Dépôt DSpace/Manakin

أثر العولمة في صياغة التوجهات القيمية السائدة في الخطاب التربوي للمنظومات التربوية العربية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author مناصرية, عمر
dc.date.accessioned 2023-03-07T09:55:29Z
dc.date.available 2023-03-07T09:55:29Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3955
dc.description.abstract This research aimed at explore the impact of globalization on the formulation of value orientations prevailing in the educational discourse of the Arabic educational systems, as represented in the reading primary education curriculum to some Arab countries. the study relied on the content analysis Method, and for this purpose the researcher developed a tool for analysis depending on injlehert values oriontation model, Where the value orientation represented in four dimension, namely tradition, survival, rational secular, and self-expression values. The validity and Reliability of the tool of the analysis were obtained. The study sample was Consisted of a book reading for the last year of primary school, for eight Arab countries Which is: Algeria, Tunisia, Libya, Egypt, Saudi Arabia, Kuwait, Iraq, Jordan. In order to treat the data statistically, the Statistical Package for the Social Sciences (spss) is used to measure percentage, Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk test, spearman correlations, and chi-square tests, The study revealed that there is a high correlation between globalization and secular rationality, and self-expression values orientations Reached at 0.638 For self-expression values orientations, and 0.665 for secular rationality values orientations, For this researcher concluded that globalization seek to reinforce this values, While Arabic educational systems Seek to Maintain tradition and survival values orientations. In terms of the impact of globalization on value orientations prevailing in the educational discourse, The study revealed that There is a Statistically significant effect at the level 0.05 of globalization on framing of values orientations prevailing in the reading primary education curriculum, whereas globalization Affect in rise of survival values orientations. As for the dimensions of globalization, Economic globalization has a Statistically significant effect at the level of 0.05 in emergence of survival and self-expression values, while Social globalization has a Statistically significant effect at the level of 0.01 in emergence of tradition values. moreover, Political globalization contribute to the rise of survival , secular rationality, and self-expression values. In terms of the impact of some demographical dimension on the adoption of globalization values orientation, by the Arabic educational discour, as represented in the reading primary education curriculum to this Arab countries, the study reveald that human development index effect the emergence of traditiona values orientation in this discours, whereas, the geographical dimention effect the emergence of traditional values in oriont countries, Unlike the Maghreb countries that adopt more value orientations of globalization in its educational discour . In light of these results, and The discussion that has been Followed, The study has recommended the necessity of include more globalization values orientation, especially those that Do not conflict with the national culture.هدف البحث الى استكشاف اثر العولمة في صياغة التوجهات القيمية السائدة في الخطاب التربوي للمنظومات التربوية العربية، ممثلا في مناهج القراءة لمرحلة التعليم الابتدائي لبعض الدول العربية، و اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي القائم على اسلوب تحليل المضمون، حيث تم لهذا الغرض تطوير اداة للتحليل اعتمادا على نموذج انجليهارت للتوجهات القيمية، حيث تكونت الاداة من اربع توجهات قيمية، هي: التقليد، البقاء، العقلانية العلمانية، و التعبير عن الذات، و قد تم التاكد من صدقها و ثباتها. اما عينة الدراسة فقد تكونت من كتب القراءة للسنة الاخيرة من مرحلة التعليم الابتدائي لثماني دول عربية، هي الجزائر، تونس، ليبيا، مصر، السعودية، الكويت، العراق، الاردن، و لغرض معالجة البيانات احصائيا تم استخدام الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، حيث تم استخدام التكرارات و النسب المئوية، و كذا معامل الارتباط لسبيرمان، و اختبار كولموغروف - سميرنوف، و شبيرو، و اختبار كا، و قد توصلت الدراسة الى ان هناك ارتباط عال بين العولمة و توجهات العقلانية العلمانية و التعبير عن الذات، وصل بالنسبة للعقلانية الى 0.665 و بالنسبة للتعبير عن الذات الى 0.638. كما توصلت الدراسة الى ان الدول العربية تتجه الى تعزيز قيم التقليد و البقاء في خطابها التربوي المتمثل في مناهج القراءة للسنة الاخيرة من مرحلة التعليم الابتدائي. اما من حيث تاثير العولمة على هذا الخطاب، فقد توصلت الدراسة الى ان هناك اثرا دالا احصائيا عند مستوى 0.05 للعولمة في بروز توجهات البقاء في هذا الخطاب، و من حيث ابعاد العولمة، فقد كان للبعد الاقتصادي اثر دال احصائيا عند مستوى 0.05 على بروز قيم البقاء و التعبير عن الذات. اما البعد الاجتماعي فقد كان له اثر دال احصائيا عند مستوى 0.01 في بروز توجهات التقليد، في حين كان للبعد السياسي اثر دال احصائيا عند مستوى 0.01 في ظهور توجهات البقاء و العقلانية و التعبير عن الذات، و فيما يتعلق بتاثير بعض العوامل الديموغرافية في تبني التوجهات القيمية للعولمة، من طرف الخطاب التربوي للمنظومات التربوية العربية، فقد كان لمستوى التنمية البشرية اثر دال احصائيا عند مستوى 0.01 في بروز توجهات التقليد و البقاء لدى الدول المرتفعة جدا في هذا المؤشر، اما فيما يتعلق بالموقع الجغرافي، فقد كان لدول المشرق العربي تبني لتوجهات التقليد اكثر من دول المغرب العربي التي تتجه الى تبني توجهات العقلانية و التعبير عن الذات. و في ضوء النتائج المتوصل اليها و المناقشة التي تبعتها اقترحت الدراسة ضرورة ادراج بعض التوجهات القيمية للعولمة، خاصة تلك التي لا تتعارض مع الهوية و الثقافة الوطنية. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject العولمة fr_FR
dc.subject التوجهات القيمية fr_FR
dc.subject الخطاب التربوي fr_FR
dc.subject المنظومات التربوية العربية fr_FR
dc.title أثر العولمة في صياغة التوجهات القيمية السائدة في الخطاب التربوي للمنظومات التربوية العربية fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte