Dépôt DSpace/Manakin

بنيات الحداثة في شعر عبدالله العشي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بن دادة, نور الهدى
dc.date.accessioned 2023-11-07T10:35:54Z
dc.date.available 2023-11-07T10:35:54Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation أطروحــة مقدمــة لنيـل شهـادة دكتـــوراه الطـور الثالــــث (ل م د) في الأدب العربــــي fr_FR
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/7296
dc.description.abstract إنّ المتأمل لتاريخ الشعر العربي الحديث والمعاصر يجد أن الكثير من محطاته التاريخية قد تأثرت بأشكال عديدة و متنوعة من الأفكار والخطابات، هذه الأخيرة ليست وليدة المجتمع العربي فقط، بل هي أفكار تأثرت بها الثقافة العربية بالثقافة الوافدة من الغرب . فال تّحول الذي أصاب الكتابة الشعرية بالخصوص والأدبية عموما في أوربا منذ العقود الماضية قد جعل الدارسين والنقاد يربطون الشعر بالتحولات الطارئة في الفكر والوعي الإنساني، وهذه التحولات هي نتيجة خلخلة حصلت في نظام الثقافة الغربية في حد ذاتها، لتعيد بلورة الخطاب الشعري وفق متطلبات الحداثة. حيث أنّ فكرة الحداثة في تمظه ا رتها المتعددة والمتنوعة، دائما ما تسعى إلى تأسيس شكل جديد من أشكال الكتابة، ومنه تكمن أهمية البحث في الاقت ا رب من هذه الفكرة ومحاولة فهم الأسس النظرية والمرجعية التي كونتها، ثم ربطها بالجانب التطبيقي على مستوى المدونة الشعرية الج ا زئرية متمثلة في دواوين الشاعر عبد الله العشي: "مقام البوح، يطوف بالأسماء، صحوة الغيم"، للنظر في مدى حضور الخطاب الحداثي في بنيات شعره، بمضامينه الفكرية وأبعاده الفلسفية والفنية. لتكون هيكلة البحث مبنية على؛ مقدمة، مدخل، خمس فصول وخاتمة، وفيها سندرس المسار الحداثي للكتابة عند الشاعر عبد الله العشي من خلال بنية اللغة، بنية الايقاع، بنية الصورة، بنية الرمز وبنية الفضاء النصي، وكذلك إب ا رز التناغم بين التجربتين الشّ عرية والصوفية عبر هذه البنيات الشعرية الخمس من منظور حداثي. The contemplator of the history of modern and contemporary Arabic poetry finds that many of its historical stations have been affected by many and varied forms of ideas and discourses, the latter is not the result of the Arab society only, but rather in ideas that affected the Arab culture with the culture coming from the West... The transformation that afflicted poetic writing in particular and literary writing in Europe in general since the past decades has made scholars and critics link poetry with the sudden changes in thought and human consciousness, and these transformations are the result of a disturbance that occurred in the system of Western culture in itself, to recrystallize poetic discourse according to the requirements of modernity. The modernity idea in its various and multiple manifestations, always seeking to establish a new form of writing forms, in which its importance to approach this idea and try to understand theoretical and reference basics that it made, then linked it to the applied side at the Algerian poetry blog level represented in Abdallah Lachi poetry collections:”Status disclosure, Roams around the names, the clouds awakening” to looking for the modernist discourse presence in his poetry structures, with its intellectual implications and its philosophical and artistic dimensions. Research based on a plan represented in; an introduction, entrance, five chapters, conclusion, in which we will study the modernist path of writing at the poet Abdallah Lachi through the language structure, rhythm structure, image structure, symbol structure and script space structure, As well as highlighting the harmony between the poetic and mystical experiences through these five poetic structures from a modernist perspective. fr_FR
dc.language.iso other fr_FR
dc.publisher Université de Batna 1 fr_FR
dc.subject عبدالله العشي fr_FR
dc.subject بنية fr_FR
dc.subject شعر fr_FR
dc.subject الحداثة fr_FR
dc.title بنيات الحداثة في شعر عبدالله العشي fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte