Résumé:
This research paper examines the concept of rationalization
of conception in the light of the Islamic legislation “Shariah” and
its objectives. It also raises the issue out of the rationalization of
concepts and its limits.
To answer this question I have included five chapters in this
research.
The first one deals about the of some essential vocabulary
items (termindogy) used in this paper such as rationalization,
consumption and rationalization of consumption, it also examines
the meaning of the term objectives, its different types and its
importance.
The second chapter includes the rules of consumption which
consist in consuming what is good and avoid prodigality and
stinginess and finally bringing about a lasting balance between
earning and spending.
In the third chapter, I demonstrated the purposes from
rationalization of conception, I first clarified some of the
foundations of ideology which has a close relation with
consumption and its rationalization. Then I dealt with the
purposes of consumption and finally the purposes of
rationalization of conception.
The fourth paragraph was devoled to demonstrate and give
some examples of rationalization of consumption through three
domains: food and drinks, clothing and housing.
The fifth chapter was to give the causes and solutions to the
problems of prodigality, variety and pride in consumption.
I closed this research by providing some results that can be
summarized in the fact that concept of rationalization of
consumption is a new item which means economy for some
jurisprudent. It is in a middle position between prodigality and stinginess; something desirable and of the high moral value. It
also achieves the purposes from the five objectives of Islamic
regulation.
Finally, in this research the topic of consumption suggests the
following:
a. Theoretically, the rationalization of conception is a very
important topic that can contribute in the development of
the Islamic Nation. Therefore it is necessary to make it
known and to spread the concept using different kinds of
media, research paper, mosques and so on.
b. Practically, the necessity to apply the rationalization of
consumption and all its regulations cited earlier at the level
of individuals and governments. This is meant to preserve
the nation’s wealth ant contribute to its revival and
development.
Prophet Mohammed peace be upon him and his family and
companions. Praise be to Allah, the lord of the worlds. The
beneficent the merciful. يتناول هذا البحث موضوع ترشيد الاستهلاك في ضوء نصوص الشريعة و مقاصدها، و يجيب على اشكالية اساسية: ما هي مقاصد ترشيد الاستهلاك في الشريعة الاسلامية؟ و ما هي ضوابطه؟ و ذلك من خلال خمسة فصول؛ فالفصل الاول تحدث عن التاصيل الشرعي لبعض المصطلحات الاساسية الواردة في البحث كالترشيد و الاستهلاك، و ترشيد الاستهلاك، كما تحدث عن معنى المقاصد، و انواعها و اهميتها. و تناول الفصل الثاني ضوابط الاستهلاك، و المتمثلة في ان الاستهلاك يكون من الطيبات، و النهي عن الاسراف، و النهي عن المخيلة، و النهي عن التقتير، و اخيرا ضابط القوام بين الاسراف و التقتير. و تحدثت في الفصل الثالث عن مقاصد ترشيد الاستهلاك، فبينت فيه اولا بعض الاسس العقائدية، و التي لها علاقة وطيدة بالاستهلاك و ترشيده، ثم تناولت مقصد الاستهلاك و اخيرا مقصد ترشيد الاستهلاك. و اما الفصل الرابع فقد كان لبيان نماذج من ترشيد الاستهلاك من خلال ثلاثة مجالات، اولها في الطعام و الشراب، ثانيها في اللباس، و ثالثها في السكن. و الفصل الخامس كان لبيان اسباب التفريط و الافراط و المخيلة في الاستهلاك، و علاج ذلك. و ذيلته بخاتمة فيها الاجابة عن هذه الاشكالية. هذه خلاصة البحث، اما نتائجه فقد وضحتها في ثناياه، و في خاتمته، و خلاصتها ان مصطلح ترشيد الاستهلاك مصطلح جديد يقابله عند الفقهاء مصطلح الاقتصاد و التوسط بين الاسراف و التقتير، و هو خلق مندوب اليه و يحقق مقاصد على مستوى الضروريات الخمس. و اخيرا فان الدراسة توصي بما يلي: نظريا: ان موضوع ترشيد الاستهلاك من المواضيع الهامة في نهضة الامة، فلا بد من ايصاله الى الاذهان بمختلف الوسائل (ابحاث جامعية، وسائل اعلام، مساجد...) عمليا: ضرورة تطبيق ترشيد الاستهلاك بضوابطه المذكورة على مستوى الافراد و الجماعات و الحكومات مما يحفظ للامة امولها و يساهم في نهضتها.