Dépôt DSpace/Manakin

الأساليب الإقناعية في مواقع التواصل الإجتماعي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author مزيان, أمينة
dc.date.accessioned 2020-12-16T14:51:46Z
dc.date.available 2020-12-16T14:51:46Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/555
dc.description.abstract This study - covered the persuasive methods in social networking sites - aims at an analytical study of the health contents of the “Web Teb" page via the Facebook network; And to know the importance of persuasion and its role in the health field. Knowing that we live in an era in which technology is used to persuade individuals to change their attitudes and behaviours, which is known as persuasive technology; That is why the importance of this study lies in knowing how to build rhetorical persuasion of the verbal and formal contents of the "Web Teb" page, to start from the following main problematic: What are the most important persuasive methods adopted in the Facebook network, in relation specifically to the health contents of the “Web Teb” page? To answer this complex problematic, the researcher relied on the content analysis method, using the technique of the content analysis form available on websites, as a tool to collect data, to reach the following most important results: - The "Web Tab" page is considered one of the most important Arabic health, educational and awareness pages. It is characterized by speed in updating, as it is characterized by the diversity of its publications and scientific health topics, with attractive graphic design characteristics, which increases the quality of the page in itself, which may attract More visitors and users; The "Web Teb" page employs a variety of persuasive solicitations on the "Facebook" network, between intimidating, mental and emotional persuasions. However, intimidation appeals ranked first compared to the rest of the persuasions. The "Web Teb" page uses the scientific methods of the persuasive process in its publishing of health issues on Facebook. - The most popular journalistic templates that use persuasive methods in the "Web Teb" page are guidance through repetition and diversification. - Counselling is the most widely used template in the "Web Teb" page, through slogans and symbols for emotional appeal. - The most used template for intimidating appeals is in the "Web Teb" page, the article through warning and intimidation. - The most used journalistic template for mental appeals in the "Web Teb" page, the article by providing definitions of scientific concepts. تناولت الدراسة الحالية موضوع الاساليب الاقناعية في مواقع التواصل الاجتماعي دراسة تحليلية للمضامين الصحية لصفحة "ويب طب" عبر شبكة الفايسبوك؛ و تهدف هذه الدراسة الى معرفة اهمية الاقناع و دوره في المجال الصحي. مع العلم اننا نعيش في عصر استخدمت فيه التكنولوجيا لاقناع الافراد لتغيير اتجاهاتهم و سلوكياتهم وهو ما يعرف بالتكنولوجيا المقنعة؛ لهذا تنبع اهمية هذه الدراسة في معرفة كيفية بناء الاقناع للمحتويات اللفظية و الشكلية لصفحة "ويب طب"، منطلقة من التساؤل الرئيس الاتي: ما هي الاساليب الاقناعية المعتمد عليها في شبكة الفايسبوك بالنسبة للمضامين الصحية في صفحة ويب طب؟ و للاجابة على هذه الاشكالية اعتمدت الباحثة على منهج تحليل المضمون، مستخدمة تقنية استمارة تحليل المحتوى المتاح على المواقع الالكترونية، كاداة لجمع البيانات، لتتوصل الى اهم النتائج الاتية: - تعتبر صفحة "ويب طب" من الصفحات الصحية العربية، التعليمية التثقيفية التوعوية، و السريعة التحديث، بحيث تتميز بتنوع منشوراتها و مواضيعها الصحية العلمية، ذات خصائص تصميمية جرافيكية جذابة، و هو الذي يزيد من جودة الصفحة في حد ذاتها، الامر الذي قد يستقطب زوارا و مستخدمين اكثر؛ - توظف صفحة "ويب طب" استمالات اقناعية متنوعة عبر شبكة "الفايسبوك"، بين استمالات تخويفية، استمالات عقلية و استمالات عاطفية، الا ان استمالات التخويف احتلت المرتبة الاولى مقارنة ببقية الاستمالات. تستخدم صفحة "ويب طب" الاساليب العلمية للعملية الاقناعية في نشرها للمواضيع الصحية عبر شبكة الفايسبوك. - اكثر القوالب الصحفية التي تستخدم الاساليب الاقناعية في صفحة "ويب طب" هو الارشاد من خلال التكرار و التنويع. - الارشاد اكثر القوالب الصحفية اعتمادا في صفحة "ويب طب" من خلال الشعارات و الرموز بالنسبة للاستمالات العاطفية. - اكثر القوالب الصحفية استخداما لاستمالات التخويف في صفحة "ويب طب"، المقال من خلال التحذير و التخويف. - اكثر القوالب الصحفية استخداما للاستمالات العقلية في صفحة "ويب طب"، المقال من خلال تقديم تعاريف للمفاهيم العلمية. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject الأساليب الإقناعية fr_FR
dc.subject مواقع التواصل الإجتماعي (فايسبوك) fr_FR
dc.subject التثقيف الصحي fr_FR
dc.subject صفحة ويب طب fr_FR
dc.subject Persuasive methods fr_FR
dc.subject Social networking sites (Facebook) fr_FR
dc.subject Health education fr_FR
dc.subject "Web Teb" page fr_FR
dc.title الأساليب الإقناعية في مواقع التواصل الإجتماعي fr_FR
dc.title.alternative دراسة تحليلية للمضامين الصحية لصفحة "ويب طب" عبر شبكة الفايسبوك fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte