Dépôt DSpace/Manakin

التسويق الإستراتيجي في ظل إنفتاح السوق الجزائرية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author ساعد, مريم
dc.date.accessioned 2020-11-26T10:37:24Z
dc.date.available 2020-11-26T10:37:24Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/457
dc.description.abstract Algerian institutions have for decades been operating in an environment characterized by state monopoly of the strategic sectors and foreign trade, which has resulted in a lack of interest in the product and the fetching of the consumer and the absence of marketing culture on the grounds that the institution monopolizes the market; in the current situation, these institutions are forced to make radical changes And quick action to adapt to the environment, and know the direction of the behavior of the market in which it is active; and therefore the survival of the institution or not depends on the acquisition of marketing culture to move to the open market, and the extent of adoption of the concept of strategic marketing and its ability to develop a marketing strategy. This study was conducted to find out how to apply strategic marketing to face competition and ensure continuity in the light of the opening of the Algerian market through a field study of ENIE and ENIEM. The study showed the weakness of the marketing practice in the institutions of the study sample, that was explained by the lack of strategic message, and limited analytical methods, Research and development, which emphasizes the need to rely on strategic marketing as a method of work and a system necessary to ensure the success of marketing work and adapt to the conditions of the complex environment. كانت المؤسسات الجزائرية ولعقود من الزمن تمارس نشاطها في بيئة اتسمت باحتكار الدولة للقطاعات الاستراتيجية والتجارة الخارجية، الأمر الذي كون لديها عدم الاهتمام بالمنتج وجلب المستهلك وغياب الثقافة التسويقية على اعتبار أن المؤسسة تحتكر السوق؛ وفي ظل الأوضاع الراهنة، أصبحت هذه المؤسسات مجبرة على إحداث تغييرات جذرية وإجراءات سريعة للتكيف مع محيطها، ومعرفة اتجاه سلوك السوق الذي تنشط فيه؛ وبالتالي فإن بقاء المؤسسة من عدمه مرهون باكتسابها للثقافة التسويقية للتوجه نحو السوق المفتوح، وبمدى تبنيها مفهوم التسويق الاستراتيجي وقدرتها على وضع استراتيجية تسويقية. وبذلك جاء هذا البحث لمعرفة كيفية تطبيق التسويق الاستراتيجي لمواجهة المنافسة وضمان الاستمرارية في ظل انفتاح السوق الجزائرية من خلال دراسة ميدانية لمؤسستي ENIE و ENIEM ، وقد تبين ضعف الممارسة التسويقية داخل المؤسسات عينة الدراسة، حيث تم تفسير ذلك بافتقارها لرسالة استراتيجية واضحة وبمحدودية أساليب التحليل الاستراتيجي وضعف وظيفة البحث والتطوير؛ مما يؤكد ضرورة الاعتماد على التسويق الاستراتيجي كأسلوب عمل ونظام لابد منه لضمان نجاح العمل التسويقي والتكيف مع ظروف البيئة المعقدة. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject إحتكار الدولة fr_FR
dc.subject الثقافة التسويقية fr_FR
dc.subject التسويق الإستراتيجي fr_FR
dc.subject إنفتاح السوق الجزائرية fr_FR
dc.subject ENIE fr_FR
dc.subject ENIEM fr_FR
dc.subject الرسالة الإستراتيجية fr_FR
dc.subject التحليل الإستراتيجي fr_FR
dc.subject State monopoly fr_FR
dc.subject Marketing culture fr_FR
dc.subject Strategic marketing fr_FR
dc.subject Opening of the Algerian market fr_FR
dc.subject ENIE fr_FR
dc.subject ENIEM fr_FR
dc.subject Strategic message fr_FR
dc.subject Analytical methods fr_FR
dc.title التسويق الإستراتيجي في ظل إنفتاح السوق الجزائرية fr_FR
dc.title.alternative دراسة حالة عينة من مؤسسات الصناعات الكهربائية والإلكترونية والأجهزة الكهرومنزلية في الجزائر fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte