Dépôt DSpace/Manakin

أثر أسلوب العصف الذهني في تنمية التفكير الإبداعي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بشتة, حنان
dc.date.accessioned 2023-01-02T10:50:25Z
dc.date.available 2023-01-02T10:50:25Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3786
dc.description.abstract The study aimed to identify the impact of using brainstorming strategy on the development of creative thinking in the unity of environmental problems and natural disasters in geography in Algeria. The development of creative thinking in the written expression of fourth year students that use some of the innovations of technology is average. The researcher has used the demo alum and has applied a sample study of 68 pupils studying fourth year department average, using Bakamaleh Hlas Massoud Btasost, Jijel season 2015/2016, and they have been divided into two groups (controlled group consisting of 34 male and female pupils have been teaching them the usual way in module major environment in Algeria, problems and risks, and some lessons in written expression), (experimental group consists of 34 male and female pupils have been teaching them to use brainstorming method in module major environmental problems in Algeria, risks, and some lessons in written expression) . The study tools were testing creative thinking in geography, and testing creative thinking in the creative expression done by the researcher, that has been collecting and making sure of their stability and credibility before actually applying to the two groups of the study. The study found the following results: 1. There are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the control group and experimental group in the ability to creative thinking in geography for the experimental group. And this indicates that there is a great moral effect of teaching in brainstorming strategy on the creative thinking level among students studying geography. 2. There are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the control group and experimental group in the ability to use creative thinking in written expressions for the experimental group. And this indicates that there is a great moral effect of teaching in brainstorming strategy on the creative thinking level among students studying the written expressions. 3. There are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the control group and experimental group in the sub-skill for creative thinking (fluency, originality, flexibility) in studying geography for the experimental group, And this indicates that there is a great moral effect of teaching in brainstorming strategy on the levels of sub-skills of creative thinking (fluency, originality, flexibility) for students studying geography. 4. There are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the control group and experimental group in the sub-skill for creative thinking (fluency, originality, flexibility) in the written expression for the experimental group. And this indicates that there is a great moral effect of teaching in brainstorming strategy on the levels of sub-skills of creative thinking (fluency, originality, flexibility) f or students studying the written expression. هدفت الدراسة الى التعرف على اثر استخدام اسلوب العصف الذهني في تنمية التفكير الابداعي في مادة الجغرافيا، و التعبير الكتابي لتلاميذ السنة الرابعة متوسط باستخدام بعض مستحدثات التكنولوجيا التعليمية، و قد استخدمت الباحثة المنهج التجريبي و طبقت الدراسة على عينة قوامها (68) تلميذا و تلميذة يدرسون بقسم السنة الرابعة متوسط بكمالية حلاس مسعود بتاسوست، ولاية جيجل للموسم 2016/2015، قد تم تقسيمهم الى مجموعتين (مجموعة ضابطة تتكون من 34 تلميذ و تلميذة تم تدريسهم بالطريقة الاعتيادية في الوحدة التعليمية مشاكل البيئة الكبرى في الجزائر و المخاطر و بعض دروس في التعبير الكتابي)، (مجموعة تجريبية تتكون من 34 تلميذ و تلميذة تم التدريس لهم باستخدام اسلوب العصف الذهني في نفس الوحدة التعليمية و بعض دروس في التعبير الكتابي)، و كانت اداتي الدراسة تصميم اختبار التفكير الابتكاري لمادة الجغرافيا، و اختبار التفكير الابتكاري في التعبير الابتكاري من اعداد الباحثة، و توصلت الباحثة الى النتائج التالية: 1. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابداعي ككل في وحدة مشاكل البيئة، و الكوارث الطبيعية في الجزائر بمادة الجغرافيا. 2. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية، في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابداعي في مهارة الطلاقة الابتكارية في وحدة مشاكل البيئة و الكوارث الطبيعية في الجزائر بمادة الجغرافيا. 3- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابتكارية في مهارة الاصالة الابتكارية في وحدة مشاكل البيئة، و الكوارث الطبيعية في الجزائر بمادة الجغرافيا. 4. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابداعي في مهارة المرونة الابتكارية في وحدة مشاكل البيئة، و الكوارث الطبيعية في الجزائر بمادة الجغرافيا. 5- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابداعي ككل في التعبير الكتابي. 6. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابداعي في مهارة الطلاقة الابتكارية للتعبير الكتابي. 7- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابتكارية في مهارة الاصالة الابتكارية للتعبير الكتابي. 8- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي للاختبار التفكير الابتكارية في مهارة المرونة الابتكارية للتعبير الكتابي. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject أسلوب العصف الذهني fr_FR
dc.subject التفكير fr_FR
dc.subject الإبداع fr_FR
dc.subject التفكير الإبداعي fr_FR
dc.subject التكنولوجيا fr_FR
dc.subject التعليم fr_FR
dc.subject تكنولوجيا التعليم fr_FR
dc.subject الجغرافيا fr_FR
dc.subject التعبير الكتابي fr_FR
dc.subject تلاميذ السنة الرابعة متوسط fr_FR
dc.title أثر أسلوب العصف الذهني في تنمية التفكير الإبداعي fr_FR
dc.title.alternative بإستخدام بعض مداخل تكنولوجيا التعليم للتلاميذ السنة الرابعة متوسط في مادتي الجغرافيا و التعبير الكتابي fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte