Dépôt DSpace/Manakin

الأنترنت و التجارة الإلكترونية و دورهما في تعزيز الميزة التنافسية للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author عبيدي, شهرزاد
dc.date.accessioned 2020-12-08T14:35:28Z
dc.date.available 2020-12-08T14:35:28Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/519
dc.description.abstract E-commerce is fundamentally changing the economy and the way business is conducted. E-commerce forces enterprises to find new ways to expand the markets in which they compete, to attract and retain customers by tailoring products and services to their needs, and to restructure their business processes to deliver products and services more efficiently and effectively. specially in the contemporary competitive environment, where the way that organisations generate, select and make use information about its customers has gained Increasing importance for its potential to give the enterprise an edge over competitors. so the aim of using the Internet and adopting e-commerce is to improve the enterprises’s competing ability. but the E-commerce technologies present at the same time opportunities and challenges for enterprises, and Small & Medium Enterprises (SMEs) are no exception. This study try to prove that SMEs can gain competitive advantage through the Internet adoption and e-commerce , and to realise the purpose of the study, a questionnaire was used to collect data from the many Algerien SMEs, and after the statistical treatment of collected data, the study revealed that there is a correlation between the adoption of internet and e-commerce and achieving competitive advantages in the SMEs. تعتبر التجارة الالكترونية بمثابة تغيير جذري في الاقتصاد والطريقة التي تدار بها الأعمال، فقد أجبرت المؤسسات على إيجاد طرق جديدة لتوسيع الأسواق التي تتنافس فيها على جذب العملاء والاحتفاظ بهم من خلال تكييف المنتجات والخدمات مع احتياجاتهم، واعادة هيكلة عملياتها التجارية لتقديم منتجاتها بشكل أكثر كفاءة وفعالية. خاصة في البيئة التنافسية المعاصرة، التي اكتسبت فيها الطريقة التي تستخدمها المؤسسات لتوليد، اختيار وتوظيف المعلومات عن عملائها أهمية متزايدة لقدرتها على منح المؤسسة ميزة عن منافسيها. وبالتالي فإن الهدف مف استخدام الانترنت واعتماد التجارة الالكترونية هو تعزيز القدرة التنافسية، ولكن تقنيات التجارة الالكترونية تقدم في نفس الوقت فرصا وتهديدات للمؤسسات، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة لا تستثنى من ذلك. تحاول هذه الدراسة إثبات أنه بإمكان المؤسسات الصغيرة والمتوسطة اكتساب مزايا تنافسية مف خلال اعتماد الانترنت والتجارة الالكترونية، ولتحقيق الغرض من الدراسة تم استخدام استبيان لجمع البيانات في العديد مف المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات التي تم جمعها، كشفت الدراسة أن هناك علاقة بين اعتماد الانترنت والتجارة الالكترونية وتحقيق المزايا التنافسية في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject الأنترنت fr_FR
dc.subject التجارة الإلكترونية fr_FR
dc.subject التنافسية fr_FR
dc.subject الميزة التنافسية fr_FR
dc.subject الإبتكار fr_FR
dc.subject internet fr_FR
dc.subject e-commerce fr_FR
dc.subject competitivity fr_FR
dc.subject competitive advantage fr_FR
dc.subject innovation fr_FR
dc.title الأنترنت و التجارة الإلكترونية و دورهما في تعزيز الميزة التنافسية للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte