Dépôt DSpace/Manakin

إدارة الجودة الشاملة كآلية لتحسين الخدمات الصحية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author أوشن, ريمة
dc.date.accessioned 2020-12-08T08:35:10Z
dc.date.available 2020-12-08T08:35:10Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/512
dc.description.abstract This study aims to identify the reality of health services within the Algerian east university hospital centers, and how ready they are to adopt Total Quality Management (TQM), by analysing the critical success factors to this implementation’s success under what Algeria is witnessing of health system reforms circumstances. And this through knowing the trends of the respondents from doctors to the relevance degree of both top management commitment, human resources conditions, quality, and the communication and information system adopted within the university hospital centers. In order to achieve the previous, we relied on analysing health indicators, interviewing process, observation and the survey as tools of the study; where the questionnaire was distributed to four university hospital centers, then statistical methods were used to analyse and interpret the recorded results. The study reached several results, mainly that human resources conditions are fulfilling acceptable levels especially with regard to training, despite the fact that the administration does not provide the appropriate conditions to offer health services; the quality of the latter was assessed as at its lowest levels, and the need to update the communication and information system which has been unable to achieve its desired objectives. Through these results, it can be said that the university hospital centers are required to study their internal and external environment to identify the most important challenges and obstacles that prevent improving the quality of health services and choosing the appropriate procedures and methods from the sum of what Total Quality Management proposes with what fits these conditions. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الخدمات الصحية في المراكز الاستشفائية الجامعية للشرق الجزائري، ومدى جاهزيتها لتبني إدارة الجودة الشاملة عن طريق تحليل العوامل الحرجة لنجاح التطبيق في ظل الظروف التي تمر بها الجزائر من إصلاحات في المنظومة الصحية، وذلك عن طريق معرفة اتجاهات المبحوثين من الأطباء نحو درجة ملاءمة كل من التزام الإدارة العليا، ظروف الموارد البشرية، الجودة، ونظام الاتصال والمعلومات المعتمد في المراكز الاستشفائية الجامعية. لتحقيق ذلك تم الاعتماد على كل من تحليل المؤشرات الصحية، المقابلة، الملاحظة، والاستبيان كأدوات للدراسة، حيث تم توزيع الاستبيان على أربعة مراكز استشفائية جامعية، وتم اللجوء إلى الأساليب الإحصائية لتحليل وتفسير النتائج المسجلة. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها أن ظروف عمل الموارد البشرية تحقق مستويات مقبولة خصوصا ما تعلق بالتكوين رغم أن الإدارة لا توفر الظروف الملائمة لتقديم الخدمات الصحية، تم تقييم جودة هذه الأخيرة على أنها في أدنى مستوياتها، والحاجة إلى تحديث نظام الاتصال والمعلومات الذي أصبح عاجزا عن تحقيق الأهداف المرجوة منه. من خلال هذه النتائج يمكن القول أن المراكز الاستشفائية الجامعية مطالبة بدراسة بيئتها الداخلية والخارجية للوقوف على أهم التحديات والمعوقات التي تحول دون تحسين جودة الخدمات الصحية، واختيار الطرق والأساليب الملائمة من مجموع ما تقترحه إدارة الجودة الشاملة مع ما يتلاءم وهذه الظروف. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject إدارة الجودة الشاملة fr_FR
dc.subject الخدمات الصحية fr_FR
dc.subject المركز الإستشفائي الجامعي fr_FR
dc.subject العوامل الحرجة fr_FR
dc.subject Total Quality Management (T.Q.M) fr_FR
dc.subject Health services fr_FR
dc.subject University hospital center fr_FR
dc.subject Critical factors fr_FR
dc.title إدارة الجودة الشاملة كآلية لتحسين الخدمات الصحية fr_FR
dc.title.alternative دراسة حالة المراكز الإستشفائية الجامعية للشرق الجزائري fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte