Dépôt DSpace/Manakin

دور السياسات الترويجية في تسويق المنتجات الإلكترونية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author عبدو, عيشوش
dc.date.accessioned 2020-12-13T14:08:01Z
dc.date.available 2020-12-13T14:08:01Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/534
dc.description.abstract The main objective of this study presents on identifying the role of promotional policies, with its five various elements, which can play in the marketing of electronic products, through knowing the perceptions of individuals working in institutions under consideration, about the fact of practicing such policies in their institutions, and its impact on the evolution of market shares and sales growth, in addition to test differences in these perceptions depending on their personal characteristics differences. It has been relying on the questionnaire, to achieve this goal, as a key tool to collect data from eight Algerian institutions; its main activity is to provide electronic products. Where the questionnaire was distributed to marketing department or commercial department’s employees, to reach the study sample size 68 individuals. Where data collection and analysis and test hypotheses had done using SPSS program, which helped to use a combination of statistical methods such: averages, multiple regression, analysis of variance, correlation matrix, etc… Where the study leads to several conclusions, notably there is statistically significant effect of personal selling and public relations on the marketing activity including its two dimensions, market share and sales, in addition to the presence of statistically significant differences for respondents’ perceptions on certain themes of study due to some personal variables: age and function. تمثل الهدف الأساسي لهذه الدراسة في التعرف على الدور الذي يمكن أن تلعبه السياسات الترويجية، بمختلف عناصرها الخمسة، في تسويق المنتجات الإلكترونية. وذلك من خلال معرفة تصورات الأفراد العاملين بالمؤسسات محل الدراسة حول واقع ممارسة هذه السياسات بمؤسساتهم، وأثر ذلك على تطور حصصهم السوقية ونمو مبيعاتهم، بالإضافة إلى اختبار الفروق في تلك التصورات تبعا لاختلاف خصائصهم الشخصية. وقد تم الاعتماد لتحقيق هذا الهدف على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات من ثماني مؤسسات جزائرية تمثل نشاطها الرئيسي في تقديم منتجات إليكترونية، تم فيها توجيه الاستبيان إلى العاملين في مصلحة التسويق أو في المصلحة التجارية تحرزا لعدم امتلاك بعضها لمصلحة خاصة بالتسويق، ليصل بذلك حجم عينة الدراسة إلى 86 مفردة، الذي ساعد على استخدام ،spss حيث تم في ضوء ذلك جمع وتحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام برنامج مجموعة من الأساليب الإحصائية على غرار: المتوسطات، الانحدار المتعدد، تحليل التباين الأحادي، مصفوفة الارتباط...، حيث توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود أثر ذو دلالة إحصائية لكل من البيع الشخصي والعلاقات العامة على النشاط التسويقي ببعديه: الحصة السوقية والمبيعات، إضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات المبحوثين حول بعض محاور الدراسة تعزى إلى بعض المتغيرات الشخصية وهي: السن والوظيفة. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject الترويج fr_FR
dc.subject الإتصالات التسويقية المتكاملة fr_FR
dc.subject الأداء التسويقي fr_FR
dc.subject المنتج fr_FR
dc.subject Promotion fr_FR
dc.subject Integrated marketing communications fr_FR
dc.subject Marketing performance fr_FR
dc.subject Product fr_FR
dc.title دور السياسات الترويجية في تسويق المنتجات الإلكترونية fr_FR
dc.title.alternative دراسة ميدانية للصناعات الإلكترونية الجزائرية fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte