Dépôt DSpace/Manakin

منهج قراءة التراث البلاغي عند محمد محمد أبي موسى

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بلعمش, اليزيد
dc.date.accessioned 2021-03-30T14:51:30Z
dc.date.available 2021-03-30T14:51:30Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/928
dc.description.abstract The Arabic rhetorical production had during several centuries a major role in reading and analyzing theological letters with clarifying their aims. In this era, a lot of methods has appeared with a specific role, consequently; concepts have been enlarged, analysis methods have been increased… all that led to mixing and exchanging cultures, integrating and fusing concepts, which caused a widening in the frameworks that preserve scientific definitions among sciences and knowledge in place of acquiring richness with preserving the original personality. In this regard, Mohamed Mohamed Abu Moussa attempted to give a push to Arabic rhetoric among those modern methods to render it finally a method that has its originality by preserving its scientific bases and its ruling intellectual authority, and in the same time a modern method by enabling its scientific contents and restructuring them to guarantee the accompaniment of the era requirements. Our study of the ideas of Abu Moussa and others aims to establish a fruitful strategy of heritage reading and reproducing, considering the changes in individuals and society which demand a new treatment that differ from the existent one. لقد كان للمنجزِ البلاغي العربي على مدى عدة قرون دور فعال في قراءة الرسائلِ الكلامية و تحليلها, و توضيحِ مراميها. و في هذا العصرِ , ظهرت العديد من المناهجِ الأخرى التي رصدت الغايَة نفسها, فاتسعت المفاهيم و كثرت وسائل التحليلِ , فأدى كل هذا إلى امتزاج الثقافات و تلاقحها, و اندماج المفاهيمِ و تلاحمها, فكان من وراء ذلك تماه في الأطرِ التي تحفظ الحدود المعرِفية بين العلومِ و المعارِف , بدل أن يكون هناك ثراء و اثراء بينها مع المحافظة على شخصيتها و هويتها الأصلية . ومن هذا المنظور حاول محمد محمد أبو موسى إعطاء دفع للبلاغة العربية وسط تلك المناهجِ الحادثة لتكون في النهاية منهجا له أصالته من حيث محافظته على أسسه المعرفية و سلطاته الفكرِية التي تسيره , و منهجا حديثا من خللِ تحرِيكِ محتوياته المعرفيةِ و اعادة تنظيمها تنظيما يضمن لها مسايرة العصر و مقتضياته . و جاءت دراستنا لأفكارِ أبي موسى و أفكار غيره من أجل السعي إلى وضع استراتيجية مثمرة في قراءة التراث و إعادة إنتاجه في ضوء المتغيرات التي يشهدها الفرد و المجتمع, و التي تطلب نوعا من التعامل مغايرا لما كان مألوفا أول الأمر . fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject القراءة fr_FR
dc.subject القراءة المعرفية fr_FR
dc.subject المعرفة fr_FR
dc.subject قراءة القراءة fr_FR
dc.subject التراث fr_FR
dc.subject إعادة إنتاج التراث fr_FR
dc.subject محمد محمد أبو موسى fr_FR
dc.subject البلاغة fr_FR
dc.subject التراث البلاغي fr_FR
dc.subject Reading fr_FR
dc.subject Knowledgeable reading fr_FR
dc.subject Knowledge fr_FR
dc.subject Reading of reading fr_FR
dc.subject Heritage fr_FR
dc.subject Reproduction of heritage fr_FR
dc.subject Mohamed Mohamed Abu Moussa fr_FR
dc.subject Rhetoric fr_FR
dc.subject Rhetorical heritage fr_FR
dc.title منهج قراءة التراث البلاغي عند محمد محمد أبي موسى fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte