Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
دريسي, سليم |
|
dc.contributor.author |
شعباني, عزيزة |
|
dc.date.accessioned |
2023-06-06T09:48:31Z |
|
dc.date.available |
2023-06-06T09:48:31Z |
|
dc.date.issued |
2022-12 |
|
dc.identifier.issn |
2602-554x |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/5910 |
|
dc.description |
مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف المجلد 07 العدد 03 |
fr_FR |
dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمين كتاب علوم الطبيعة والحياة للسنة الثالثة من التعليم المتوسط للذكاءات المتعددة في ضوء نظرية Gardner ، ولتحقيق هدف الدراسة اعتمد الباحثان المنهج الوصفي باتباع أسلوب تحليل المحتوى معتمدان وحدة الفكرة كوحدة تسجيل أو عد لقياس وعد مؤشرات أنواع الذكاءات المتعددة من خلال إستمارة التحليل، حيث أعدت أداة الدراسة (إستمارة التحليل) وفقا لتصنيف وتعريف "جاردنر" للذكاءات المتعددة، بعد التحقق من أداة التحليل وكذا صدق وثبات التحليل، توصل الباحثان إلى النتائج التالية:- نسبة تضمين الذكاءات المتعددة في محتوى كتاب علوم الطبيعة والحياة للسنة الثالثة من التعليم المتوسط بلغت 59.78℅، وهي أقل من النسبة المحكية التي حددها الخبراء والبالغة 70℅، مما يدل على وجود نقص في تضمين الذكاءات التسعة في محتوى الكتاب محل الدراسة.- حصل الذكاء الطبيعي على أعلى نسبة من تكرار مؤشراته التي قدرت ﺑ 46.47%، ولم تتجاوز نسب تكرار مؤشرات الذكاء المكاني البصري والذكاء اللفظي اللغوي والذكاء المنطقي الرياضي 15%، في حين لم تتعدى نسب وجود مؤشرات باقي الذكاءات 10%. - حصلت فقرة (تمييز الكائنات الحية وغير الحية) في الذكاء الطبيعي على أعلى نسبة تكرارات، وتليها فقرة (معرفة خصائص الكائنات الحية وغير الحية) في الذكاء الطبيعي، ثم تليها فقرة (استخدام اللغة بهدف التفسير والتوضيح) في الذكاء اللفظي اللغوي، وقد أهمل محتوى الكتاب 37 فقرة حيث لم تحصل على أية تكرارات.This study aims to reveal the extent to which the book of natural and life sciences for the third year of middle school includes multiple intelligences in the light of Gardner's theory, and to achieve the goal of the study, the researchers adopted the descriptive approach by following the content analysis method, relying on the idea unit as a recording or counting unit to measure and count the indicators of multiple types of intelligences through the analysis form, where the study tool (analysis form) was prepared according to the classification and definition of "Gardner" for multiple intelligences. After verifying the analysis tool as well as the validity and consistency of the analysis, the researchers came to the following conclusions: - The percentage of inclusion of multiple intelligences in the content of the book of natural and life sciences for the third year of middle school amounted to 59.78%, which is lower than the spoken percentage of 70%, which indicates a lack of inclusion of the nine intelligences in the content of the book under study. - Naturalistic intelligence obtained the highest percentage of frequencies of its indicators, which was estimated at 46.47%, and the repetition rates of indicators of visual spatial intelligence, verbal linguistic intelligence and mathematical logical intelligence did not exceed 15%, while the percentages of indicators of the rest of the intelligences did not exceed 10%. - A paragraph (distinguishing living and non-living organisms) in naturalistic intelligence received the highest percentage of repetitions, followed by a paragraph (knowing the characteristics of living and non-living organisms) |
fr_FR |
dc.description.sponsorship |
مخبر الدراسات النفسية في الوسط العقابي |
fr_FR |
dc.language.iso |
other |
fr_FR |
dc.publisher |
-جامعة باتنة 1 الحاج لخضر -الجزائر |
fr_FR |
dc.relation.ispartofseries |
07;03 |
|
dc.subject |
الذكاءات المتعددة Gardner نظرية |
fr_FR |
dc.subject |
كتاب العلوم |
fr_FR |
dc.subject |
تحليل المحتوى |
fr_FR |
dc.title |
الذكاءات المتعددة في مادة علوم الطبيعة والحياة. دراسة تحليلية لمحتوى كتاب العلوم للسنة الثالثة من التعليم المتوسط. |
fr_FR |
dc.title.alternative |
Multiple intelligences in nature and life sciences. Analytical study of the content of the science textbook for the third year of middle school. |
fr_FR |
dc.type |
Article |
fr_FR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée