Dépôt DSpace/Manakin

تنمية الموارد البشرية مدخلا لتميز الأداء الجامعي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author زنينة, أسماء
dc.date.accessioned 2020-11-11T10:13:47Z
dc.date.available 2020-11-11T10:13:47Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/373
dc.description.abstract The study has for discussion topic the relationship between human resource development and the distinction of academic performance at the University of Batna -1- According to a field study at the Faculty of Law and Political Science, it is based on the fact that training strategies and stimulation of functional creativity contribute to the development of human resources performance, arguing that the success of the university relies on its human energy which is considered to be the source of its performance, that is why we must invest in it through the development strategies that are supposed to be made, and that is the training and stimulation of functional creativity. And to discuss the subject, the study sought in theoretical and conceptual frameworks to develop human resources and manage performance and its distinction. In terms of practice, it includes an evaluation of the impact of the strategies of the Faculty of Law and Political Science of the University of Batna-1- on the distinction between the performance of employees (professors and administrative staff) and the latter. The study came to the conclusion that despite the importance of training strategies and stimulation of functional creativity in improving the quality of the human element at the university's Faculty of Law and Political Science of Batna -1- and his role in distinguishing his performance, there is a deficiency in the practice of these strategies which decreases their effectiveness. ناقشت الدراسة طبيعة و اتجاه العلاقة بين تنمية الموارد البشرية و تميز الأداء الجامعي في جامعة باتنة -1- من خلال دراسة ميدانية في كلية الحقوق و العلوم السياسية. و استندت إلى إفتراض أن إستراتيجيات التدريب و التحفيز و محفزات الإبداع الوظيفي تساهم في تحقيق تميز أداء الموارد البشرية. محاججة بأن نجاح الجامعة يعتمد على طاقاتها البشرية التي تعتبر مصدرا لتميز أدائها، لهذا يجب الاستثمار فيها من خلال الإستراتيجيات التنموية المفترضة المتمثلة في التدريب، التحفيز والإبداع الوظيفي. و لمناقشة الموضوع بحثت الدراسة في الأطر النظرية و المفاهيمية لتنمية الموارد البشرية و إدارة الأداء و تميزه. بالإضافة إلى رهانات الجامعة الجزائرية لتميز أداء موردها البشرية. أما في جانبها الميداني، فتضمنت قياس تأثر تميز أداء موظفي (أساتذة و إداريين) كلية الحقوق و العلوم السياسية في جامعة باتنة -1- بإستراتيجيات تنميتهم و المتبعة من الكلية المشار إليها. توصلت الدراسة إلى أنه على الرغم من أهمية إستراتيجيات التدريب، التحفيز و الإبداع الوظيفي في تنمية و تجويد العنصر البشري في كلية الحقوق و العلوم السياسية بجامعة باتنة -1-، و دورها في تميز أدائها إلا أن هناك بعض القصور في ممارسات هذه الإستراتيجيات و التي قللت من فعاليتها. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject Human resources development fr_FR
dc.subject Performance distinction fr_FR
dc.subject University of Batna 1 fr_FR
dc.subject Faculty of law and political sciences fr_FR
dc.subject Training fr_FR
dc.subject Stimulation fr_FR
dc.subject Functional Creation fr_FR
dc.subject تنمية الموارد البشرية fr_FR
dc.subject تميز الأداء fr_FR
dc.subject جامعة باتنة 1 fr_FR
dc.subject كلية الحقوق و العلوم السياسية fr_FR
dc.subject التدريب fr_FR
dc.subject التحفيز fr_FR
dc.subject الإبداع الوظيفي fr_FR
dc.title تنمية الموارد البشرية مدخلا لتميز الأداء الجامعي fr_FR
dc.title.alternative دراسة ميدانية بجامعة باتنة 1 fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte