Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
زنينة, أسماء |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-11T10:13:47Z |
|
dc.date.available |
2020-11-11T10:13:47Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/373 |
|
dc.description.abstract |
The study has for discussion topic the relationship between human resource development and
the distinction of academic performance at the University of Batna -1- According to a field
study at the Faculty of Law and Political Science, it is based on the fact that training strategies
and stimulation of functional creativity contribute to the development of human resources
performance, arguing that the success of the university relies on its human energy which is
considered to be the source of its performance, that is why we must invest in it through the
development strategies that are supposed to be made, and that is the training and stimulation
of functional creativity.
And to discuss the subject, the study sought in theoretical and conceptual frameworks to
develop human resources and manage performance and its distinction.
In terms of practice, it includes an evaluation of the impact of the strategies of the Faculty of
Law and Political Science of the University of Batna-1- on the distinction between the
performance of employees (professors and administrative staff) and the latter.
The study came to the conclusion that despite the importance of training strategies and
stimulation of functional creativity in improving the quality of the human element at the
university's Faculty of Law and Political Science of Batna -1- and his role in distinguishing
his performance, there is a deficiency in the practice of these strategies which decreases their
effectiveness. ناقشت الدراسة طبيعة و اتجاه العلاقة بين تنمية الموارد البشرية و تميز الأداء الجامعي في جامعة باتنة -1- من خلال دراسة ميدانية في كلية الحقوق و العلوم السياسية. و استندت إلى إفتراض أن إستراتيجيات التدريب و التحفيز و محفزات الإبداع الوظيفي تساهم في تحقيق تميز أداء الموارد البشرية. محاججة بأن نجاح الجامعة يعتمد على طاقاتها البشرية التي تعتبر مصدرا لتميز أدائها، لهذا يجب الاستثمار فيها من خلال الإستراتيجيات التنموية المفترضة المتمثلة في التدريب، التحفيز والإبداع الوظيفي. و لمناقشة الموضوع بحثت الدراسة في الأطر النظرية و المفاهيمية لتنمية الموارد البشرية و إدارة الأداء و تميزه. بالإضافة إلى رهانات الجامعة الجزائرية لتميز أداء موردها البشرية. أما في جانبها الميداني، فتضمنت قياس تأثر تميز أداء موظفي (أساتذة و إداريين) كلية الحقوق و العلوم السياسية في جامعة باتنة -1- بإستراتيجيات تنميتهم و المتبعة من الكلية المشار إليها. توصلت الدراسة إلى أنه على الرغم من أهمية إستراتيجيات التدريب، التحفيز و الإبداع الوظيفي في تنمية و تجويد العنصر البشري في كلية الحقوق و العلوم السياسية بجامعة باتنة -1-، و دورها في تميز أدائها إلا أن هناك بعض القصور في ممارسات هذه الإستراتيجيات و التي قللت من فعاليتها. |
fr_FR |
dc.publisher |
UB1 |
fr_FR |
dc.subject |
Human resources development |
fr_FR |
dc.subject |
Performance distinction |
fr_FR |
dc.subject |
University of Batna 1 |
fr_FR |
dc.subject |
Faculty of law and political sciences |
fr_FR |
dc.subject |
Training |
fr_FR |
dc.subject |
Stimulation |
fr_FR |
dc.subject |
Functional Creation |
fr_FR |
dc.subject |
تنمية الموارد البشرية |
fr_FR |
dc.subject |
تميز الأداء |
fr_FR |
dc.subject |
جامعة باتنة 1 |
fr_FR |
dc.subject |
كلية الحقوق و العلوم السياسية |
fr_FR |
dc.subject |
التدريب |
fr_FR |
dc.subject |
التحفيز |
fr_FR |
dc.subject |
الإبداع الوظيفي |
fr_FR |
dc.title |
تنمية الموارد البشرية مدخلا لتميز الأداء الجامعي |
fr_FR |
dc.title.alternative |
دراسة ميدانية بجامعة باتنة 1 |
fr_FR |
dc.type |
Thesis |
fr_FR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée