Dépôt DSpace/Manakin

الاستجواب البرلماني في النظام الدستوري الجزائري

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author ترفاس, نسرين
dc.contributor.author العام, رشيدة
dc.date.accessioned 2023-10-15T09:56:38Z
dc.date.available 2023-10-15T09:56:38Z
dc.date.issued 2023-06-15
dc.identifier.citation كلية الحقوق والعلوم السياسية fr_FR
dc.identifier.issn 2352-975X
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/7255
dc.description مقال منشور في المجلد 10- العدد 02 (العدد التسلسلي 27) جوان 2023 fr_FR
dc.description.abstract تنص الدساتير عادة على اختصاص البرلمان بوظيفة الرقابة على أعمال الحكومة إلى جانب وظيفته الأساسية وهي التشريع، ولاشك أن لهذه الوظيفة أهميتها فالسلطة التنفيذية تعلم مقدما أن أعمالها ستكون عرضة للرقابة البرلمانية ولهذا فهي تتوخى أن تقوم بأعمالها على أفضل وجه بصورة تستطيع معها أن تدافع عنها أمام البرلمان، وقد خولت الدساتير والنظم الداخلية للبرلمان في الجزائر العديد من الوسائل لنواب وأعضاء البرلمان بهدف القيام بمهمة الرقابة ومن بين هذه الوسائل حق توجيه الاستجواب للحكومة أولأحدأعضائهالمحاسبتهم في كل مايدخل في مجال اختصاصهم، وبما أن الاستجواب يحمل في طياته معنى الاتهام والمحاسبة لأعمال الحكومة فقد يؤدي إلى طرح الثقة من الحكومة برمتها أو من أحدالوزراء وهو ما نهدف إلى معالجته من خلال طرح الإشكالية التالية، كيف يمارس البرلمان الجزائري رقابته على أعمال الحكومة وفقا لآلية الاستجواب التي كفلها له المؤسس الدستوري؟ وسنجيب على هاته الإشكالية من خلال اعتمادنا على المنهج الوصفي.Constitutions usually state the parliament’s function of oversight over government activities in addition to its main function, which is legislation, there is no doubt that this function has big importance as the executive authority knows in advance that all its works will be vulnerable to parliament oversight. Thus, the government makes sure to do its work the best way possible, as it will defend it before the parliament. Constitutions and parliamentary rules of procedure in Algeria have authorized many means for deputes and members of the parliament in order to carry the task of oversight, one of which is the right to interrogate the government or one of its members to hold them accountable for anything related to their field of specialty. Since the interrogation holds in a certain meaning of accusation and accountability for the actions of the government, it may lead to the censuring of government or one of the ministers (through the no confidence motion). Which is what we are aiming to address through the following problematic: How does the Algerian parliament exercise oversight on government actions through the mechanism of interrogation guaranteed by the constitutional founder? We will answer this problematic by relying on the descriptive approach. fr_FR
dc.language.iso other fr_FR
dc.publisher جامعة باتنة1 الحاج لخضر fr_FR
dc.relation.ispartofseries 27;المجلد 10- العدد 02
dc.subject الرقابة البرلمانية fr_FR
dc.subject الاستجواب fr_FR
dc.subject مسؤولية الحكومة fr_FR
dc.subject طرح الثقة fr_FR
dc.title الاستجواب البرلماني في النظام الدستوري الجزائري fr_FR
dc.title.alternative Parliamentary interrogation in the Algerian constitutional system fr_FR
dc.type Article fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte