Dépôt DSpace/Manakin

اليقظة العقلية وعلاقتها بالهيمنة الدماغية لدى تلاميذ سنة ثالثة علوم تجريبية دراسة ميدانية بثانويات مدينة أفلو-

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author مأمون, عبد الكريم
dc.contributor.author خثيري, فاطمة
dc.date.accessioned 2023-07-09T10:58:37Z
dc.date.available 2023-07-09T10:58:37Z
dc.date.issued 2023-06
dc.identifier.issn 2602-554x
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/6489
dc.description مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف المجلد 08 العدد 01 fr_FR
dc.description.abstract هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة طبيعة العلاقة بين اليقظة العقلية والهيمنة الدماغية لدى تلاميذ السنة ثالثة علوم تجريبية بمدينة أفلو، وكذلك تحديد مستوى اليقظة العقلية لدى التلاميذ والتعرف على النمط السائد من أنماط الهيمنة الدماغية، والكشف عن الفروق الفردية في اليقظة العقلية والهيمنة الدماغية بين الجنسين، تم الإعتماد على المنهج الوصفي في الدراسة، وتم إجراء الدراسة على عينة إستطلاعية قوامها (30) تلميذ، وعينة أساسية قوامها(72)تلميذ، كما إستخدمنا في الدراسة مقياس اليقظة العقلية ل*أحلام عبد الله(2013)*، ومقياس الهيمنة الدماغية لنيد هيرمان(2002)وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية: -توجد علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين اليقظة العقلية والهيمنة الدماغية لدى تلاميذ السنة ثالثة شعبة علوم تجريبية بمدينة أفلو. -أشارت النتائج إلى وجود مستوى مرتفع من اليقظة العقلية لدى تلاميذ السنة ثالثة شعبة علوم تجريبية بمدينة أفلو. - النمط السائد من أنماط الهيمنة الدماغية هو نمط الأيسر (B) لدى تلاميذ السنة ثالثة شعبة علوم تجريبية بمدينة أفلو. The current study aimed to know the nature of the relationship between mental alertness and brain dominance among students of the third year of experimental sciences in Aflou city, as well as to determine the level of mental alertness among students and to identify the dominant pattern of brain dominance patterns, and to reveal individual differences in mental alertness and brain dominance between the sexes. The descriptive approach was relied on in the study. The study was conducted on an exploratory sample of (30) students, and a basic sample of (72) students. We also used in the study the mental alertness scale of * Ahlem Abdullah (2013)*, and the brain dominance scale for * Ned Hermann (2002)* The study concluded the following results: -.There is a statistically significant correlation between mental alertness and cerebral dominance among students of the third year, experimental sciences division, in Aflou. .The results indicated a high level of mental alertness among students of the third year, Experimental Sciences Division, in Aflou. .The dominant pattern of brain dominance patterns is the left pattern (B) among students of the third year of the Experimental Sciences Division in Aflou City. fr_FR
dc.description.sponsorship مخبر الدراسات النفسية في الوسط العقابي fr_FR
dc.language.iso other fr_FR
dc.publisher -جامعة باتنة 1 الحاج لخضر -الجزائر fr_FR
dc.relation.ispartofseries 08;01
dc.subject علوم تجريبية fr_FR
dc.subject ثالثة ثانوي fr_FR
dc.subject الهيمنة الدماغية fr_FR
dc.subject اليقظة العقلية fr_FR
dc.title اليقظة العقلية وعلاقتها بالهيمنة الدماغية لدى تلاميذ سنة ثالثة علوم تجريبية دراسة ميدانية بثانويات مدينة أفلو- fr_FR
dc.title.alternative Mental alertness and its relationship to brain dominance among third-year experimental science students A field study in Aflou high schools fr_FR
dc.type Article fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte