Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بشتة, حنان |
|
dc.date.accessioned |
2023-01-02T10:50:25Z |
|
dc.date.available |
2023-01-02T10:50:25Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3786 |
|
dc.description.abstract |
The study aimed to identify the impact of using
brainstorming strategy on the development of creative
thinking in the unity of environmental problems and natural
disasters in geography in Algeria. The development of
creative thinking in the written expression of fourth year
students that use some of the innovations of technology is
average. The researcher has used the demo alum and has
applied a sample study of 68 pupils studying fourth year
department average, using Bakamaleh Hlas Massoud
Btasost, Jijel season 2015/2016, and they have been
divided into two groups (controlled group consisting of 34
male and female pupils have been teaching them the usual
way in module major environment in Algeria, problems and
risks, and some lessons in written expression),
(experimental group consists of 34 male and female pupils
have been teaching them to use brainstorming method in
module major environmental problems in Algeria, risks,
and some lessons in written expression) . The study tools
were testing creative thinking in geography, and testing
creative thinking in the creative expression done by the
researcher, that has been collecting and making sure of
their stability and credibility before actually applying to the
two groups of the study.
The study found the following results:
1. There are statistically significant differences at the level
of significance (0.01) between the control group and
experimental group in the ability to creative thinking in
geography for the experimental group. And this indicates
that there is a great moral effect of teaching in brainstorming strategy on the creative thinking level among
students studying geography.
2. There are statistically significant differences at the level
of significance (0.01) between the control group and
experimental group in the ability to use creative thinking in
written expressions for the experimental group. And this
indicates that there is a great moral effect of teaching in
brainstorming strategy on the creative thinking level among
students studying the written expressions.
3. There are statistically significant differences at the level
of significance (0.01) between the control group and
experimental group in the sub-skill for creative thinking
(fluency, originality, flexibility) in studying geography for the
experimental group, And this indicates that there is a great
moral effect of teaching in brainstorming strategy on the
levels of sub-skills of creative thinking (fluency, originality,
flexibility) for students studying geography.
4. There are statistically significant differences at the level of
significance (0.01) between the control group and
experimental group in the sub-skill for creative thinking
(fluency, originality, flexibility) in the written expression for the
experimental group. And this indicates that there is a great
moral effect of teaching in brainstorming strategy on the
levels of sub-skills of creative thinking (fluency, originality,
flexibility) f or students studying the written expression. هدفت الدراسة الى التعرف على اثر استخدام اسلوب العصف الذهني في تنمية التفكير الابداعي في مادة الجغرافيا، و التعبير الكتابي لتلاميذ السنة الرابعة متوسط باستخدام بعض مستحدثات التكنولوجيا التعليمية، و قد استخدمت الباحثة المنهج التجريبي و طبقت الدراسة على عينة قوامها (68) تلميذا و تلميذة يدرسون بقسم السنة الرابعة متوسط بكمالية حلاس مسعود بتاسوست، ولاية جيجل للموسم 2016/2015، قد تم تقسيمهم الى مجموعتين (مجموعة ضابطة تتكون من 34 تلميذ و تلميذة تم تدريسهم بالطريقة الاعتيادية في الوحدة التعليمية مشاكل البيئة الكبرى في الجزائر و المخاطر و بعض دروس في التعبير الكتابي)، (مجموعة تجريبية تتكون من 34 تلميذ و تلميذة تم التدريس لهم باستخدام اسلوب العصف الذهني في نفس الوحدة التعليمية و بعض دروس في التعبير الكتابي)، و كانت اداتي الدراسة تصميم اختبار التفكير الابتكاري لمادة الجغرافيا، و اختبار التفكير الابتكاري في التعبير الابتكاري من اعداد الباحثة، و توصلت الباحثة الى النتائج التالية: 1. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابداعي ككل في وحدة مشاكل البيئة، و الكوارث الطبيعية في الجزائر بمادة الجغرافيا. 2. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية، في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابداعي في مهارة الطلاقة الابتكارية في وحدة مشاكل البيئة و الكوارث الطبيعية في الجزائر بمادة الجغرافيا. 3- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابتكارية في مهارة الاصالة الابتكارية في وحدة مشاكل البيئة، و الكوارث الطبيعية في الجزائر بمادة الجغرافيا. 4. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابداعي في مهارة المرونة الابتكارية في وحدة مشاكل البيئة، و الكوارث الطبيعية في الجزائر بمادة الجغرافيا. 5- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابداعي ككل في التعبير الكتابي. 6. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابداعي في مهارة الطلاقة الابتكارية للتعبير الكتابي. 7- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الابتكارية في مهارة الاصالة الابتكارية للتعبير الكتابي. 8- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة التقليدية) و المجموعة التجريبية (التي درست باسلوب العصف الذهني) في التطبيق البعدي للاختبار التفكير الابتكارية في مهارة المرونة الابتكارية للتعبير الكتابي. |
fr_FR |
dc.publisher |
UB1 |
fr_FR |
dc.subject |
أسلوب العصف الذهني |
fr_FR |
dc.subject |
التفكير |
fr_FR |
dc.subject |
الإبداع |
fr_FR |
dc.subject |
التفكير الإبداعي |
fr_FR |
dc.subject |
التكنولوجيا |
fr_FR |
dc.subject |
التعليم |
fr_FR |
dc.subject |
تكنولوجيا التعليم |
fr_FR |
dc.subject |
الجغرافيا |
fr_FR |
dc.subject |
التعبير الكتابي |
fr_FR |
dc.subject |
تلاميذ السنة الرابعة متوسط |
fr_FR |
dc.title |
أثر أسلوب العصف الذهني في تنمية التفكير الإبداعي |
fr_FR |
dc.title.alternative |
بإستخدام بعض مداخل تكنولوجيا التعليم للتلاميذ السنة الرابعة متوسط في مادتي الجغرافيا و التعبير الكتابي |
fr_FR |
dc.type |
Thesis |
fr_FR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée