Dépôt DSpace/Manakin

إدارة التغيير في مؤسسات التعليم العالي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بوطبة, نور الهدى
dc.date.accessioned 2021-01-04T09:35:27Z
dc.date.available 2021-01-04T09:35:27Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/587
dc.description.abstract This study aimed to provide a model for change management based on the outcome of tracing the application of the LMD reform in Algerian universities. The study is based on deductive approach, using the questionnaire as an essential tool in data collection: one questionnaire addressed to a sample of 790 teachers, and another addressed to sample of 51 administrators. It has been used several statistical methods to analyze the data collected, such as frequencies, percentages, Alpha Cronbach test, averages, standard deviations, multiple linear regression, t-test, test (F ), Scheffe test, LSD test, to access in the end to many results, most notably the presence of a statistically significant effect when the moral level of 0.05 along with cognitive impairment to accept reform, and the appropriateness of reform, to achieve the goals of reform from the viewpoint of teachers. The variable Reform was the most influential in the achievement of its objectives, and the presence of a statistically significant effect when the moral level of 0.05 for each of the practice of monitoring and evaluation of the management of change, and the appropriateness of reform, to achieve the goals of reform from the perspective of administrators, where the practice of monitoring and evaluation of the most influential variable, was also recorded statistical differences in the answers of respondents about some axes study attributed most of the demographic variables listed in the questionnaire. the axes of the study shows that there are still resistant to change toward LMD of both teachers and administrators where their answers ranged around the axis between accept reform medium to low, was more cognitive side aspects resistance, as a large segment of people still believe that the system is appropriate for LMD Algerian environment, and stressed the majority of respondents from both samples weakness achieve the results of this reform, also scored big in the absence of exercise aspects of change management, to be in the last exit model for managing change in higher education institutions to take into account the existing models and take into account the nature of the Algerian environment through the results of the field study, brought together form ten integrated measures to deliver change to the desired results, as has been giving some of the recommendations focus on the practice of the foundations of the proposed change management, either currently or in the future reforms. هدفت هذه الدراسة الى الخروج بنموذج لإدارة التغيير يستند على البيانات المحصلة من تتبع تطبيق إصلاح ل.م.د في الجامعات الجزائرية، حيث تم الاعتماد على المنهج الاستنباطي، واستخدام الاستبيان كأداة أساسية في جمع البيانات، وذلك بتصميم استبيانين: واحد موجه لعينة أعضاء هيئة التدريس، والتي بلغت 790 مفردة، واستبيان موجه لعينة الاداريين البالغة 51 مفردة. وقد استخدمت العديد من الاساليب الاحصائية لتحليل البيانات المجمعة، منها التكرارات والنسب المئوية، اختبار ألفا كرونباخ، المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، الانحدار الخطي المتعدد، اختبار (ت)، اختبار (ف)، اختبار، Scheffe اختبار L.S.D . ليتم في النهاية التوصل الى العديد من النتائج، ابرزها وجود تأثير ذو دلالة احصائية عند مستوى معنوية 0.05 للجانب الادراكي لتقبل الاصلاح، وملاءمة الاصلاح، على تحقيق أهداف الاصلاح من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، ووجود تأثير ذو دلالة احصائية عند مستوى معنوية 0.05 لكل من ممارسة المتابعة والتقييم من إدارة التغيير، وملاءمة الاصلاح، على تحقيق أهداف الاصلاح من وجهة نظر الاداريين، كما تم تسجيل فروق احصائية في اجابات المبحوثين حول بعض محاور الدراسة تعزى لمعظم المتغيرات الديمغرافية المذكورة في الاستبيان. كما اتضح من خلال محاور الدراسة أنه لا تزال توجد مقاومة للتغيير تجاه ل.م.د لدى كل من اعضاء هيئة التدريس والاداريين حيث تراوحت اجاباتهم حول محور تقبل الاصلاح بين متوسطة الى منخفضة، وقد كان الجانب الادراكي اكثر الجوانب مقاومة، كما لا تزال شريحة واسعة من المبحوثين يرون بأن نظام ل.م.د غير ملائم للبيئة الجزائرية، وأكد أغلبهم ضعف تحقيق نتائج هذا الاصلاح، كما سجل غياب كبير في ممارسة جوانب إدارة التغيير. ليتم في الأخير الخروج بنموذج لإدارة التغيير في مؤسسات التعليم العالي يأخذ بعين الاعتبار النماذج الموجودة ويراعي طبيعة البيئة الجزائرية من خلال نتائج الدراسة الميدانية، وقد ضم النموذج عشر إجراءات متكاملة لإيصال التغيير الى النتائج المرجوة منه. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject التغيير fr_FR
dc.subject إدارة التغيير fr_FR
dc.subject الإصلاح fr_FR
dc.subject نظام ل.م.د fr_FR
dc.subject الجامعات الجزائرية fr_FR
dc.subject Change fr_FR
dc.subject Change management fr_FR
dc.subject Reform fr_FR
dc.subject LMD system fr_FR
dc.subject Algerian universities fr_FR
dc.title إدارة التغيير في مؤسسات التعليم العالي fr_FR
dc.title.alternative نحو نموذج مقترح لتنفيذ الإصلاحات الجامعية fr_FR
dc.title.alternative دراسة حالة تطبيق إصلاح ل.م.د في عينة من الجامعات الجزائرية fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte