من
الطلب بشهادة التطويع، التي تخول له التدريس بالجامع. و التحق بعدها بالقسم العالي أو الدراسة
العليا لتحصيل الكمالات و التوسع في العلوم.
تولى ابن عاشور مناصب علمية كثيرة متنوعة بين التدريس و مناصب القضاء و الإفتاء، و ترقى
فيها ابتداء من التطوع بالتدريس في الزيتونة و وصولا إلى منصب شيخ الإسلام المالكي. و تتلمذ
على يديه كثير ممن صار فيما بعد عالما أو فقيها أو أديبا و من أشهرهم: ابنه محمد الفاضل بن
عاشور، و محمد الصادق بن الحاج محمود المعروف ب (بسيس).
لقد عاش ابن عاشور في عصرٍ لم يكن فيه أمر الأمة الإسلامية بيدها، إذ كان الاستعمار
الغربي هو المسيطر عليها في شتى مجالات الحياة، و ذلك ما أدى إلى ظهور حركات إصلاحية عالمية
و محلية، سعت إلى تحقيق نهضة فكرية تَسترد بها بلدان العالم الإسلامي سيادتها و تعود بها للأمة
مكانتها بين الأمم، فكان ابن عاشور من رواد الإصلاح و النهضة في بلاده تونس، و كان على
صلات وثيقة بالحركات الإصلاحية خارجها. و بعد استقلال تونس عن الاستعمار الفرنسي، تمكن
التيار العلماني من الحكم، فحارب كل مظاهر التدين في المجتمع التونسي.
إن رغبة ابن عاشور في تغيير واقع الأمة و النهضة بها تظهر جليا من خلال مؤلفاته، و من
أشهرها: تفسيره "التحرير و التنوير"، وهو الذي يقصد به تحرير معاني القرآن مما يشوبها من
الغموض و تنوير عقول الناس من خلاله، لما في القرآن من الإرشاد لمصالح الإنسان الدينية
و الدنيوية، و إصلاح حال الأمة في جماعتها و في معاملتها مع الأمم التي تخالطها، فلاشك في أن من
أهم عوامل النهوض بالأمة الفهم الصحيح للقرآن الكريم و التمسك به، و اتخاذه دستورا يحكم به،
و إن الخطأ في فهمه و تطبيقه قد يؤدي إلى انحراف الأمة عن الطريق الصحيح للحرية و التمكين في
الأرض، بحسب درجة ذلك الانحراف.
لقد اهتم ابن عاشور في تفسيره ببيان بلاغة القرآن الكريم و وجوه إعجازه، و يندرج تحت ذلك
مناسبات آياته، و مهد لتفسيره بلمحةٍ عن منهجه و اهتماماته و التزاماته فيه، ثم أعقبه بعشر
مقدمات تضمنت عرضا و تلخيصا لمباحث متعلقة بعلم التفسير و ما يتصل به من علوم القرآن، مع
ذكر آرائه فيها، تكون عونا للباحث في التفسير و تختصر له الطريق. هذا، و إن ابن عاشور يثبت التفسير بالرأي و يبيحه، و انتهجه في تفسيره، و أما التفسير بالمأثور
فقليل عنده، و حرص على التجديد في فهم معاني القرآن الكريم حتى لا يكون هناك تعطيل لفيض
القرآن الذي ما له من نفاد.
و قبل الشروع في تفسير أي سورة، فإن ابن عاشور يقدم بطاقة تعريفية وافية بالسورة، فيذكر
اسمها أو أسماءها، و نزولها، و عدد آيها، و غيرها من خصائص السور القرآنية، ثم يشرع في تفسيرها
آية آية على نمط التفسير التحليلي، و من خلال تفسيره لآيات السورة يمكن استنباط رأيه في
المقاطع التي تتألف منها السورة.
ولما كان بيان مناسبات الآيات وفق ترتيبها المصحفي من اهتمامات ابن عاشور في
تفسيره، فإنه يبتدئ عمله التفسيري ببيان مناسبة افتتاح السورة بمطلعها، و تفسير آي السورة بذكر
مناسباتها، ثم معناها إجمالا، ثم يشرح ألفاظها، و معاني التراكيب فيها، و معاني جملها إن كانت
عديدة الجمل. و لكنه لا يلتزم هذا الترتيب دائما. و لا يرى ابن عاشور البحث في مناسبات السور
لازما، و لم يكشف في تفسيره عن هذا النوع من المناسبات إلا في خمسة مواضع، و أما رأيه في
ترتيب السور هل هو بالتوقيف أم بالاجتهاد؟ فغير واضح.
و ينهى ابن عاشور عن التكلف في طلب مناسبات الآيات، و يرشد المفسر إلى الإعراض عن
الكشف عنها إذا لم يتيسر له ذلك، كما يجيز أن لا تكون للآية مناسبة ، و يعني بذلك الارتباط بما
قبلها، و حينئذ فإنه يبحث عن سبب وضعها في ذلك الموضع، و يرجع المناسبة إليه، و صرح ببعض
أسباب الوضع الممكنة و أغلبها مرتبطة بظروف النزول.
و من أنواع المناسبات التي ذكرها ابن عاشور في مقدمة تفسيره: التناسب بين آيتين
متجاورتين، و التناسب بين مقاطع السورة الواحدة، و المناسبة بين القصة و غرض السورة.
و أما الباب الثاني فخصص للدراسة التطبيقية، و هي إجراء المقارنة بين مناسبات السور
الخمس عينة الدراسة عند المفسرين، قصد الوقوف على مدى موافقة ابن عاشور للبقاعي في
مناسباتها، و مدى مخالفته له و مجيئه بما هو أكثر إقناعًا في وجوه المناسبات. و قد جاء هذا الباب في
أربعة فصول، خصص كل فصل منها لمقارنة مناسبات سورة من السور الخمس، إلا الفصل الرابع
الأخير فخصص لمقارنة مناسبات سورتين لقصرهما. خلافا للبقاعي، فلم يظهر في ذلك موافقة و لا مخالفة للبقاعي. و أما مناسبات مقاطع تلك السور،
فكلاهما بحثها، و من أصل ثلاثة و عشرين مقطعا مجموع مقاطع السور الخمس عندهما، خالف ابن
عاشور البقاعي في مناسبات خمسة عشر مقطعا، و لم يتجح في نظري قول ابن عاشور على قول
البقاعي في أي منها، فجل اختلافهما فيها من اختلاف التنوع الذي يمكن فيه الجمع بين القولين،
فجلها إضافات قيمة منه على أقوال البقاعي، في حين رجحت قول البقاعي في مقطع واحد
فقط. و أما مناسبات الآيات آية آية، فمن أصل مئة و ست و سبعين آية خالف ابن عاشور
البقاعي في مناسبات إحدى و تسعين آية، و هي الأكثر مقارنة بعدد الآيات المتفق في مناسباتها؛ إذ
بلغ عددها إحدى و خمسين آية، و كان رأي ابن عاشور أكثر إقناعا في مناسبات خمس عشرة آية،
في حين كان رأي البقاعي أكثر إقناعا في مناسبات خمس آيات، و أما بقية الآيات فجل
اختلافهما في مناسباتها من اختلاف التنوع الذي يمكن فيه الجمع بين الأقوال، و أقله مما يكتفى فيه
بجواز الرأيين، فيحتمل هذا و يحتمل ذاك.
و بذلك يتبين أن جل مخالفة ابن عاشور للبقاعي إنا هي من باب الزيادة بأوجه أخرى
محتملة للمناسبة، يمكن لمعظمها أن تجتمع مع ما قال به البقاعي. و إن من أهم أسباب اختلافهما
في المناسبات الاختلاف في تعيين جهة الارتباط، و إلا فالاختلاف في زاوية النظر بعد الاتفاق في
تعيين الجهة.
كان هذا ملخص ما جاء في البحث، و الله هو الموفق و الهادي إلى الصواب. This research deals with a comparison between the efforts of two
venerable scholars, namely: Al Beka'i and Ibn Ashour, in one of the most
important types of rhetorical miracles in the Holy Qur’an, which is the
appropriateness of the verses and the surahs, through their books “Nazm Al-
Durar” and “Al-Tahrir wa Al-Tanweer” respectively, from the beginning of
Surat Al-Naba to the end of Surat Al-Infitar.
Since the comparative studies were based on a statement of the aspects
of agreement and disagreement, detecting the reasons for the difference, and
trying to reach the right opinion, besides Ibn Ashour had seen and criticized
the work of al Beka'i, as a result; it was necessary to pose the following
problematic: To what extent did Ibn Ashour agree with al Beka'i on the
occasions of the first five surahs of Hizb (Amma) or disagree with him, so
he came up with what is convincing?
This study came to address this problematic under the title: “The
appropriateness of verses and surahs – a comparative study – from Surat
Al-Naba to Surat Al-Infitar, between “Nazm Al-Durar” of Al Beka'i and
“Al-Tahrir wa Al-Tanweer” of Ibn Ashour”. The importance of this study
lies in the fact that it is related to the word of Allah almighty, and studies
some aspects of His miraculousness, which is the appropriateness of its parts,
so it reveals its secrets within one of the most honorable sciences, which is the
science of tafseer. One of the most important objectives of this study is to
highlight the extent to which both interpreters take care of the occasions, and
their efforts in them, thus it came in two parts, and each part included
chapters.
The first part was devoted to the theoretical study, it came in three
chapters:
The first chapter is related to the science of occasions. Its summary is
that the science of occasions is the science by which the aspects of the
connection and the reasons for arranging the parts of the holy Qur’an
according to their arrangement in the Othmanic Mushaf are identified. Its
importance lies in the fact that appropriateness is the spirit of speech and one
of the aspects of the inimitability of the Qur'an, that occasions have great
meanings, that ignorance of them is a dangerous matter, in addition that
knowledge of occasions is like a soul for the science of interpretation,
moreover its benefits are abundant: in interpretation, revealing hidden
semantics of texts of holy Qur'an, and in supporting the holy Qur'an from
skeptics' suspicions. The science of occasions was with the revelation of the noble Qur’an, so
appropriateness is an origin in the Holy Qur’an. The Prophet, may God’s
prayers and peace be upon him, referred to this science and the companions
and followers worked according to it, then it developed over the centuries;
Scholars deal with it in the books of Qur’an' sciences in order to defend the
"NAZm" of the Qur’an and highlight its miraculousness in it, then in the
exegesis books in all or most of the Qur’an, not in limited places of it. After
the research on occasions was considered as a science, and was theorized in
the books of Quran' sciences, the occasions were singled out by authorship
from the practical side first and then from the theoretical side.
The occasions are of two parts: the first: the occasions of a single surah,
which have different types: the occasions of verses verse by verse and
occasions of the sections of the surah, so I used the last type with the term:
“occasions of NIZAM of the surah”, I mean by "NIZAM" of the surah the
link in which all the parts of one surah are organized. As for the second part
of the occasions, it is: the occasions between the surahs, and it is divided into
two parts: the occasions of the beginnings and the ends of the Surahs, the
occasions of topics, contents and purposes, and each part contains types. The
scholars have established these parts and types with evidence from the
Qur’an, and they have confirmed them in their words.
Scholars almost unanimously agree on the appropriateness of the verses.
They differed in the appropriateness of the surahs. The difference is largely
due to the difference in the arrangement of the Noble Qur’an.
As for the second chapter, it is related to Al Beka'i and his book “Nazm
al-Durar”, its summary is that Abu al-Hasan, Burhan al-Din Ibrahim bin
Omar Al Beka'i, was a scholar of the ninth century AH (809 AH-885 AH), a
hafiz, Mujahid , Ash’ari, Shafi’I, from the levant. He grew up in an educated,
religious, poor family and in the care of good parents before he lost them
when he was not more than eighteen, then afflictions rolled on him, so he met
them with patience.
Al Beka'i traveled a lot between Egypt and the Levant, so he sought
knowledge in his travels and excelled in demand. Among the most famous of
his sheikhs is Al-Qayati and Ibn Hajar, he struggled for the sake of God,
invaded and bonded under the shadow of the Mamluk state in which political,
economic and social fluctuations abounded. On the other hand, religious
culture prevailed, a scientific life flourished and Sunni sects were empowered
in it, consequently; Al Beka'i was one of the effects of those circumstances, as
he was a contributor to them; he sat down to teach and recite. He taught many
people; most attached to him was Ibn Quraiba Al-Mahali and he authored
many useful books, the most famous one is his encyclopedic interpretation “Nazm Al-Durar”, which he composed in an art that few scholars took care of
which is to reveal the occasions of verses and surahs. His purpose is to show
inimitability of the Qur'an, as an advice to students. He was a pioneer in
revealing the occasions in all the verses and surahs of the Qur’an. Scholars
have greatly praised his book.
Al Beka'i did not have a steady method of interpretation in “Nazm Al-
Durar”, because his book is based on a research on occasions and the
interpretation that came within it is in service of occasions. Yet some
methodological features can be noted in the interpretation including: its
adoption of the salaf' interpretation and the interpretation by opinion, not
limited to repeating what the predecessors reached, but rather he renewed the
nation's understanding of the Great Qur'an. He followed in his interpretation
steps that fit with the art that he singled out for it, starting with a statement of
what is intended by the surah after mentioning its name, then matching
between them, then the rest of the steps that he declared in places of his
books, and he does not precede his interpretation of the surah with an
adequate identification card. He has a way of interpreting the basmalah as he
interprets it in every surah in a way that suits its purpose. As for the words of
the Noble Qur’an, he interprets them according to the context in which they
are mentioned, so in order to negate the complete synonymy in the words of
the Noble Qur’an, he interprets the word with two or more words to reveal the
secret of its specification in its place.
As for his approach in the occasions, he was interested in revealing the
occasions of the parts of a single surah, as he was interested in revealing the
occasions of the surahs between them. As for the occasions of the parts of the
surah, he searches the occasion between the name of the surah and its
purpose. In revealing the purpose of the surah, he has foundations to rely on,
not as some researchers claimed that he is like a woodcutter collecting wood
at night. he searches the occasions of the verses of the surah in the form of
sections, so he searches the occasions of the sections between them, as he
searches its occasions verse by verse. Among the types of occasions of verses
in his opinion are: the occasion between two adjacent verses, and the occasion
between two non-adjacent verses also the appropriateness of the verse for
more than one verse before it. If the appropriateness of the verse is multiple,
he mentions them all, and before talking about the occasion of a verse, he
paves the way for it with what indicates its occasion. Among the occasions of
the parts of a single surah that he also discusses was: the occasion of the
repeated story for the surah in which it was repeated.
As for the appropriateness of the surahs among themselves, he proves it,
despite his saying that the order of the surahs was according to the ijtihad of
the companions, may God be pleased with them. He interpreted this as that their ijtihad agreed with what is in the saved Board, and the occasions of the
surah, according to him, are of two types: the occasions of the purposes of the
surahs, and the occasions of the beginnings, the ends and the contents of the
surahs.
As for the third chapter, it is related to Ibn Ashour and his book “Al-
Tahrir wa Al-tanwir”. Its summary is that Muhammad Al-Taher bin
Muhammad bin Muhammad Al-Taher bin Ashour, a Tunisian, Ash`ari,
Maliki scholar of the fourteenth century AH (1296 AH-1393 AH). He is from
a family of literature, knowledge and prestige. He grew up in its care, and
under the special care of his maternal grandfather, the scholar Sheikh Minister
Muhammad al-Aziz Bouattour, and from his father Muhammad.
Ibn Ashour memorized the Noble Qur’an and received the principles of
basic sciences at his home also in the mosque adjacent to his house. At the
age of fourteen, he joined the Zaytuna Mosque to seek Islamic knowledge
from eminent scholars, the most famous of them were: Salem Buhajeb and
Omar Ibn Al-Sheikh. He excelled in his studies to be crowned after seven
years of study with a certificate that authorizes him to teach at the mosque.
After that, he joined the higher department or higher study to expand in
sciences.
Ibn Ashour held a variety of scientific positions including teaching,
judiciary and fatwa positions and was promoted in them, starting from
volunteering to teach in Zaytuna till reaching the position of Sheikh al-Islam
al-Maliki. Many of those who later became a scholar, jurist or writer were
taught by him, and the most famous of them are: his son Muhammad al-Fadil
ibn Ashour and Muhammad al-Sadiq ibn al-Hajj Mahmud.
Ibn Ashour lived in an era when the Islamic nation was not free, as
Western colonialism was dominant over it. These circumstances led to the
emergence of global and local reform movements which sought to achieve an
intellectual renaissance by which the countries of the Islamic world would
regain their sovereignty and restore the nation's position among the nations.
Ibn Ashour was one of the pioneers of reform and renaissance in his country
Tunisia, he had close links with reform movements outside it. After Tunisia's
independence from French colonialism, the secular trend was able to rule, it
fought all manifestations of religiosity in Tunisian society. Ibn Ashour’s
desire to change the state of the nation and advance it is evident through his
books, the most famous is his interpretation “Al-Tahrir wa Al-Tanweer”
which is intended to liberate the meanings of the Qur’an from what is tainted
by ambiguity and enlighten people’s minds through it, for the guidance in the
Qur’an for man's religious and worldly interests, beside the reform of the
nation’s condition in its community and in its dealings with the nations it deals with since there is no doubt that one of the most important factors for
the advancement of the nation is the correct understanding of the Holy
Qur’an, its adherence to it and its adoption as a constitution by which it is
governed and the error in its understanding and application may lead the
nation to deviate from the correct path of freedom and empowerment on earth
according to the degree of that deviation.
Ibn Ashour was interested in his interpretation in explaining the
eloquence of the Noble Qur’an and the aspects of its miraculousness,
including the appropriateness of its verses, and paved the way to his
interpretation with a glimpse of his approach, interests and commitments in it,
and then followed it with ten introductions that included a presentation and a
summary of topics related to the science of tafseer and the related sciences of
the Qur’an, with a mention of his views in them, to help the researcher in
tafseer and shorten the way for him.
Ibn Ashour proves the interpretation by opinion and permits it, he used it
in his interpretation unlike the interpretation of the Salaf which has not been
adopted very much. He was keen to renew in understanding the holy Qur’an
so that there would be no stopping the flow of meanings from the Qur’an
which has no depletion.
Before proceeding to the interpretation of any surah, Ibn Ashour presents
a complete identification card of the surah, mentioning its name or names, its
descent, the number of its verses, and other characteristics of the Qur’anic
surahs then he proceeds to interpret it verse by verse; in the style of analytical
interpretation and through his interpretation of the verses of the surah his
opinion on the sections that make up the surah can be deduced.
Since explaining the occasions of the verses according to their scriptural
arrangement is one of the concerns of Ibn Ashour in his interpretation, he
begins his exegetical work by explaining the occasion of the opening of the
surah with its beginning and the interpretation of the verses of the surah by
mentioning their occasions then their overall meaning after that he explains
the words of the verses, the meanings of the structures in the verses, and the
meanings of their sentences if they are of multiple sentences. However, this
arrangement is not always adhered to. Ibn Ashour does not see research on the
occasions of the surahs as necessary, so he did not reveal in his interpretation
of this type of occasions except in five places. As for his opinion on arranging
the surahs, is it by tawqif or by ijtihad? It is not clear.
Ibn Ashour instructs the exegete to refrain from revealing occasion if it
is not easy for him to do so. He also accepts that a verse may have no
occasion, means by that the connection with what preceded it, then he searches for the reason for placing it in that position, and refers the occasion
to it, he stated some of the possible reasons most of them are related to the
circumstances of the descent.
Among the types of occasions mentioned by Ibn Ashour in the
introduction to his interpretation were: the appropriateness between two
adjacent verses, the appropriateness between the sections of one surah and the
appropriateness between the story and the purpose of the surah.
As for the second part, it was devoted to the applied study which is a
comparison between the occasions of the five surahs- the sample of the studyaccording
to the two exegetes in order to determine the extent to which Ibn
Ashour agreed with Al Beka'i on their occasions, and the extent to which he
contradicted him and coming with what is more convincing. This part came in
four chapters; each chapter was devoted to comparing the occasions of one of
the five surahs except for the last (fourth) chapter which was devoted to
comparing the occasions of two surahs due to their shortness.
Summary of chapters for this second part, that Ibn Ashour did not
discuss the occasions of the surahs among them, in contrast to Al Beka'i, so
he did not appear to agree or disagree with Al Beka'i. As for sections of those
surahs, both of them searched for their occasions. Out of twenty-three
sections- the sum of sections of the five surahs- Ibn Ashour disagreed with Al
Beka'i on the occasions of fifteen sections, I did not prefer Ibn Ashour’s
statement over Al Beka'i’s statement in any of them, Most of their differences
are from the difference of diversity in which it is possible to combine the two
sayings, most of Ibn Ashour statements are valuable additions on the sayings
of Al Beka'i. I have preferred Al Beka'i’s saying in only one section. As for
the occasions of verses, verse by verse, out of one hundred and seventy-six
verses, Ibn Ashour disagreed with Al Beka'i on the occasions of ninety-one
verses that are the most, compared to the number of verses agreed on their
occasions that reached fifty-one. The opinion of Ibn Ashour was more
convincing on the occasions of fifteen verses, while the opinion of Al Beka'i
was more convincing on the occasions of five verses. As for the rest of the
verses, the majority of their differences on their occasions are from the
difference of diversity in which statements can be combined and the least of
them is what suffices with the permissibility of the two opinions.
Thus, it becomes clear that most of what Ibn Ashour disagreed with Al
Beka'i, is a matter of adding other possible occasions, most of which can be
combined with what Al Beka'i said. And one of the most important reasons
for their differences on occasions is the difference in determining the side of
connection otherwise the difference is in the angle of view after agreement in
determining the side.
This was a summary of the research so praise be to Allah.