Résumé:
From the second half of the twentieth century,the world knew a
considerable political change.All the main alternatives of democracy were
hidden or reduced to expectional remains.The non democratic states which
survived ,at that time,claimed a false democratic appearence.and thus the
whole phenomenon of democracy expansion was stopped and the signs of its
destruction started to appear.
Because the democratic system started to face difficulties,it attempted
to find responses to the problematics raised,by having a complete review of
the constitustionnal principles of the 17 and 18th century.Then it tried to cope
with the changes occured,to have a new constitutionnal role of democracy so
as to solve the democratic crisis which resulted in non liberal democratic
systems which had to be defined and set as an alternative to the classical
democratic system.
The capacity of democracy to renew,cope and contain new social and
political realities is illustrated by the Iranian system which seems to cope with
democracy.The Iranian system known as the "ruling of the FAKIH" is now
facing a great challenge to keep with the Iranian value system of the state and
the society,on one hand ,and with democracy on the other hand. شهد العالم ابتداء من النصف الثاني من القرن العشرين، تغييرا سياسيا غير مسبوق، فجميع البدائل الرئيسية للديمقراطية كانت قد اختفت، او تحولت الى ما يوصف بالبقايا الشاذة، كما ان الدول غير الديمقراطية التي استطاعت الاستمرار او البقاء اتخذت غالبا واجهة ديمقراطية زائفة. و هكذا وصل الانتشار الشامل للديمقراطية الى التوقف و ظهرت علامات تاكلها. ان مفهوم الحكم الديمقراطي الكلاسيكي يواجه صعوبات و تحديات، مما دفع الى محاولة ايجاد اجابات عن اشكاليات المطروحة، من خلال اعادة النظر في المبادئ التاسيسية المنبعثة من القرنين 17-18 في محاولة للتجاوب مع المتغيرات الجديدة لرسم دور تاسيسي جديد للديمقراطية المحدثة بهدف ايجاد مخارج للازمة الديمقراطية التي بدورها انتجت نظما ديمقراطية غير ليبرالية، تستدعي تحديد خصائصها و تصنيفها و طرحها كبدائل للنظام الديمقراطي الكلاسيكي. ان اثبات قدرة الديمقراطية على التجدد و الانبعاث من جديد من خلال استيعاب خصائص جديدة تتناسب و الواقع الجديد نستدل على ذلك بالنموذج الايراني، الذي يمثل مثالا واضحا عن امكانية التعايش بين نظرية ولاية الفقيه و الديمقراطية، حيث تواجه ايران التحدي الكبير في محاولة التحول نحو الديمقراطية مع الابقاء على نظام القيم الذي يحكم الدولة و المجتمع في ايران.