Dépôt DSpace/Manakin

(دراسة ميدانية ببعض متوسطات ولاية باتنة)مستوى إدراك أساتذة مادة الرياضيات لفعالية استخدام استراتيجية التعلم التعاوني

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بن فليس, كريمة
dc.contributor.author بن فليس, خديجة
dc.date.accessioned 2023-07-10T09:58:18Z
dc.date.available 2023-07-10T09:58:18Z
dc.date.issued 2023-06
dc.identifier.issn 2602-554x
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/6502
dc.description مخبر الدراسات النفسية في الوسط العقابي fr_FR
dc.description.abstract تهدف الدراسة الحالية التعرف على مستوى إدراك أساتذة مادة الرياضيات لاستراتيجية التعلم التعاوني، ولتحقيق أغراض البحث قامت الباحثتان بتصميم استبيان يتكون من 39 بندا، الذي طبق على عينة مختارة من أساتذة مادة الرياضيات لولاية باتنة والمؤلفة من 70 أستاذ وأستاذة ممن يزاولون مهنة التدريس بإحدى متوسطات ولاية باتنة. استخدمت الباحثتان الأساليب الاحصائية التالية: النسب المئوية، الإنحراف المعياري، تحليل التباين. وانتهت الدراسة إلى ما يلي: مستوى إدراك أساتذة الرياضيات في التعليم المتوسط لاستراتيجية التعلم التعاوني كان بنسبة مرتفعة . توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة الرياضيات في مستوى الإدراك لاستراتيجية التعلم التعاوني في ضوء متغير الخبرة. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة الرياضيات في مستوى الإدراك لاستراتيجية التعلم التعاوني في ضوء متغير التخصص الدراسي للأستاذ The current study aims to identify the level of consciousness of mathematics teachers for cooperative learning strategy to achieve the purposes of this research; the researcher designed a questionnaire consisting of 39 items, which was applied to a randomly selected sample of mathematics teachers of Batna state and which consists of 70 teachers; who are still practicing the teaching profession in one of the intermediate schools in Batna The researcher used the following statistical methods: Percentages, standard deviation, contrast analysis.The search ended up to the following results: The level of consciousness of mathematics teachers in intermediate education for cooperative learning strategy was with high rate. There are statistically significant differences among math teachers in the consciousness of learning strategy in light of variable experience. There are statistical differences among math teachers in the consciousness learning strategy in light of the variable of the teacher’s academic specialization. fr_FR
dc.description.sponsorship مخبر الدراسات النفسية في الوسط العقابي fr_FR
dc.language.iso other fr_FR
dc.publisher -جامعة باتنة 1 الحاج لخضر -الجزائر fr_FR
dc.relation.ispartofseries 08;01
dc.subject الإدراك fr_FR
dc.subject أستاذ الرياضيات fr_FR
dc.subject Consciousness fr_FR
dc.subject math teacher fr_FR
dc.title (دراسة ميدانية ببعض متوسطات ولاية باتنة)مستوى إدراك أساتذة مادة الرياضيات لفعالية استخدام استراتيجية التعلم التعاوني fr_FR
dc.title.alternative The consciousness level of mathematics teachers for an effective use of collaborative learning strategy (A field study in some schools of Batna province) fr_FR
dc.type Article fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte